Menü ≡

Osztrák próbálkozás: többen menjenek síelni vonattal!

2020.01.07. | Szerző: Bata Attila
A mai világban több szempontból is fontosabb lenne, hogy a síelők környezetbarát módon jussanak el a síterepekre. Akár vonattal, akár busszal, lehetőleg tömegközlekedéssel.
h i r d e t é s
A tiroli turisztikai hivatal már az előző szezonban megpróbált megfelelni az új idők szavának, és minden vonattal érkező síelő ingyen fuvart kapott a vasútállomástól Alpbachtal síterepén. Aztán szezon után az osztrák vasút munkatársai (ÖBB) megnézték a számokat, igencsak elkeseredtek a kísérlet sikertelenségén.

Ahelyett, hogy örökre száműzték volna az ötletet, inkább elgondolkoztak azon, hogy mitől lett ez ennyire népszerűtlen. A visszajelzések alapján az idei szezonra leegyszerűsítettek számos dolgot, a jegyfoglalástól az a szállásig vezető utolsó fuvarig.

Az idei szezonban, még mindig próbajelleggel, négy eléggé kedvelt tiroli síterepet (St. Anton, Wilder Kaiser, St. Johann és Stubai-gleccser) céloz meg az osztrák vasút. Az ajánlat talán már elég vonzó lehet: utazás éjszakai vonattal (Nightjet), ingyenes fuvar a szállásra, ingyen síbérlet (3-6 napos) és kedvezményes oktatás a síiskolákban.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
A felmérések szerint a legtöbb síelőt a vasútállomás és a szállás közötti utazás tart vissza a vonatos érkezéstől. Annyira, hogy a vasúttársaság adatai szerint a vendégeknek csak 6 %-a utazik vonattal téli szabadságára. Amennyiben az idei szezon végén a kísérlet beválik, jövőre újabb síterepekre terjesztik ki a kezdeményezést.

Természetesen a környezetvédelmi szempontok állnak a kezdeményezés mögött. Csökkenteni a síterepek terhelését, kisebb CO2 kibocsátással és kevesebb autóforgalommal.

Ausztriában nemcsak Tirolban, de a határhoz közeli alsó-ausztriai tartományban is egyre több lehetőségből választhatnak, akik közösségi közlekedéssel jutnának el a síterepekre.

Magyarországon is volt erre lehetőség. Először 2009-ben, utoljára 2015-ben írtuk arról, hogy az Eplényi Síaréna különbuszokat indított a síelőknek Budapestről a Bakonyba és vissza.

A magunk részéről kíváncsian várjuk a véleményeket ebben a témában. Mennyire vonzó az utazás ilyen formája? Mennyire hiányzik az autó nyújtotta kényelem? Ki az, aki bevállalna egy ilyen utazást a síterepre?
2020.01.07. 08:33:51 hajoci
Igen, valóban jó a kezdeményezés, de én már csak azért sem választanám ezt a lehetőséget, mert külön hordárt kellene fogadnom a csomagokhoz. Ha ketten megyünk kocsival, tele van pakolva a csomagtartó, és a hátsó ülés is. Ha 3 fős a társaság, akkor már a tetőbokszot is be kell vetni.Azoknak, akik a pályán bérlik a felszerelést, és csak néhány napra mennek, jó megoldás lehet, főleg, ha a bérletért sem kell fizetni.
2020.01.07. 08:40:54 bouquetk
Ha komolyan vesszük a "mit vigyünk magunkkal" kezdetű irást, akkor reménytelen. Számtalanszor mentem fiatalabb éveimben vonattal az Alacsony és Magas Tátrába vonattal. Amit most már nem vállalnék, az a sorozatos átszállás, de persze Budapest országban ez nem probléma.
2020.01.07. 08:52:39 skioutlet
Jómagam már szerveztem sí-különvonatot az ausztriai Semmeringre, Budapestről.

