Aki nyomon követi a freestyle versenyek közvetítéseit sokszor találkozhat olyan szakszavakkal, mint a 720-as vagy a backflip, hogy csak néhányat említsünk a sok közül. Most végre eljött a "leleplezés" ideje, s aki eddig nem tudta ezeket mostantól igazi newschool guruvá válhat.
h i r d e t é s
Slopestyle és Half pipe versenyeken használatos szakszavak (részben az oldschool vonalon is használják ezeket a kifejezéseket):
180
Az elugrás után a síző balra vagy jobbra néz, annak függvényében, hogy melyik oldalra tervezi a fordulást. Majd a fordulás után -ami a levegőben történik természetesen- hátrafelé érkezik le. Talajfogásnál ügyelni kell arra, hogy súlypontunk középen maradjon és megfordulni nem szabad!
360
Az elrugaszkodás után a váll felett kell elnézni,a felsőtestet behajlítani, ezt a mozgást a lécek is követni fogják. Ezután megragadni a hátsónkat és belevinni a forgásba. Majd a bal váll felé nézni, hogy landolásunkat láthassuk.
540 Tail Grab
Legyen mindig a fejünkben, hogy megragadás mindig lassítja a forgást, ezért majd gyorsabban kell pörögni, nagyobb lendülettel. Miután elugrottunk nézzünk a síléceink végére, és kezünkkel fogjuk is meg sílécünk hátsó részét és vigyük bele őket a pörgésbe. Fejünket tartsuk a vállunk felett, ez lesz az a pont, amikor elérjük a 360-at. Készítsük elő a landolásunkat, súlypont középen és a landolás először a léceink orrával történjen, majd utána jöjjön a vége.
Corkscrew 720
Használjuk sínk éleit ehhez a gyakorlathoz. Startoljunk a jobb vagy bal éleinkkel, de mindenképpen a külső élen! A jobb karunkat nyújtsuk előre és nézzünk el a balra a csípőnk irányába. Ha gyorsabb forgást akarunk, akkor húzzuk össze magunkat, egyébként meg nyitottabb tartásban hajtsuk végre. Ha kijöttünk az 540-es fordulatból látni fogjuk a landolás helyét. Jöjjünk ki a pörgésből és készítsük elő az érkezést.
D Spin 720
Ezt többnyire porhóban szokták csinálni. Elugrás után húzzuk be a fejünket, a vállunkat nyomjuk ki bal felünk felé. Húzzuk össze magunkat, és léceinket tegyük keresztbe. A forgás után igyekezzünk a leérkezés helyét belőni, majd egyenesedjünk ki és így érkezzünk a hóra, illetve ez esetben a hóba.
Mute Grab
Akár egy repülő:) Egyensúlyunkat ne testünk fogásával érjük el, hanem helyette emeljük fel a lábainkat (térd behajlítva, némileg a felsőtesthez húzva) és fogjuk meg az ellenkező sínket a kezünkkel a kötés előtt.
Half Cab Mute Grab
Ehhez a gyakorlathoz hátrafelé kell csúsznunk, s így érjük el az ugratót, súlypontunk kissé előrébb legyen. Nézzünk a vállunk felé és fogjuk meg lécünk szegélyét és elkezdünk pörögni. A forgás befejeztével készüljünk rá a földet érkezésre és lépjünk oda neki keményen.
Japan Grab
A levegőben jobb kezünkkel a kinyújtott jobb lábunk alatt fogjuk meg a bal lécünket a kötésnél. Bal lábunk behajlítva van. Természetesen ugyanezt a bal kezünkkel is megcsinálhatjuk, csak akkor minden fordítva működik.
Stale Japan Grab
Szinte ugyanaz, mint a fentebbi variáció, csak itt a kötés előtti részt fogjuk meg.
Under Flip
Úgy rugaszkodjunk el, hogy a pálya jobb felével nagyjából 90 fokos szöget zárjunk be a levegőben. A hegy felé néző vállunkat tegyük lefele és forduljunk ennek a mozdulatnak a segítségével fejjel lefelé. Landoláshoz csináljunk egy 270-est vagy egyszerűen csak keményen tegyük oda magunkat.
Backflip
A backflip nem más, mint egy hátraszaltó a levegőben. Amikor elrugaszkodunk, súlypontunkat tegyük hátra és ennek a lendületével kezdjük meg a szaltót/bukfencet.
Flatspin
Elugrásnál forduljunk hátrafelé s így kezdjünk el mozogni. A testhelyzetünk horizontális lesz. Majd készítsük elé a landolást.
Backflip Mute Grab
Ez a gyakorlat a backflipre épül, így először mindenképpen győződjünk meg arról, hogy a backflippet már (többé-kevésbé) helyesen tudjuk véghezvinni. A mute grab változata sokkal nagyobb sebességet kíván, mind az elrugaszkodáskor, mind a levegőben. Húzzuk be magunkat, majd törzsünk hátradöntésével kezdjük meg a szaltót, végül pedig tisztán landoljunk.
Rail Slide
Ugorjunk fel egy korlátra, majd csússzunk lefelé rajta. Ügyeljünk arra, hogy a testsúlyunk középpontba legyen s így egyensúlyozzunk. Vállunkat fordítsuk abba az irányba, ahonnan majd le szeretnék jönni a korlátról.
