Minden tiszteletem az Eplényi pálya üzemeltetőié. Kétszer magam is jártam ott és tényleg elismerésre méltó amit ott létrehoztak.
Azonban a 60 napja nyitva Eplény szerintem kicsit félrevezető.
Jónéhányszor ránéztem a webkamerákra az utóbbi időben amikor a pályák már nem voltak igazán jók (persze ez nem reprezentatív) és alig láttam síelőket a hétvége kivételével. Viszont amikor jók a körülmények tényleg hatalmas az érdeklődés. Sokszor elhangzott, hogy egy évben kb 90 nap kellene a fenntartható üzemeltetéshez.
Eplényben ez már többször megvolt, persze ebbe benne vannak a fent említett alapjáraton üzemelő napok is.
Ha ilyen időjárás lesz egymás után több télen, akkor szerintem lehet itt fejleszteni, de ez sem fog segíteni.
Ha Alsó-Ausztriában is sok helyen gond van, akkor mit várunk a hazai síterepektől.
Szlovákiában Donovalyn és Jasnán is ahol 1000 méter körül van az alap számtalanszor elvitte a havat az eső. Mönichkirchen esetében ugyanez a helyzet. Elég rossz kilátások.
Még ha vannak is olyan napok amikor megül a hideg a völgybe és lehet hóágyúzni az eső mindent tönkretesz.
Vagy be kellene fedni a pályát eső ellen? :-)
Mindenhol azt írják, hogy a hóágyúzás rengeteg költség.
Nem tudom, hogy a víztározóban összegyűjtött vízért is kell-e fizetni, de az áramért biztos. Én azt nem értem, hogy kisebb szélerőművet miért nem lehet a csúcsokra telepíteni annak érdekében, hogy legalább az energia szinte ingyen legyen.
Én például kifejezetten örülnék a 7-es pálya meghosszabbításának, de már évek óta halasztásra kerül gondolom nem véletlenül. Ez a tél biztos nem segített a megvalósításhoz. Én biztos, hogy inkább a lankás egyszerűbben behavazható kék pályákat preferálnám. Eplényben pl. nem értem, hogy miért nem a hosszabb hetes pálya gondolata fogant meg először a sok 1 -esen kívüli egyéb fekete, piros pálya helyett, amiket jó esetben kb 1 hétig lehet üzemeltetni. Szerintem pont a tanulásra családi síelésre kellene rámenni, ahhoz pedig kellene a tanulópálya után egy biztosan hóágyúzott enyhe lejtésű pálya.
Mönichkirchenben pl. az alsó kék pályát a kőmentesítésnek tereprendezésnek köszönhetően kb. 20 centi hóval már üzemeltetni tudják.
Véleményem szerint csak akkor érdemes hatalmas pénzeket akár Uniós akár befektetőiről legyen szó a fejlesztésekre áldozni, ha az előreláthatólag egy hosszútávú üzemeltetést tesz lehetővé.
Persze reméljük, hogy ez a tél is csak kivétel volt és vészmadárkodás a felmelegedés ilyen szintű hatásának emlegetése.
Bízom benne jövőre az időjárás rácáfol a kutatásokra.