Közhely, hogy minden rosszban van valami jó. Ez az idei télen beigazolódhat. Már a miniszterelnöki bejelentés előtt is tartani lehetett attól, hogy a járvány miatt ezen a télen nem igen lehet majd külföldre utazni. Reméljük, hogy az év végére a helyzet javul, vagy legalább nem romlik annyira, hogy a hazai behavazható pályák hatósági tiltás miatt ne tudjanak működni.
Egyértelmű, hogy a szabadban veszély nélkül lehet futni, sífutni, sőt lesiklani is, sőt felvonózni is. Maszkban a függőszékes felvonó is nyugodtan használható, a legrosszabb esetben minden második ülést üresen hagyva. És az idősebbek tudják, hogy a sípályán föl is lehet taposni. Mű-fókabőrrel ez még könnyebb. A jó fél milliós hazai síző közönség vigasztalódhat a hazai síterepeken, ahol idén a korábbinál jóval több sportolóra kell fölkészülni. Ahol nincs hópótló berendezés, ott bízunk a tavaly elmaradt havazások megérkezésében. Alpesi léccel is lehet sítúrázni, túrakötéssel pedig nagy élmény a turistautakon járni be magasabban fekvő hegységeinket.
Sífutónyom készítése a Normafánál
A legkézenfekvőbb síterület a
Normafa és környéke, egészen a János-hegyig, 130 éve a magyar sísport bázisa. Egy torz, emberellenes környezetvédelmi szemlélet következtében, jogi akadékoskodás miatt még az idén sem lesz hókészítés és legalább egy sífelvonó, de természetes hó estén a lejtők havát lehet géppel tömöríteni, és nyomot is fektetni a sífutó utakra.
Van Budapesthez közel két felvonós síterep, amelyek évek óta nem működnek, reméljük, hogy idén lesz elég hó a megnyitásukhoz. Az ország legnagyobb szintkülönbségű és legváltozatosabb síterepe
Nagy-Hideghegy. Ott 800 méter fölött három üzemképes és két kijavítandó sífelvonó tud kiszolgálni négy, ratrakkal kezelhető sípályát. A működés feltétele, hogy újra járjon egy vagy több síbusz a Királyrét-Hideghegy útvonalon. Vannak a környéken olyan vállalkozók, akiknek van terepjáró dzsipjük, de külföldről négykerék-meghajtású buszt is be lehet szerezni még karácsony előtt. Amennyiben a váci Volán rávehető, hogy hétvégeken a két reggeli buszjárat Királyréttől menjen el egészen a 4 km-re fekvő autóparkolóig, úgy a síbuszok onnan rövidebb idő alatt több látogatót tudnának fölszállítani a Magas-Börzsönybe.
Sífelvonó a Nagy-Hideghegyen
Királyrét autóval vagy vonat-busz kombinációval Budapestről egy jó óra alatt elérhető,
Dobogókő még ennél is hamarabb. Ott 700 méterről lehet lesiklani az egyetlen felvonóhoz, az egyetlen hótermelő szerkezet rásegíthet a természetre. A pálya alsó, enyhébb szakaszán egy hordozható sílift egy-két nap alatt felállítható, ha az üzemeltető akár kölcsönbe kapna egyet.
Lillafüreden 2015-ben elkészült egy függőszékes felvonó. Ez 333 méterről indul és a 606 méter magasan fekvő Jávor-hegyi állomásra szállítja az utasokat 1080 méter hosszan. Hihetelen és csak Magyarországon történhet meg, de ehhez a felvonóhoz nincs sípálya. 1945 előtt volt, de a Bükki Nemzeti Park nem engedélyezi annak a helyreállítását vagy egy új nyomvonalon pálya létesítését. De a felvonó pásztáján is lehetne sízni, a tartóoszlopokat védőpárnával borítva, ahogy ez külföldön megszokott. Ha van akarat – és társadalmi nyomás – már az idei télen sízhető lenne ez a terep.
Lillafüredről tovább haladva érhető el
Bánkút, hazánk egykor virágzó síközpontja. Itt is több pálya és felvonó van, ezek hó esetén azonnal nyitnak. Mesterséges hókészítésre megvannak a tervek, talán a pénz is, hiányoznak az engedélyek, hogy helyi vizekből víztározó kialakításával e remek pályákon a természetes hó pótlással növelhető legyen.
Síelés Bánkúton
Amikor a kormány – üdvözlendő módon – támogatja az iskolai testnevelést, a szabadban űzhető sportolást, közte a hegyi kerékpározást és a gyalogos túrázást, a vírus-okozta szükséghelyzet is indokolja a hazai sísport felkarolását, létesítményei növelését és az oktalan adminisztratív akadályok elhárítását. Ha idén lesz elegendő hó, a sífutás és a sítúrázás népszerűsítésével, túrák szervezésével a járvány idején is lehető lesz sportolással járulni hozzá egészségünk megőrzéséhez.
Szerző: Jeszenszky Géza
A Magyar Sí Szövetség tb. elnöke, 1990-1999
A Magyarországi Kárpát Egyesület elnöke, 2002-2011
A
Lehet-e sízni a Kárpátok alatt? c. könyv társszerzője