Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

A síléc rádiusza

2007.08.07. Hernádi László

A síléc rádiusza A carvingsízési technika alapvető kulcsszava kerül ebben a leírásban nagyító alá. A rádiusz - magyarul sugár - annak a körnek a sugarát jelöli, amely körnek az ívét a sílécünk élvonala alkotja.
Könnyű elképzelni, hogy a síléc oldalának íveltségét elméletben tovább folytatva egy kört alkot. Ennek könnyebb megértésére szolgál az alábbi ábra: 1. ábra - A síléc rádiusza

Ez az íveltség mindig is létezett az alpesi síléceknél, klasszikus elnevezése a "telemark ív". Ez az ív teljesen hiányzik az ugró-, és sífutólécekről. Ennek az ívnek a feladata, hogy lehessen fordítani a havon a sílécet.

A carvingtechnika annyiban változtatta meg a sílécek formáját, hogy a csőr és a far szélességét megnövelték, míg a síléc közepén a szélesség változatlan maradt, ezzel párhuzamosan csökkent a sílécek hossza.

Minél nagyobb a csőr-, far- és a középszélesség közötti különbség, annál kisebb a síléc rádiusza.

A rádiusz csupán névleges érték, de alapvetően jellemzi a sílécet, annak fordulékonyságát: minél kisebb a rádiusz, annál kisebb íven lehet fordulni a léccel az élen kanyarodva, oldalcsúszás nélkül.

A síléc fordulási körívét akár egy szobában is szemléltethetjük, a lécet a szőnyegre fektetve 45°-ban az oldalára döntve láthatjuk, hogy csak a léc csőre alatti, és a faránál lévő legszélesebb része van a szőnyegen, a kötés alatti rész a levegőben van. Kanyarodáskor a léc élének a két legszélesebb rész közötti teljes hosszában a havon kell lennie, ezt úgy szimulálhatjuk, hogy a bedöntött síléc közepét a bedöntés szögének megváltoztatása nélkül kinyomjuk annyira, hogy leérjen a szőnyegre, ekkor máris látszik a fordulási körív, amelyet a léc éle alkot.

Amíg a klasszikus sílécekkel a kanyarodás, szlalomozás általában a síléc kifaroltatásával történt, addig a carvingléceknél egyszerűen a síléc megdöntésével, és súlypontáthelyezéssel történik, a léc oldalirányú kifarolása nélkül, ez a tulajdonság nagyban megkönnyítette a sízés elsajátítását.

További előny, hogy míg a klasszikus léceknél a lesiklás sebessége kanyarodáskor a farolás miatt csökkent, addig a carvingléceknél a siklás sebessége nem csökken, sőt, tovább nő a kanyarodás során.

Az egyetlen hátrány, hogy a rádiusz csökkenésével a síléc talpon való gyors siklásának stabilitása is romlik, míg a hagyományos lécek hosszuknak és nagy rádiuszuknak köszönhetően nagyon stabilak voltak egyenes csúszásnál (néha még "nút"-ot, hosszanti vezetőcsatornát is gyalultak a talpba), addig a carvinglécek hajlamosak a billegésre, belengésre gyors egyenes siklás közben, több figyelmet kell fordítani ilyenkor a síléc irányítására, irányban tartására.

A síléc megadott, vagy kiszámított rádiusza mentén akkor fordul a síléc, ha oldalcsúszás nélkül 45°-ban megdöntve csúszunk vele, ha ennél kisebb mértékben döntjük a lécet, a kanyarodási ív meghosszabbodik, a fordulási körív sugara nő, minél nagyobb szögben döntjük meg a lécet a függőlegeshez viszonyítva, annál jobban rövidül a fordulási ív, csökken a fordulási körív sugara.

Sok tévhittel ellentétben a carvingsílécekkel is kivitelezhető a klasszikus síelési stílus, természetesen amennyiben az ember már carvinglécen teszi meg az első métereket a havon, nehezebb lesz, sőt, talán teljesen elmarad a klasszikus zártlábas szlalomozás, és különböző tehermentesítések megtanulása.

Amennyiben a síelő még klasszikus lécen szerzett tapasztalatokat, azokat gyorsan, és hatékonyan át tudja ültetni a carvinglécekre, ezzel párhuzamosan könnyebben elsajátítja a carvingtechnikát.

A sílécek minél nagyobb mértékű bedöntése a kanyarodás során egy újabb problémát vetett fel. Amennyiben a síléc bedöntésénél a síbakancs oldala leér a hóra, az azonnal tehermentesíti a síléc élét, az elemelkedik az ívből, és rögtön kicsúszik oldalra, ezzel esést okoz.

A problémát a síelő síléchez viszonyított állásmagasságának megnövelésével lehet orvosolni. A sílécre vagy utólag szerelnek kötésemelőt, vagy már gyárilag rá van integrálva a kötésemelő megoldás. Ezzel lehetővé válik a síléc maximális bedöntése a nagy sebességű kanyarodás során. Minél nagyobb sebességgel kezdjük meg az élen való fordulást, annál jobban bedönthetjük a síléceket, ilyenkor a lécek egyre rövidebb köríven fordulnak, ezért a súlypontunkat egyre közelebb kell helyezni a hóhoz, hogy ki ne billenjen az egyensúlyunk, ilyen esetben a súlypont néha annyira alacsonyra kerül, hogy a síelő a kezével tudja simítani a havat - a carvingsíelést általában ilyen fotókkal ábrázolják.

KOMMENTEK
WéberF | 2015.01.06. 10:37
Jó későn vettem észre ezt a cikket! Igaz, a lényegét már a kezdetekkor is ismertem, de jó az összefoglalás. WFeri

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KIEMELT SÍTÁBOROK
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
INGYENES TANÁCSADÁS
Havazás Előrejelzés
UTASBIZTOSÍTÁS
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.