1999. február 20-án itt került megrendezésre a VII. Országos Amatőr Gyermek Síbajnokság, amit kis csapatommal a mai napig minden évben megszervezünk. A két mozdonnyal, 14 vagonból álló különvonat több, mint 800 fővel a Keleti pályaudvarról indult 5:25-kor. A vonat 22:25-kor ért vissza. Csaknem 800 rajtoló gyermek volt a versenyen. Könyvre való sztorim van a szervezésről, a versenyről. A vonat nemzetközi volt, a MÁV és az ÖB-vel való tárgyalásaim során sikerült kialkudnom, hogy a vonat ára oda-vissza csupán 500,- Ft volt, a napi síbérlet 900,-Ft.

A Magyar Televízió, mint egyetlen hazai tv és az ORF számolt be a rendezvényről, illetve a magyarországi nyomtatott sajtó.

Biztos, hogy van jövője a sívonatok szervezésének, csak vannak erősebb lobbiérdekek. Amíg az EU gyakorlatilag adómenetessé tette a repülést, egyre nagyobb hátrányba kerül az elektromos meghajtású tömegközlekedés minden válfaja.
2020.01.07. 09:11:41 Rossi
Elsőre jól hangzott, de jobban megnézve 232 eurotól indul a 3 napos ajánlat "ingyen síbérlettel", a 6 napos bérlettel 352 eurotól (st. Anton)...gyakorlatilag pont ugyanott vagyunk, mintha autóval mennénk, plusz várakozás, átszállás, transzfer stb. Talán az 1 naposok megérhetik, ott kb a bérletár + 5-10 €-ra hozták ki a kombijegyet.
2020.01.07. 13:15:50 RM
Mi tavaly St Antonban voltunk vonattal (1 felnőtt, 1 gyerek). Sícuccot is magunkkal vittük. Budapestről átszállás nélkül el lehet jutni RailJet-tel. Ülsz a vonaton, wifizel, netezel, eszel-iszol, megnézed a büfékocsit ... Tök jól telt az út. (Kifelé mondjuk éjszakai vonattal mentünk, az már kicsit bevállalósabb ... A RailJet szerintem maga a tökély.)

Olyan szállást kell keresni, ami közel van a vasútállomáshoz. Mi fejenként: 1 sí zsákban, 1 bakancs táskában, 1 húzós bőrönd, 1 kis hátizsák el tudtuk vinni magunkkal. Akinek ez kényelmetlen ott is itt is van taxi.

Igazából nekem nem volt kedvem vezetni annyit, azért választottam ezt a módot. A jegyet az OEBB oldalán vettem, 160EU volt a jegy oda vissza kettőnknek ...

