Folytatjuk a sorozatunkat, amelyben az idén átadott szlovén sílifteket mutatjuk be. Ezúttal Krvavec síterepe következik, ahol tavaly december 27-én helyezték üzembe az új, hatszemélyes felvonót. Az új lift mellett apróbb fejlesztések is történtek, amelyek 11 millió euróba kerültek összesen.
Maribor,
Rogla és
Trije Kralji után a negyedik szlovén síterep idei változásairól számolunk be. Miután az idén műszaki problémák miatt a Bovec-Kanin síterepe nem üzemel, így a most átadott hatszemélyes felvonó a legmagasabban fekvő szlovén sípályához szállítja az utasokat.
A Zvoh csúcsa 1971 méteren található, és 1965 méterre érkezik az új hatszemélyes. Itt 1983-ban egy kétszemélyes lift épült, amely azóta szállította az utasokat. Ezt a felvonót júniusban elbontották és a Leitner szakemberei megkezdték az új lift építését. A síterepnek elég komoly hosszabb távú tervei is vannak, amelyek érintik a mostani lift üzemeltetését is.
A hegyen fekete 14-es számmal jelölt kezeletlen útvonalat eddig mindenki a saját felelősségére használhatta. A tervek szerint jövőre ebből egy karbantartott pálya lesz. Az idei szezonban, a téli viszonyokat tanulmányozva véglegesítik a pálya útvonalát, biztonsági felszereléseit és jövőre már ez is „hivatalos” pályává válik. A mostani építkezéshez ez annyiban kapcsolódik, hogy az új lift kapacitását nem használják ki teljesen, mert a mostani egyetlen pálya (piros 13-as) nem bírna el annyi síelőt. Jövőre már teljes kapacitással mehet az új lift is.
Térképen az új lift nyomvonala a 13-as és 14-es pályák között
Ez számokban annyit jelent, hogy az új lift is óránként 1460 utast szállít ebben a szezonban, elődjéhez hasonlóan. Természetesen az utazás minőségében hatalmas a különbség. A mostani sebesség a duplája, időben pedig kevesebb, mint a fele a korábbi útnak. Nem beszélve „buborékról”, valamint a bőrből készült és fűthető ülésekről. A fűtést itt is úgy kell elképzelni, hogy amíg a szék áthalad a völgyállomáson (kb. 30 másodperc), addig fűtik, aztán meglátjuk meddig tart ki a hidegben.
Ha kb. négy percig kitart, az már jó, mert ennyi idő alatt a csúcsra repít az új lift, ennél tovább tart majd leérni a pálya aljára. Jövőre, amikor az új pálya is elkészül, felemelik a kapacitást az eredetileg engedélyezett 2400 fő/órára.
A síterep egy másik hatszemélyes felvonót is üzemeltet. Itt kapacitást növeltek, 15 új ülést állítottak forgalomba.
A síterep is tisztában van vele, hogy hiába a jó felvonók, hó nélkül nincs síelés. A tervek már elkészültek, a pénz is lassan érkezik, hogy jövőre fejlesszék a hóágyúzás feltételeit. Ehhez egy új víztározót terveznek, új hóágyúkkal és kiszolgáló létesítményekkel. Ez utóbbi fontos, mert december elején az egyik szivattyú elromlott, így nem tudtak havat gyártani, ezért is csúszott a szezonkezdet az új lift átadásának napjára. Az új tervek szerint, 3-4 pályát tudnának a tározó kapacitásával behavazni.
A már említett 11 millió euróból a szlovén kormány nyolcmilliót fizetett, a többit a síterep állta. Az említetteken kívül a nyári élményekhez köthetően belefért még a Kalandpark átalakítása, valamint a kölcsönző is 50 elektromos kerékpárral lett gazdagabb.
Az idei szlovén fejlesztések közül eddig az alábbi síterepekről számoltunk be: