Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Melyik lécet válasszam? topikból

ÜZENETEK (38)Időben csökkenő Időben csökkenő
magnum56
324 élménybeszámolót írt
324
16 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2023.12.17. 21:42
Kedves Endre!

A vita onnan indult, hogy hóekézés tanulásakor előnyösebb-e a rádiuszos léc?

Erre most hozol két képet arról hogy egy versenyző hogyan veszi a kapukat a versenypályán.
Nem nagyon értem, hogyan jön ez ide?
Előzmény: (endre77 219717)
Lackó
3281 élménybeszámolót írt
3281
19 éve tag
2023.12.17. 19:22
Szia!

Tök jó, amit írsz, tökéletesen igazad van az X lábbal, soha nem törjük be a térdet.
Ahogy írod, a lécet nem a térd betörésével állítjuk élre, hanem azzal hogy a testet és a súlypontot nem a léc fölött tartjuk, hanem a kanyar "középpontja" felé visszük, "bedöntjük".
És igen, ez úgy jön létre, hogy a síelő külső oldala nyújt, a belső oldala pedig aktívan húzódik össze.

Csak érdekességképpen: ezt a mozgást tanítjuk már legelső nap az aszimmetrikus hóekében is, enélkül nem működne a forgatás.

A fotók jó példák. Az elsőt még nézni is rossz! :-(
A 3. 4. és 5. képen a pacák éppen borít, élváltásban van szinte terheletlenül, akkor kezdi meg a kanyart, ilyenkor kevésbé hajlamos a síelő a térdszögre.
(Persze ezek később sem fogják rátörni a térdüket, mert jól síelnek. :-) )

Nekem kedvencem az utolsó kép, ott a kikormányzásban, nagy terhelésben van a fickó, mégis gyögyörűen egyenes marad, semmi térdből élezés vagy egyebek. Tökéletes.

A csípőszög és megengedett mértéke egy megosztó téma, főleg, hogy nem olyan egyértelműen egészségtelen dolog, mint a térdszög.

És például rövidlendületet nem is lehet csípőszög nélkül csinálni, mert akkor egy billegős izé lesz belőle, nem rövidlendület.
A te képeiden mind hosszúlendületek vannak, ahol van idő a testnek együtt menni a lécekkel, egyenesnek maradni, de a rövidben erre nincs idő, és követelmén yis, hogy a törzs nyogodt maradjon, ne billegjen, tehát valamennyi csípőszög magától is kialakul.

Sokan amúgy nem ezért erőltetik a csípőszöget, hanem mert lehet vele csalni, beülve a kanyarba kényelmesen elérni élszögeket. Egy időben ez volt a követendő technika, a "divat".
Előzmény: (endre77 219705)
Lackó
3281 élménybeszámolót írt
3281
19 éve tag
2023.12.17. 18:51
Szia!

Semmi baj, ha nem értünk mindenben egyet! Túl unalmas lenne úgy az élet. :-)

Nyilván amiket írtam, azt neked, nektek írtam. Magáról a síelésről írtam, nem azt, hogy mit mondok a tanulóknak.
Élőben egy oktatáson egy kezdőnek nyilván nem magyarázok olyanról, amit nem ért.

Kell a magyarázat is (csak felnőtteknek, gyerekeknek soha!), de mindig a tanuló aktuális szintjén. Ez a kezdőknél nyilvánvalóan nulla.

Később viszont kell valamennyi szakkifejezést tanítani, ahogy a fejlődéssel egyre több magyarázatra van szükség. Az egyértelműség miatt kellenek a szakkifejezések, de inkább az egyértelmű magyarázatok.

Nem baj, ha nem szakzsargon, de egyértelmű legyen, és egy-egy szóból is megértsük egymást, akár menet közben odakiabálva is.

Ezt írod:

"- lécek V alakba
- csinálj X lábat (ezzel a befelé élezés kipipálva)
- forgasd a csípőd, mintha riszálnád a feneked (ezt a lányok azonnal megértik)"

Na, ezeket a mondatokat tőlem soha nem fogja hallani egyetlen tanuló sem.

A V alakra nagyon ritkán törekszünk, főleg nem szemben a lejtővel.

X lábat SOHA nem csináltatunk, sőt már legelső alkalommal szoktatjuk a tanulót arra, hogy soha ne nyomja, törje be a térdét, mert egyrészt nagyon káros az ízületekre, másrészt akadályozza a helyes technikát.
Kimondottan azt tanítjuk minden szinten, hogy a láb egyenes, a boka-térd-csípő egy egyenes tengelyen kell, hogy maradjon!

Csípőforgatás, riszálás. Ez önmagában testtel rántáshoz, sodródáshoz, flatterhoz vezet, ezért ezt így nem gyakoroltatjuk.

Természetesen a csípő is részt vesz a mozgásban és a forgatásban is, sőt hiba, ha nem dolgozik aktívan a csípő és környéke (törzs), de nem kizárólag csípőből próbáltatjuk elforgatni a sít.


A ráterhelés a külsőre csúszó hóekében.
Ez egy elég megosztó téma. És most őszinte leszek, mert senki más nem látja, amit írok. :-D
Szóval elvileg ezt nem csináltatjuk, mert nem forgatást, hanem lapján sodródást alakít ki.
Helyette arra törekszünk, amit leírtam korábban a jó forgatásnál.

