Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Lillafüredi régi sípálya? topikból

ÜZENETEK (2)Időben csökkenő Időben csökkenő
mitro
1153 élménybeszámolót írt
1153
16 éve tag
2012.07.11. 04:43
Nagyon jo iras, koszi, hogy ennyi mindent megtudhattunk errol a palyarol. Lehet, hogy a 70-es, 80-as evekben nagyobb sielet volt Miskolc kornyeken, mint most? Nekem is vannak ismeroseim, akik nosztalgiaval emlekeznek erre a palyara Tenyleg nagy kar, hogy ennyire elhanyagoltak. Egy vallakozoi csapat kellene - es persze a varosvezetes engedelye - es lehet, hogy ujra lehetne eleszteni ezt a palyat, sot tobbet kialakitani. Magyrorszagon, kedvezotlenebb adottsagokkal rendelkezo terepeken vajon miert tudtak sipalyakat letrehozni es mi miert nem tudunk? Ha itt megtortenne az ujraelesztes, elkepzelheto, hogy Bankut is elkezdene "kapaszkodni". De jo lenne! ....csak tul sok a "ha". Csak egyszer nehogy mi legyunk azok, akik szinten nosztalgiazva meselunk a bankuti sicentrumrol.
Dr. Kékesi Tamás
3 élménybeszámolót írt
3
14 éve tag
2012.07.11. 01:07
A lillafüredi "Nagylesikló" már Horthy idején is megvolt, és egy akkori színvonalnak megfelelő téli sportközpont fő elemét képviselte. A Magyarországon kiválónak számító kb. 300 m-es szintkülönbséggel rendelkező régi lesiklópálya és a közel 1 km hosszú felvonó valamikor az 50-es években fejlődött technikailag is ki társadalmi összefogásban és a diósgyőri üzemek segítségével. A magas kötélvezetésű lift stabil oszlopokra szerelt görgőkön futó vastag drótkötelére egy speciális "malacfarok" kampóval és kb. 4 m vonszolókötéllel lehetett kapcsolódni. Mindezt személyes felszerelésként lesiklás közben is vinni kellett. A felvonó nyomvonala középen keresztezte a kanyargó lesiklópályát. A létesítmény a DVTK síszakosztályának a feloszlása után a 60-as évek végétől a Honvéd Papp József SE kezelésébe került. A 70-es évek során egy megszállott edző és egy lelkes csapat erejével a pálya nyomvonala rendezetté vált. Az edzéseket baltás-kaszás társadalmi munka egészítette ki. A terepet a Honvédség robbantásokkal is igyekezett egyenletesebbé tenni. Ez után alakult ki a folyamatosan lejtő kb. 200 m szintkülönbségű és kb. 600 m hosszú műlesikló ág is, ami a tuskók eltávolítása és a talaj gondozása mellett fokozatosan vált használhatóvá. Később társadalmi munkával a felvonó is megújult, valamint a pályarendszer végig világítást kapott. A 90-es években a Honvéd csapat nemcsak használta, de egy újabb megszállott edző vezetésével - és az Erdészet segítségével - szélesítette is. A régi ág viszonylag lapos szakaszait követő hirtelen letörései, helyenkénti leszűkülései, kifutó nélküli vége nemcsak kihívást, de veszélyt is jelentettek. Az új műlesikló ág azonban már jobban megfelelt az egyre növekvő igényeknek. Az ezredfordulót a pálya már nem élte meg. A csapat akkori és egyben utolsó edzője külföldre távozott, a versenyzők szétszéledtek. A létesítmények fémrészeit (liftoszlopokat, drótkötelet, fordító állványt és korongot, gépházat, reflektorokat, világítási és lift vezérlési vezetékeket, stb...) aprólékosan szétlopták. Tulajdonképpen semmi nem maradt, csak egy lassan teljesen elgazosodott és az erdő által fokozatosan elnyelődő nyomvonal, meg egy romos felvonóház az alján. Nagy veszteség ez, hiszen a magyar viszonylatban nagy szintkülönbség és a tekintélyes hossz mellett a ma már elengedhetetlen hóágyúzást is lehetővé tevő víz (Szinva-patak) is a pálya adottságai közé tartozik, nem is beszélve a miskolci városi 5-ös busszal történő közvetlen elérhetőségről. Ha a hatóságok és a Város is pártolná, itt érdemes lenne egy komoly síközpontot a mai technikával felszerelve kiépíteni.
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.