Vid,
Mégegyszer szeretném hangsúlyozni, hogy a beírásommal csak tiszta vizet akartam önteni a pohárba, azaz tegyük a fun-carvingot a helyére. Tőlem funcarve-olhatsz bárhol, de hidd el, magadtól vonod meg az igazi élvezetet, ha ezt erőlteted. Ahogy látom, ezt már öt éve tanulod. Hét éve nekem sem tetszett volna a mostani véleményem, pedig akkor csak boardoztam, és lássuk be, boardra sokkal ideálisabb és élvezetesebb a funcarving.
Ha már ez a topic a tanácsokról szól, technikázzunk:
Az extreme carving (EC), ami végülis a fektetett kanyarok végső kitolása, és a funcarving optikai alapja, gyakorlatilag a mély tehermentesítés végletekig kitolása. Ezt a svájci EC-sek push-pull technikának nevezik, ami gyakorlatilag a lábak által kifejtett terhelést jelzi a kanyar közben.
Ilyen szemmel megnéztem Ozsiék videóját, de ők sem ezt csinálják, "csak" a normál versenytechnikát butítják vissza.
EC esetén az él terhelése a teljes kanyar alatt közepes, ellentétben a versenytechnikával, ahol folyamatosan nő a terhelés a kanyar vége felé.
Ezt a terhelést úgy éred el, hogy rézsútsiklásból mély tehermentesítés (lábakat magad alá húzod), innen teljes testtel átdőlsz a völgy felé, és fokozatosan nyújtod a lábad, azaz eltolod felfelé hegy felé a léceket. Ettől a lécek behajlanak, és szépen alád fognak kanyarodni. Ha jól csinálod, kb. amikor a lécek esésvonalban néznek lefelé, a felsőtested teljesen kinyúlik, fekszel a havon.
Ahogy a lécek bejönnek alád, a lécek eltolását fokozatosan elhagyod, és a kanyar végére visszahúzod a léceket teljesen magad alá, így a kanyar végén sem lesz komoly élterhelés.
Tehát élváltáskor vagy összehúzott, kompakt, és a kanyar ívében vagy nyújtva. Élváltáskor nem kell kiemelkedni, a felsőtest föl-le irányban nyugodt marad.
Fontos tudni, hogy a lefele irányú sebesség radikálisan le kell hogy csökkenjen, különben nem tudod kezelni a fellépő erőket, és felakadsz minden egyenetlenségben. Kb. a sebesség annyi, hogy a fejed fölé kinyújtott kezed a kanyarban egy helyben marad, és a körül kanyarodsz.
Az egész igazából csak meredek pályán működik, enyhébb pályán a teljes bedőléshez nem ébrednek elég erők a kanyarban. Enyhe pályán gyakorold a mély tehermentesítéses teljes, félkörös carvingot.
15 m rádiusz (korábban írtad) kb. jó lehet. Boardnál 12-13 m rádiuszt mondanak ideálisnak, ami a szlalom és a GS között van félúton.
Sínél az előreálló testhelyzet mellett a cipő hóra való felúszása a legnagyobb akadályozó tényező. Olyan emelést és vastagságú lécet használj, aminél majdnem 90 fokos lécdöntésnél sem ér le a cipő.
Ha ennyire érdekel a funcarving, javaslom az alpin snowboard kipróbálását. Egy board minden helyzetben instabilabb, jóval komolyabb carving élményt nyújt (mondom ezt úgy, hogy sível és boarddal is carve-olok).