Lincoln Loop (sideflip, barrel roll)
Nem más, mintegy oldalirányban történő szaltó. Az elugrásnál ezt az oldalirányú mozgást a karunkkal és a fejünkkel kezdjük el (ezekkel vezetjük be). A fordulat alatt egy grabet is be lehet építeni. Pörgésünket a testünk kinyújtásával csökkenthetjük, majd könnyedén landolunk. A gyakorlaton könnyíthetünk, hogy ha az ugartóra srégen megyünk rá.
Lincoln Loop 180
Lényegében ugyanaz, mint a lincoln loop, azzal a különbséggel, hogy landolás előtt még egy 180-as fordulatot is beépítünk. A leérkezés a sí csőrével, elejével történjen.
Fakie 180
Ennél a gyakorlatnál normális helyzetben ugrunk el, majd megfordulunk és háttal érkezünk.
Spread Eagle
Ugorjunk el, amikor a levegőben vagyunk, tárjuk szét kezünket és lábainkat egyaránt oldalirányban. Kezeink legyenek felső tartásba, vagyis lábainkkal együtt nagyjából egy X-et formázzanak. Testünket a gyakorlat alatt döntsük előre. Az időzítés nagyon fontos itt, ugyanis sokszor ez miatt történnek a hibák. Lábainkat közvetlen landolás előtt zárjuk össze, természetesen karjainkkal egyetemben.
Backscratcher
Ehhez mindenképpen olyan ugrató kell, melynek kifutó része felfelé ível. Elugrásnál hajlítsák hátrafelé a térdünket, úgy, hogy a síléc vége a hátunkhoz érjen. Felsőtestünkkel kissé döljünk hátra, kezeinket pedig szintén tegyük a magasba, enyhén hátra (kb. a fejünk mögé). Léceinket pedig helyezzük keresztbe. Ezután léceinket vigyük előre, egyidejűleg felső testünket is és enyhén érkezzünk a hóra.
Twister
"Tornádó imitálás", nevezhetnénk így is a twistert, ami hasonló a 360-hoz.. A sánc itt is felfelé íveljen, majd amikor elrugaszkodunk tőle, akkor léceinkkel egy 90 fokos szöget zárjunk be a sánccal. Elég nagy egyensúly érzéket kíván ez a feladat! Lényege tulajdonképpen, hogy felsőtestünkkel egy irányba fordulunk, míg lábainkkal egy másik (az ellentétes irányba). Figyeljünk arra, hogy a fejünk azonos irányba nézzen a felsőtestünkkel.
Daffy
Magyarra talán az "ugorva lépés" illik a legjobban rá. Miután elszálltunk az egyik lábunkat tegyük előre, míg a másikat hátra, de lehetőleg úgy, hogy térdünket nem hajlítjuk be. Kezeink oldalsó középtartásban vannak, s végül zárjuk vissza lábainkat és érkezzünk le.
Kosak (Cossack)
A kosakot akkor tudjuk megcsinálni, ha már csináltuk a spreadle eaglet és a zudnicket. Ugrás után lábainkat dobjuk ki oldalra, vízszintesen és egyenesen (térd ne legyen behajlítva). Felsőtesttel kissé dőljünk előre, kezünket tegyük előre, lábunk közé. Vigyázzunk arra, hogy síbotjainkat függőlegesen tartsuk.
Helicopter
Elugrásnál a fej és vállunk kezdi a forgást, lehetőleg minél inkább egyenesedjünk ki forgás közben, kezünket, botjainkkal egyetembe pedig tartsuk a fejünk felé. Majd kezünket és botunkat magunkhoz véve jöjjünk ki a forgásból és érjünk földet.
Iron Cross
Az iron cross a föld és lécünk között egy viszonylag nagy magasságot kíván meg, hogy a gyakorlat közben lécünk ne akadjon a hóba. Repülés közben léceinket keresztezni kell. Rendkívül hasonló a már korábban leírt backscratcherhez. Itt azonban a hátunk mögött a léceinket extraként keresztezzük is, hogy egy X formát alkossanak. Miután kijövünk az X-ből, vegyük lábainkat előre, de ügyeljünk arra, hogy léceink egymással párhuzamosan legyenek.
Rocket Air (Zute Grab, Zudnik)
Amikor már a levegőben vagyunk, tegyük némileg előre a lábainkat, és azokat feszítsük meg.
Majd az egyik kezünkkel fogjuk meg az ellentétes lécünk elejét (tehát pl. bal kezünkkel a jobb sít), egyidejűleg felsőtestünk a törzsnél megtör, hogy ezzel is segítse a lécünk megragadását. Párhuzamos léctartás !
Figyelem!
Ha esetleg ki akarod próbálni valamelyiket, készülj fel rá megfelelően (telefonodba üsd be itthon a 107-et, Európában a 112-őt :), saját sítudásodat ne becsüld túl ! Ha az egyik gyakorlatnál úgy gondolod, hogy ezt nem tudod megcsinálni, akkor ne is próbálkozz vele. Nem árt, ha egy-egy "trick" előtt valamelyik tapasztalt newschooler tanácsát is kikéred. Az itt felsorolt gyakorlatok elsősorban tájékoztató jellegűek.