Az idei szezonban érdemes lesz déli irányban is nézelődni, mert Horvátországban, Szerbiában és Montenegróban is nagyszerű fejlesztéseket látunk a síterepeken. Kezdjük a legközelebbivel, a Zágráb melletti Sljeme síterepen.
Impozáns lesz a völgyállomás
Mostanában Horvátországban is tombol a nyár. Ami jó hír a tengerparti nyaralóknak, lehet, hogy annyira nem örömteli a Zágráb melletti hegyen, ahol 30 fokban szorgoskodnak, hogy minél előbb befejezzék az idei év egyik legnagyobb horvát turisztikai építkezését.
Horvátország számára kiemelten fontos a turizmus, bevételeinek kb. 20%-át a turizmus termeli ki, természetesen jelentős részben a nyári szezon. Augusztusra a koronavírus hatása már annyira mérséklődött, hogy a külföldiek nagy része a tavalyihoz hasonló mértékben érkezik az országba.
A koronavírus természetesen a fejlesztésekre is hatással van. Itt az a szerencsés helyzet alakult ki, hogy nem maradnak el a fejlesztések, de kicsit csúszik az átadás, az érthető okok miatt.
Így nézett ki az építkezés márciusban
Az új felvonót az osztrák Doppelmayr cég építi, és olyan színvonalúnak ígérkezik, hogy bármelyik osztrák síterep is szívesen elfogadná. A csúszás oka, hogy az osztrák szakemberek, illetve a szállítmányok a határlezárások miatt nem tudtak időben megérkezni.
Most már javában a tesztüzemnek kellene zajlania, amelyre talán szeptemberben sor kerülhet. A jelenlegi tervek szerint október végén adják át az új felvonót.
A zágrábiak szerencsések, hiszen 15 kilométerre található tőlük egy 1000 méter feletti síterep, amely havas téli napokon nem hátrány. Sljeme egyébként onnan is ismert lehet, hogy január első hetében mindig itt rendezik a világkupa futamokat. Bár a Kostelic testvérek már nem versenyeznek, de a versenyek hangulata azóta sem lett rosszabb.
Az új lift nem mindenben új. Ezen a nyomvonalon már 1963-ban átadtak egy négyszemélyes liftet, amely akkor elég modernek számított a világon. 2007-ben már nem annyira. Elavult, balesetveszélyes lett, fel kellett volna újítani, de nem érte meg a költségeket, így bezárták. Azóta polgármesterek ígértek új liftet, és úgy tűnik 13 évvel később mégis valóság lesz belőle.
A kabinok már megérkeztek
Az új lift legnagyobb előnye, hogy a város széléről indul, itt lehet leparkolni, nem kell felautózni a kanyargós hegyi úton. Pontosan ezért a völgyállomásnál kétszintes mélygarázs is épült. A kültéri parkolókkal együtt 300 autó utasai tudnak innen felliftezni.
Az új liftről majd októberben írunk részletesebben. Most csak annyit, hogy 84 darab tízszemélyes kabin kb. negyedóra teszi meg az ötkilométeres utat. A korábbi lift 375 fő/órás kapacitását jelentősen megjavították, mostantól óránként 1500-an juthatnak fel a hegyre. Az új lift egy vitatott középállomást is kapott, de erről is majd később értekezünk.