Összeállításunkban az 1930-as években megjelent első pályakezelő géptől a mostani kifejlett ratrakok történetéről olvashatunk egy érdekes áttekintést, valamint megtudhatjuk azt is, mire kell vigyáznia egy sízőnek, ha a pályán egy ilyen gép tartózkodik.
TÖRTÉNELEM
Az 1930-as évek végefelé elkészülnek az első
pályakarbantartó-gépek, a kanadai
Bombardier, majd utána az USA
béli
Sno-cat cég jóvoltából
1968-ban Karl
Kässbohrer elkészíti az első pályakarbantartó-gép tervét. Egy
évvel később 1969-ben elkészül PB 32.120 név alatt az első ratrak a Kassböhrer
cég égisze alatt. Ez az első modell még benzinmotorral közlekedett, majd
a 70-es évektől kezdve minden ratrakot dízelmotorral gyártanak. Az első
gépek még mindössze két méter szélesen tudták a lejtőket karbantartani,
majd 1975-ben következett a nagy ratrak 4,2 méterrel. A sapporoi az első
Téli Olimpia, ahol bevetik őket, majd következik a 74-es Sankt. Moritz-i
sí világbajnokság. Jelenleg a világon a Kassböhrer típusú gépek a legelterjedtebbek:
65 ország síterepein vannak jelen, az Andoktól kezdve a Sziklás hegységen
és az Alpokon keresztül egészen Új-Zélandig. (A részesedési arányuk a világpiacon
51%, míg Európában 60%.)
GYÁRTÓK
A mai ratrakok felszereltsége és teljesítménye már
nem összehasonlítható a hőskorszak-béli társaikéval. Jelenleg a piacon
a PistenBully 300 Polar és a PistenBully 300 W a két legújabb gép.
A Polar modell egyszerre erős és intelligens. 430 lóerő lakozik benne,
nem beszélve a modern technikáról. Fedélzeti számítógép segíti a vezetőjét
a tökéletesen kezelt lejtő megvalósításához. A számítógép segítségével
több program közül választhat kezelője, annak függvényében, hogy milyen
terep és időjárási viszonyok között dolgozunk. Sőt, egy kamera segítségével
kezelője hátra is vethet egy pillantást, az eddig megmunkált területre.
Különösen alkalmas gleccsernyílások befedésére. Lámpái és reflektorai futballpálya
nagyságú területet tudnak bevilágítani.
Természetesen a Kassböhrer mellett még számtalan kisebb-nagyobb
cég van világszerte, mely pályagépek gyártásával foglalkozik. A kanadai
Bombardier
repülőgépek, vagonok, motoros szánok mellett ratrakokat gyárt. Gépeit
sárga színükről lehet felismerni, igaz újabban szürkére festik. A cég Észak-Amerikában
piacvezetőnek számít. Szintén elismert cég az amerikai
Sno-cat.
Európában Ausztria mellett még Németországban, Svájcban, Olaszországban
és a Skandináv államokban gyártanak ratrakokat, igaz a ezek közül sok a
Kassböhrer keze alatt van, vagy legalábbis annak a leányvállalata. További
pályakarbantartó-gépeket gyártó cégek a teljesség igénye nélkül:
-
Favero: olasz vállalat, mely egy kisebb típusú gépet gyárt; Snow-Rabbit 3 fantázianév alatt. Weblap: www.faverolorenzo.com
-
Hägglunds: svéd cég. Weblap: http://www.haggve.se
-
Hydrolink AB: finn ratrak gyártó, olyan modellekkel, mint például:
Super-G, P6 vagy a P-600-as. Weblap: http:// www.hydrolink.com
-
Leitner: a cég Olaszországban felvonók és hóágyúk mellett pályagépek
építésével is foglalkozik. http://www.leitner-lifts.com
-
Prinoth: szintén egy olasz cég, amely a P-15-ös modelljével az első
volt, aki megkezdte a ratrakok szériagyártását Európában. 1998-ban a piacra
dobta a Prinoth Everest gépét, mely akkoriban a legerősebbnek számított
428 lóerejével. Weblap: http://www.prinoth.com
-
Stahl: egyike a legkisebb cégeknek (svájci), de már régóta a piacon
van.
A PÁLYA MEGMUNKÁLÁSA
A ratrakok már kora hajnalban elkezdik a lejtők teljes
körű ápolását. Új hó esetén (különösen, ha nagy hidegben esik; -8 fok alatt)
és a tavaszi időszakban, amikor a hó már firnesedni kezd többnyire kisebb
súlyú gépeket használnak. Különösen meredekebb részeknél a gépek saját
maguk nem tudnák a leesett havat eltakarítani, főként méteren felüli hó
esetén. Ekkor egy ún. kötélrendszert használnak, melynek egyik vége a ratrakra,
míg a másik a pálya felsőbb részére, pl. tetejére van installálva és csörlő
(csiga)szerűen működik, azaz a drótkötél húzza fel a lejtőn a gépet. Fontos
dolog a sebesség megválasztása. Ha gyorsan megy egy ratrak, akkor az azt
jelenti, hogy adott pályafelületre kevesebb idő jut. Például 21,6 km/h
mellett egy másodperc alatt 27 négyzetméter részt (6 x 4,5) munkál meg.
Ezzel szemben 14,4 km/h-nál előbb említett területre már 30%-kal több idő
jut. A sílejtők megmunkálásában van egy ún. nyugalmi időszak, ami azt jelenti,
hogy hat órán belül nem szabad még egyszer a havat tömöríteni, hagyni kell,
hogy a hideg és a levegő megtegye a kívánt hatást. Speciális gépezetet
használnak a hódeszkások által oly kedvelt halfpipe-ok (halfpipe=félcső)
megdolgozására. Ezt a géptípust Pipe Magician-nek nevezik, amelynek mind
baloldalt, mind pedig jobboldalt egy futószalagszerű "karja" van, mellyel
a félcső falát tudja simára gyalulni.
AMIRE NEKÜNK SÍZŐKNEK, HÓDESZKÁSOKNAK FIGYELNÜNK KELL
-
A ratrakokat néha a felvonók üzemideje alatt is be kell vetni, illetve
rossz időjárási viszonyok között. Függetlenül a ratrakvezető kötelességeitől
mindig nyitott szemmel sízzünk, mivel a gép nehezen kormányozható és vezetője
nem mindig látja be az egész terepet!
-
Mindig tartsuk be a biztonságos távolságot! Még jó látási viszonyok közt
is mind elől, mind hátul minimum 15 méter legyen ez, míg oldalirányban
3 méternél ne legyen kevesebb!
-
Kizárólag jó látási viszonyok és a megfelelő távolság betartása mellett
szabad a gép után mennünk, figyelembevéve azt, hogy az bármikor megállhat.
-
A pályagépeknek a beláthatatlan területen is ugyanúgy kell dolgozniuk,
így előfordulhat, hogy váratlanul előttünk teremnek. Ezért az ilyen helyeken
(pl. kanyar, letörések) mindig óvatosan haladjunk!
-
A síző és snowboardos nem élvez előnyt a ratrakkal szemben. Mindig a ratraknak
van elsőbbsége!
-
Meredekebb szakaszokon előfordulhat, hogy a pályagép megcsúszik, így itt
mindig bőven hagyjunk helyet köztünk és a pályagép között!
-
Amennyiben a közeledő ratrak útjából nem tudunk elmenni, mert például estünk,
mindenképpen figyelmeztessük a vezetőjét erre, pl.: síbotunk vagy karunk
lengetésével.