Sajnos máshova én közvetlen vonatot nem találtam. StAntonban a vasútállomás közel van a liftekhez ...
2020.01.07. 14:45:14 D.Dani
Mi idén novemberben voltunk így az Ötztalban, a vonat nagyon jó volt, a buszozás a szállás és a vasútállomás közt kevésbé, a vonatjegy elég drága volt még Jugend Vorteilscarddal együtt is, anélkül meg jóval drágább lett volna, mint a szállás. Tetszik a kezdeményezés és tényleg jó lenne, ha minél több terepre lehetne így menni.
2020.01.07. 14:53:48 bgyenge
Az 1980-as években mi is jártunk vonattal az akkori Csehszlovákiába.Igazi kihívás volt cuccolni, de ma is nagyon szép emlékeim vannak. Szeretném újra kipróbálni, ezért aki tud valami konkrétabbat, kérem írja meg. Főleg St.Johann érdekelne (kedvezmények igénybevétele, vonatjegy, szállás stb.)
Napsütötte és természetes havat kívánok!
2020.01.07. 22:25:58 Tobzoska
Az egész problémakör abból adódik, hogy a vasút egy lesajnált, lerobbant közlekedési formaként él a köztudatban. Igaz, Európa szerte az egyes államvasutak sem nagyon erőltetik meg magukat azért, hogy merítsenek abból a nagy tömegű utazási igényből, amely minden évben a téli hónapokban koncentráltan megjelenik.
Van ahol teljesen jól működik a dolog. Svájcban például a Flumserberg terep gondolája egyenesen a vasútállomás peronjáról indul. De St Moritz, Arosa, Davos, Zermatt (ez utóbbi meg sem közelíthető autóval) megközelítése mind megoldható vonattal. Az meg csak szervezés kérdése, a vasút és a síterep együttműködésének az eredménye lenne, hogy a szállások ingyenes, vagy csekély összegért vállalt transzfert biztosítsanak. Persze ha valaki az egész háztartást magával akarja cipelni egy síútra, azt a vasút valóban képtelen lesz bármikor is megszólítani.
A csak autóval megközelíthető terepeknek viszont egyre nagyobb parkoló, garázs monstrumokat kell építeniük. Egy csomó mély alpesi völgy egy kemény sínapon dízelgőzben fürdik.
2020.01.07. 23:21:06 TKata
A probléma ott van, hogy ha már kettőnél többen mennek és esetleg nincs semmilyen kedvezményük, akkor már többe kerül bárhová mint az üzemanyag.
2020.01.08. 08:11:41 Tobzoska
Az természetes, hogy amennyiben kizárólag a benzin költséget nézzük, a vasút soha nem lesz képes 3-4 fő esetében alternatívát kínálni költségek tekintetében. De ehhez mindig kell egy autó tulajdonos, aki vállalaja az autója amortizációját, s egyéb benzinen kívüli költséget, s nem dobja szét azt utastársai között. Az is igaz, hogy Szlovákia irányába Pestről esélytelen bármiféle vasútban gondolkodni. Még jobb vasúti kapcsolat esetén is domborzatilag igen nehézkes lenne, továbbá a szlovák síterepek is igen kicsik egy többnapos sítúra esetén. Ha meg több terepre vagyunk kiváncsiak, akkor valóban a rugalmasság elsőrendű.
2020.01.08. 12:49:47 st_robi
Francia alpok nyugati részéhez külön busztársaság viszi fel a síelőket a síterepre, ezzel remek összeköttetést nyújtva Grenőble és Alpe d'Huez, Chamrousse, Les 2 alpes terepek között. Én idén így megyek, 1300 km, kb 12 óra, és még az Eiffel torony is belefér elvileg. Mondjuk szerencsémre a cuccomat hozzák busszal más irányból. nightjet egyébként fenomenális kényelmet nyújt, bár az több mint 100 eur irányonként önmagában.
2020.01.09. 11:16:13 sb
Hol lehet megnézni az árakat?
2020.01.09. 11:48:28 Bata Attila
Pl. itt:
https://kombitickets.railtours.at/k...ombiticket-im-nightjet-zu...

több ár van, az indulási helytől függően. Valahogy Bécsig kell eljutni ...
2020.01.09. 11:50:31 darvaskristof
Az is probléma lehet, hogy az ember hova tegye a civil cuccát síelés közben. Az autó egyben guruló szekrényként is funkcionál. Tehát feltétel az, hogy a pályán
1. legyenek zárható szekrények
2. előre tudjam, hogy vannak zárható szekrények
3. előre tudjak szekrényt foglalni.
2020.01.10. 10:29:38 bouquetk
Ezt a zárható szekrény kérdést nem értem. A civil cucc nyilván a szálláson van. Ha a napi, esetleg kellhető holmira gondolsz, akkor kis hátizsák, amit vagy felakasztasz valahol, vagy a hátadon van. Tapasztalatom szerint nem túl életszerű ill. legtöbbször nem megvalósítható az autós tárolás. A parkolók többnyire jó messze vannak, oda elcaplatni síbakancsban.... Bérelhető szekrények több helyen vannak pl. Mölltal, Kaprun. Ha több napra mentünk és síbusszal közlekedtünk, akkor többször béreltünk. Ekkor a léc és bakancs is fennmaradt. Én hátizsák párti vagyok, lopásról nem hallottam. Olyan volt, hogy az ottfelejtett zsák másnap nem volt meg. Mondjuk amióta airbaget hordok, nem teszem le. Nem gondolnám, hogy egy kis napi zsák, pár szendviccsel, tartalék kesztyűvel, pulóverrel stb. annyira ki lenne téve a lopásnak, ahol még apályán talált okos telefont is leadják.
Szólj hozzá Te is!
Kapcsolódó címkék:
Kapcsolódó síterepek:
Kapcsolódó országok:
Kapcsolódó fórum:
h i r d e t é s
h i r d e t é s
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »