A norvég Narvik városa, és a felette található Narvikfjellet síterep egy jelentős fejlesztéssel gazdagodott a hétvégén. Egy tízszemélyes, modern, kabinos liftet adtak át, amely sokat javíthat a térség téli-nyári idegenforgalmán.
Ahogy a képen is látható, igencsak tetszetősre sikerült az új kabin, amelyet a Porsche Studio tervezett. A liftet a svájci Bartholet cég építette meg, ez az első tízfős kabinosuk skandináv területen. Nem teljesen új típusú liftről van szó, hiszen hasonló kabinokkal már Svájcban is építettek felvonót.
Narvik a fjordjáró norvég turistahajók egyik kedvenc célpontja. Igaz, a kikötőből el kell jutni a síterep aljára (220 m), ahonnan a régi lift indult és érkezett meg a 662 méteren található hegyállomásra, a mellett épült vendéglőhöz és kilátóponthoz, ahonnan a környék páratlan panorámája tárul fel.
A régi lift legelső változata még 1957-ben épült, akkor ez volt Észak-Európa első ülőliftje. Az utolsó átépítés 1995-ben történt, de az akkori megoldást már meghaladta az idő. Kényelemben, gyorsaságban és megjelenésben is jelentős változásokat hoz a mostani lift.
A korábbi 350 fő/órás kapacitás 1600-ra emelkedik. Ez a sztenderd üzemmód 23 darab tízfős kabinnal. További 12 kabin áll készenlétben, csúcsforgalom esetében. Ezeket csak szükség esetén fűzik fel a drótkötélre, így a kapacitás akár 2400-ra is növelhető.
Kép: Bartholet Maschinenbau AG
Időben a korábbi tízperces út megfeleződött, kényelemben és kilátásban az új kabinok pedig teljesen más kategória a korábbiakhoz képest.
A februári átadás kissé érdekes. Ugye, senki sem tervezi azt, hogy síszezon vége felé építi meg az új liftjét. A norvégok is karácsony előtt tervezték az átadást, de a biztonsági ellenőrzések és az engedélyeztetés miatt (is) kicsúsztak az időből, úgyhogy a nagyközönség csak tegnap használhatta először.
A fejlesztéseknek ezzel nincs vége. Ami most megépült, az egy távolabbi terv első része, de mégiscsak a liftrendszer második része. A lift első szakasza csak később, 2-3 éven belül épülhet majd meg. Ez a tervek szerint a kikötőből a mostani kabinos aljához vezetne. Ezzel a megoldással a tömeget a kikötőből közvetlenül a hegy aljához lehet szállítani, tehermentesíthetik a kisvárost.
A hegy eddig inkább nyáron volt népszerű, de az utóbbi három évben a téli szezon részesedése 20%-ról 30-ra emelkedett. Persze azt is figyelembe kell venni, hogy általában itt még júniusban is lehet síelni. Az új liftekkel a várhatóan emelkedő (téli és nyári) látogatói számnak szeretnének jobb kiszolgálást biztosítani.
Az új lift 240 millió norvég koronába, közel 7,9 milliárd forintba került.