Szubjektív beszámoló Chopokról
29 év után ezen a hétvégén visszatértem (Cseh)Szlovákiába síelni. Gyerekkoromban Donovalyn, Chopokon, a Csorba tónál, Lomnicon tanultam, de 1989 óta Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban, Svájcban síeltem vagy 40 helyen, egyszer meg Szlovéniában. Évek óta fontolgattam, hogy egyszer visszatérek kipróbálni Szlovákiát, most 17 éves Marci fiammal Chopokon töltöttünk egy hétvégét.
Nagyon vegyes a kép, még feldolgozom a tapasztaltakat, de az első benyomások:
Pozitívumok:
+ A liftrendszer sokat javult, mostanra elérte talán a gyenge közepes osztrák szintet, mondjuk alulról súrolja a lifthálózat Murau színvonalát.
+ a természeti adottságok nagyon jók még mindig (ez el se romolhatott), azaz sok a meredek pálya és lehet síelni 1000 méter szintkülönbséget, ami már elfogadhatónak számít.
+ kétszer ebédeltünk négy csillagos hotelben, az egyik a Grand Hotel volt, a másik a Hotel Posta, mindkettő elfogadható áron jó ebédet adott. Utóbbiban a 3 fogásos síelőknek ajánlott menü ásványvízzel 21,5 EUR személyenként, ez teljesen normális, az osztrák árakhoz képest kifejezetten olcsó.
+ nagyon sok hó volt, ebben talán szerencsénk volt.
+ a kiszolgálás színvonala rengeteget javult.
+ Liptószentmiklós mellett a Tatralandia egyik faházában laktunk, teljesen jó színvonalú ház, kiváló a reggeli, és a csúszdapark is színvonalas.
+ Azt a zsigeri magyarellenességet, amit gyerekkoromban, most nem tapasztaltam, csak nyomokban, erről majd a negatívumoknál.
+ A lezárt fekete 6-os szuper, és végre egyszer a déli oldalon végig tudtam síelni. Ahogy a régiek mondták, ott volt a Koszos, Szrigyecskó, a Siratófal, a Volkswagentemető és a többi. Utóbbi Volkswagen nélkül.
+ Az osztrák árakhoz képest olcsó.
+ Ellentétben Ausztriával, nem én voltam az egyetlen, aki sapkában, bukósisak nélkül síelt, hanem a síelők harmada hozzám hasonlóan sisaktalanul nyomta.
+ A GoPass rendszer kellemes meglepetés volt.
Negatívumok:
- A síelők sí tudása, a sí kresz alkalmazása mélyen a nyugat-európában megszokott alatt van. Nagyon sok gyenge tudású, kiszámíthatatlan mozgású életveszélyesen össze-vissza karistoló síelő hemzseg a pályán és meglepő módon még pályán kívül is.
- A pályákon irdatlan tömeg volt. A liftek kapacitásának növekedését a pályák kapacitása nem követte. Egyértelműen korlátozni kellene a felengedett síelők számát, legfeljebb a most hétvégén tapasztalt létszám felére, körülbelül ez lehet Chopok maximális kapacitása.
- A lifteknél is nagy volt a sor, de a 30 évvel ezelőttihez képest nem számottevő.
- A parkolók kapacitása továbbra is csekély. Nonszensz, hogy már reggel fél kilenckor nem lehet felmenni autóval a pályákhoz. Párhuzamosan a pályára engedett síelők számának korlátozásával a fenti (Lucky, Zahradky, Jasna) parkolók férőhelyét meg növelni kellene.
- A parkolóban ma reggel egy idősebb szlovák pasas terelgette a kocsikat, mikor egy magyar autó nem megfelelő szögben állt meg, minősíthetetlen hangon üvöltözött és a magyarokat szidta. Ahogy fiam jól megfogalmazta, az öregekből még nem veszett ki a magyarellenesség, a fiatalokba viszont talán már nem táplálták be.
- Bár nincs gondom az angollal, felháborító, hogy a többnyelvű feliratok, prospektusok magyarul nem olvashatók, de sok egzotikus nyelven meg igen, ugyanígy a bankautomata is tud vagy hat nyelven, de magyarul nem. Ezt biztos, hogy direkt csinálják így.
- Normálisan kinéző hüttét egyet nem találtunk, viszont „kajibaszerű” talponállót annál többet. Ezen a téren megállt az idő. Ezért is (meg olimpián Liu Shaolin Sándor döntőjét nézni) mentünk inkább hotelbe ebédelni.
- A pályagondozás botrányos. Reggel tízkor már tiszta bucka volt több pálya. Megszoktam, ezen nőttem fel, de 2018-ban azért ez nagyon gáz.
- A déli oldalon a kék rudas ülőlift muzeális darab. De ezen kívül is van néhány roncstelepre való lift. A Deres csákány meg áll.
- Nagyon keskeny a piros 1-es az északin, sokkal szélesebb pályát lehetne vágni ott. Ettől is lesz akkora a tömeg lefelé.
- A liftrendszer átgondolatlan. Látszik, hogy evolúciósan fejlődött. Több liften kicsit lejjebb vagy kicsit feljebb kellett volna indítani, érkeztetni, de a legbosszantóbb a déli oldal két kabinja. Az miért nem egy lift középállomással, mint normális helyeken?
- A megközelíthetőség vicc. Több, mint négy óra az út Budapestről, pedig 250 kilométer a távolság. Továbbra is egy nyúlfarknyi és egy még nyúlfarknyibb autópálya szakasz, a többi a régi. Ezek a szlovákok semmit nem költenek az utakra?
Nekem összességében az a benyomásom, hogy egy múmiába pacemaker-t szereltek. Van néhány ultramodern lift, de összességében nagyon messze van ez a hely a közepes osztrák terepektől. Pár hete Murau-ban voltam, amit egy gyenge közepes osztrák helynek tartok, de sokkal jobb még mindig, mint Chopok. Nagyon komoly „szocialista feeling” lengi át még mindig az egészet, ezért is írtam (Cseh)Szlovákiát az elején.
Romantikus kalandnak jó volt, nosztalgiázni, a régi sztorikat elmesélni a fiamnak kiváló, de még sokat kell fejlődnie ennek a helynek, hogy felkerüljön a jó síterepek közé. A természeti adottságok pedig megvannak, hogy kiváló terep legyen.