Bármilyen meglepő, de az első sílift nem valamelyik alpesi területen
működött, hanem a németországi Fekete-erdőben, ezen belül Schollachban.
Robert Winterhalder úgy gondolta, hogy a település közelében fekvő tisztáson,
ahol telente mindig összegyűltek a sízők és a ródlisok jó lenne egy olyan
szerkezet, ami megkönnyítené a feljutást. 1908. február 14-én végül egy
Titisee-i technikus segítségével elkészült e felvonó. A lift egészen 280
méter m-ig vitt fel és 28 méter szintkülönbségű volt a hozzátartozó lejtő.
Öt, fából készült felvonóoszlopra drótkötelet szereltek, melyről kötelek
lógtak le. Ezeket rá lehetett akasztani a szánkóra, a síző pedig egyszerűen
belekapaszkodott, vagy magára tette (olyan volt, mint egy kengyel). A felvonó
mozgatásához szükséges energiát egy kis vízimalom biztosította. Akkoriban
a síjegy 1 márkát kóstált, mely 10 menetre jogosított fel. Két évvel később
Pellegrini hegymászó volt, aki továbbfejlesztette Winterhalder felvonóját.
Ezt már egy 15 lóerős elektromos motor mozgatta. Ez a felvonó nem messze
Schollachtól került felállításra és 250 m hosszan, 25 fokos lejtőn vitte
fel a sízőket. 6,5 km-es maximum sebességével egyszerre 35 télisportolót
tudott vontatni. Használati utasításában a következők szerepeltek: "Veszélytől
nem kell tartani, a síző egyszerűen megragadja a fából készült kapaszkodóját,
feszesen a léceken áll, kicsit leguggol és hagyja magát felvontatni." 1914-ben
aztán telektulajdonosok vitái
miatt ezt a felvonót leszerelték. A schollachi "őslift" az első világháborúig
üzemelt.
1936: az első modern húzólift a franciaországi Alpe De Huez-ban
1966: az első, teljesen automatikusan működő gondola felvonó Val d'Isere-ben
és Queenstownban (Új-Zéland)
1983: a világ első hatszékese Villard de Lans-ban
1984: az első 10 fős kabinos felvonó La Clusaz-ban
1986: hatszemélyes kabinos Aspenben: 4 km hosszú, 1000 m szintkülönbség,
5,5 m/s sebesség és 2400 fő/h kapacitás, akkori világrekord
1998: a világ első 16 fős gondolaliftje Les Angels-ben
Jelenleg az osztrák Doppelmayr és a francia Poma a világ legnagyobb sílift-gyártó cégei. A Poma több mint 100 éves múltra tekint vissza, hiszen még 1860-ban alapította Tomasso Agudio mérnök, igaz akkoriban még Agudio névvel. A Doppelmayr céget 1892-ben az ausztriai Wolfurtban alapították.
Felvonók természetesen nem csak sípályákon léteznek, hanem számtalan
szállítási megoldásra alkalmazzák őket, mint például turistalátványosságok
elérése,
városrészek közötti közlekedés megoldása, autógyárakban kész gépjárművek
csarnokok közötti szállítása, tengerszorosok áthidalása, bányászott nyersanyagok
szállítása, így ezekben az esetekben is találkozhatunk a sípályáról
már ismerős nevekkel (pl. Doppelmayr, Poma, Tatrapoma, Transporta, Garaventa
stb.)
1. Tányéros felvonók (egyszemélyes, talponhúzó liftek):
3. Szállítószalagok: általában tanuló-, és gyerekpályákon találhatóak ezek a hó szintjével egy síkban lévő szállítószalagok. A síiskolák "varázsszőnyegnek is nevezik. A síelő egyszerűen rááll a szalagra, amely a pálya tetejére viszi, ott pedig magától lecsúszik róla.
4. Egyszerű kapaszkodóliftek: szintén tanuló-, és gyerekpályákon találhatóak leggyakrabban. A működés elve egy egyszerű mozgó kötél, amelyen a kapaszkodást segítő gumibakok találhatóak. Ezeken a lifteken a síelőt a lift a karján keresztül húzza, ezért csak nagyon kis lejtőszögű pályákon alkalmazható.
5. Tolókaros felvonó: nagyon ritka fajta, tanuló-, és gyermekpályákon használatos, ill. pályák összekötésénél, amennyiben lankás emelkedőt kell leküzdeni. Kinézetre hasonló a kapaszkodólifthez, a különbség az, hogy a síelőt nem vontatja, hanem a kötélre merőleges irányban karok találhatóak rajta, amelyek a síelőt hátulról tolják előre.
