A tavalyi jól bevált síbakancs újítás (Hawx) után az Atomic az idén a piac legelképesztőbb lécével állt a nagyközönség elé, ez pedig az Atomic D2 (Doubledeck) Varioflex és Variocut.
h i r d e t é s
A lécek elnevezése a kettős fedélzetre utal, gyakorlatban annyit jelent, hogy a lécek alsó és felső részét kettéválasztották. A
Varioflex esetében a léc felső része, ahová a kötés van rögzítve (adapter deck) leginkább egy olyan platnihoz hasonlít, amely a léc szinte teljes hosszát lefedi, speciálisan kapcsolódik az alsó részhez, amelyen a talp és az élek találhatóak (control deck).
Gyakorlatban ez úgy fest, hogy minél jobban hajlik a léc, annál szorosabb a kapcsolat a felső merev résszel, amely arányosan merevíti az alsó rész hajlását is, tehát a léc "utazósebességen" kanyarodva rugalmasan, míg agresszív gyors íveknél a terhelés függvényében egyre merevebben viselkedik.
Az igazi meglepetés azonban a
Variocut léc, itt azon kívül, hogy a léc alsó és felső részre van osztva, amelyek a Varioflexhez hasonlóan rugalmasan kapcsolódnak egymáshoz, az alsó csúszó részt a síléc hossza mentén a léc csőrétől és farától kb. a hossz egy harmadáig kettéosztották és rugalmasan egymáshoz kapcsolták a két felet, a kötés alatti egy harmad rész nincsen kettéosztva.
Ez annyira forradalmi elképzelés, hogy elsőre még megérteni is nehéz a működését, amelynek lényege az, hogy mivel kanyarodás közben a hóba ívet húzó léc élének első és hátsó része gyakorlatilag rugalmasan el van választva a léc ekkor levegőben található felétől, attól függetlenül tud hajolni, azaz a fordulási kör sugara (rádiusz) a bedőlés mértékével és a sebességgel arányosan rövidül.
Ez természetesen az összes carvingra igaz állítás, mivel a bedőlés mértékével arányosan a rádiusz mindig rövidül, de ebben az esetben ehhez sokkal kisebb erőkifejtés és sokkal rövidebb idő szükséges.
A gyártó mérései szerint a 162 cm-es Variocut léc 14 és 20 méter között képes változtatni a rádiuszát. Az első tesztelői visszajelzések szerint elképesztő élmény az új léccel síelni.
A lécről készült képeken jól látszik, hogy a síléc első és hátsó részét hosszában kettéválasztó rugalmas illesztés a talpon, struktúrájából adódóan kinézetre és funkcióját tekintve is hasonló a nyolcvanas évek léceinek egyenesfutását javító "nut"-hoz, amikor a talp közepe egyenes vonalban mintegy másfél centiméteres szélességben kb. 1mm-es mélységgel meg volt süllyesztve.
A D2 lécek megjelenésével az Atomic kivezette a rendkívül sikeres Metron szériát, amely a rajongóknak meglehetősen érzékeny veszteség, de mindenképpen jelzi, hogy a cég nagyon bízik a D2 lécekben, hogy gyakorlatilag "beáldozta" a Metronokat. A fejlesztésnek természetesen megvan az ára is, a sílécet kötéssel kb. 1000 Eurónak megfelelő Forintért lehet majd megvásárolni.
Természetesen továbbra is kaphatóak a szezonra készült Beta-Race lécek, SL és GS változatban, valamint ezek "kezesebb" verziói is (jelölésük ib és pb), valamint ebben a családban kaptak helyet az SX cross lécek is.
A multifunkcionális lécek a "Nomad", a freeride lécek a "daddies", a freestyle lécek pedig a létező legkülönbözőbb neveket viselik.
Az allround lécek tavaly még Izor, idén már Drive néven kaphatóak.