II. Felszín feletti libegő liftek:
A felvonók családjának legnépesebb csoportja, nagy kapacitással rendelkeznek.A
fix székesfelvonók a drótkötélhez vannak rögzítve. Ezeket gyakran mindkét
szezonban, így nyáron és télen egyaránt használják. Sebességük 3 m/s és
óránként akár 3200 embert is szállíthatnak. Típusai:
1. Ülőliftek
1, 2, 3, 4, 6 személyes változataik ismertek, a legrégebbiek általában
az egy-, és kétszemélyes liftek: ezeket általában kapacitásproblémák miatt
nagyobb
férőhelyesre cserélik. Elavultnak és ritkának számítanak a rögzített
székes felvonók is, amikor a be-, és kiszállásnál az ülőszék sebessége
változatlan marad, hogy a
szék a beszállásnál ne üsse meg a síelők lábát, ezért értelemszerűen
elég lassú. A fixen rögzített székes felvonók egyik korszerűsített fajtája
az "indítószalagos" felvonó, ezeknél a ki-, és beszállásnál ugyan változatlan
a székek sebessége, de a beszállás megkönnyítését elektronikusan vezérelt
kapuk, és egy széles futószalag
segíti (amely a síelőket a kapun való átcsúszás után a felvonónál éppen
csak annyival lassabb sebességre gyorsítja, hogy a székbe való beülés kényelmes
legyen). A legelterjedtebb és legkényelmesebb fajta a "leakasztható"
ülőszékes lift, ezeknél a drótkötél és az utazási sebesség jóval gyorsabb,
mint a ki- és beszállásnál. Ezt úgy érik el, hogy az ülőszékeket egy mechanikus
gyorsszárral rögzítik a drótkötélre, amely lehetővé teszi, hogy az alsó
és felső, esetleg közbenső állomáson az ülőszékeket a felvonó drótköteléről
lekapcsolva egy jóval lassabb pályára állítsák a ki- és beszállás ideje
alatt, majd amikor a beszállás megtörtént, az ülőszéket fokozatosan
gyorsítva a vezérlés visszahelyezi, és rögzíti a drótkötélen. Az ülőszékes
felvonóknál alapfeltétel a lehajtható biztonsági korlát és a síléctartó
lábmagasságban, hogy ne a levegőben lóbálja a síelő a lábát.
2. "Buborékos" ülőliftek
A napjainkban épített felvonókat kivétel nélkül felszerelik lehajtható
átlátszó védőborítással, amely komfortosabbá teszi a felvonó használatát
hóesésben, hóviharban és erős szélben egyaránt, azáltal, hogy a síelők
fölé sötétített plexi védőburkot borít.
3. Gondolakabinos felvonók
A kiskabinos felvonókat 4-6-8 személyesre tervezik, jelenlétük és számuk
egyenes arányban áll a síközpont kiterjedésével és fejlettségével. Sok
fajta létezik ebből a típusból, a szállítási elv megegyezik a leakasztható
ülőliftekével, általában nagy szintkülönbség áthidalásánál használják.
Ez a felvonók egyik legkényelmesebbike, az előzőekhez képest ennél a fajtánál
a síelők a síléceket nem a lábukon tartják az utazás közben, hanem azt
lecsatolva, egymáshoz rakva a kabinok ajtaján található tartókba helyezik
őket. A kabinokat általában egymástól adott távolságra, adott időközönként
indítják, és rögzítik a drótkötélen, de léteznek "fürtös" fajták is, ezeknél
a kabinokat négyes csoportokban egymáshoz közel rögzítik a drótkötélen.
4. Hibrid felvonók
A 4-6 személyes ún. "hibrid liftek" a legutóbbi évben jelentek meg.
Ezeknél a gondolás, és az ülőszékes felvonót "házasították" össze. Általában
egy kabint követ két ülőszék, így a síelő eldöntheti, mivel szeretne utazni.
Ilyen lift található az ausztriai Maria Almban és épül egy Donovalyn is.
5. Nagykabinos liftek
Az általában 20-40 személyesekre tervezett nagykabinosok: csak a legkomolyabb
síterepeken találhatóak meg. Az olykor autóbusznyi kabinok hatalmas szintkülönbségeket
hidalnak át, általában csak egy található belőlük egyidejűleg a kötélpályán.
Megvalósításuk kevesebb tartóoszlopot igényel, mint az eddigi lifteké,
kivitelezésük viszont jóval drágább. Ennél a típusnál a síelők a síléceket
lecsatolva magukkal viszik az utastérbe. Hátránya, hogy a síelők nagy részének
állva kell tölteni a felvonózással telő időt, így fárasztóbbá válhat a
sízés.
III. Sínen haladó vasutak:
A felvonók közül ezek rendelkeznek a legnagyobb szállítókapacitással.
A Siklóvasutak, fogaskerekű vasutak a legkomolyabb síterepeken találhatóak csak meg vagy olyan helyeken üzemelnek, ahol gyakoriak az erős szelek, illetve a viharos oldalszéllökések. Föld felett és alagútban egyaránt haladhat a pályájuk. Az alagutas megoldás a megvalósítás során a környezetet érő minimális károsodás miatt népszerű ill. a panorámát sem zavarja. Vagy saját meghajtással rendelkeznek (fogaskerekű), vagy drótkötél húzza őket (sikló). Maximális sebességük 14 m/s. Egy sívasút 20-tól egészen 400 személyes is lehet. Kapacitásuk (a sebesség és a férőhely függvényében) 500-3200 személy / óra.
Mint minden közlekedésre, szállításra használt eszköz, a sífelvonók
is rendelkeznek kockázati tényezővel, balesetveszéllyel. Hozzájárul ezekhez
a maximális
kihasználtság és az, hogy a felvonók egész évben ki vannak téve a hegységekben
uralkodó néha igencsak szélsőséges időjárásnak, ezért üzemeltetésük gondos
karbantartást, rendszeres átvizsgálásokat és működtetési felügyeletet
követel.
A felszíni húzóliftek esetében a balesetek fő okozója maga a felvonót
használó síelő. Az esetek többségében tapasztalatlan síelők okozzák a baleseteket
ezeken a
lifteken, kieséssel és a felvonó nyomvonalában való visszacsúszással
ill. tartózkodással, a nyomvonalon való meggondolatlan átsiklással, elhibázott
ki- és beszállási
kísérletekkel. Felvonózni a síeléssel párhuzamosan kell megtanulni,
egyszerű alapszabályokat betartva minimálisra csökkenthető a balesetveszély.