De bevallom, ugyanakkor néhány speciális esetben, amikor a tanuló valamilyen oknál fogva (ez általában valami félelem, szorongás, gátlásosság vagy bizalmatlanság) nem akar ráérezni a jó forgatásra, megreked, akkor elővesszük a hóekecsúszást és a kiterheléseket.
Ezt viszont nagyon! lapos pályán, és csak! addig, amíg nem sikerül őt kizökkentenünk a gátlásaiból.
Viszont amint kizökkent, akkor ezt azonnal elhagyjuk és átállunk a normál forgatás tanulására.


Ezt is írod:
"Régebben hagyományos léccel tanultak a gyerekek, és ugyanolyan gyorsan meg tudták tanulni a hóekézést, mint a mai piskóta lécekkel. Ugyanolyan léchosszúság mellett én nem tapasztaltam, hogy különbség lenne a hagyományos és a piskóta léc között a hóekénél."

Ez így igaz, ha a csúszó-fékező hóekét és a kiterheléses kanyarodást tanítod, amit a régi, "párhuzamos" lécekhez találtak, ki. Ilyenkor semmit sem használnak ki a piskótalécek jó tulajdonságaiból, ezért nem látod a különbséget a fejlődésben.

Egészen más lenne, ha fordítva lenne, tehát a mai forgatott aszimmetrikus hóekeíveket próbálnád tanítani régi lécekkel! Elvéreznének szegények...

Írod a keresztbefordulással megállást.
Nagyon helyes, igazad van, enélkül nem lehet létezni, meg kell tanulni a "hokiféket"!


Még ezt is írod:
"Én már azt is kipróbáltam, hogy hóekézés után nem a párhuzamos lendületet tanítottam, hanem az élen sízést"

Nagyon megosztó téma.

Rengeteg próbálkozás volt erre, a carving betörésekor a franciák teljes tematikát felépítettek rá, minden forgatás tanítást mellőzve, mondván "minden régi sítechnika szar, csak a carving a jövő".
Valahogy így nézett ki a dolog:

Első nap kap a felnőtt tanonc egy kicsi, max 1 méteres lécet (carvelino), nagyon kicsi rádiusszal. Ezzel kezdenek ideális pályán csúszni és kanyarogni.
Utána 1-2 naponta lépésekben, 5-10 cm-enként hosszabb léceket kapnak, így eljutnak egy hét alatt egy majdnem normál hosszú lécig.
A dolog jól hangzik, de nem vált be. Sem állandóan ideális feltételek, sem ideális képességű tanulók nem léteznek. Ezen kívül kell, hogy legyen rengeteg különféle hosszúságú léced, ami rendelkezésre áll.
Qrva bonyolult az egész, és semmivel nem hatékonyabb, mint a bevált módon haladni. Emellett veszélyes, mert csak száguldozni tanultak meg, tempókontrollt viszont nem.
A dolog így behalt.

Egyetlen eset viszont van, amikor az azonnal karcolás tanítása működhet, sőt használjuk is ezt a sorrendet, ez a műanyagpálya.
Ott mindig azonos feltételek és ideális körülmények között -főleg gyerekeknél, mert ők általában nem félnek- fel lehet építeni a síelést. Először tisztán karcolt ívekkel, amikbe később épül be a forgatás.
De nagyon fontos, hogy csak akkor szabad ezeket a gyerekeket kivinni hóra, nagy pályára, amikor már nem csak élen vezetve tudnak kanyarodni, hanem megy a forgatás is, különben életveszélyes, amit művelnek!

Összességében alapszabályként az elmondható, hogy forgatás nélkül nincsen síelés, sem hóekében, sem karcolt ("kááárving") kanyarokban, sem semmikor.

Ha egyszer elcsúszkálnánk egy délelőttöt együtt, marha jól meg tudnánk beszélni és mutogatni egymásnak ezeket.
Talán egyszer... :-)
Előzmény: (magnum56 219704)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2023.12.16. 19:05
Latod a helyes mozdulatsort....elore ,hatra,osszehuzodva..kinyulva a kanyarba..jobbra balra...itt nincsen torogetes sem csipo ..sem terd....gyorsabb temponal egy jo kis bucka es rottyan a terd!!!..ezert kell a jo technika....sokfele keppen lehet ...sz////ul sielni.... az is sieles...
Előzmény: (endre77 219717)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2023.12.16. 19:01
Na latod itt van..a kulombseg...nem baj csak kulombseg!!

oriasi kulombseg...ezert van hogy legtobb ember nem erti ..a lenyeget..nem is fogjak mert nincs kitol megtanulni!


Nalunk ez meg sielesnek sem nevezheto...kifejezetten veszelyes /tedre csipore/...ennek koze nincs ahhoz haogy mi probalunk sielni!!
Előzmény: (magnum56 219710)
full-range-oooof-motion.jpg
ligety-bc-2005-sl-1a-flat-1.jpg
magnum56
324 élménybeszámolót írt
324
16 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2023.12.16. 09:49
Én nem látok alapvető hibát az első két képen sem.
Előzmény: (endre77 219706)
magnum56
324 élménybeszámolót írt
324
16 éve tag
2023.12.16. 09:47
Kedves Endre!

"Ez a csipo riszalas meg X lab ezzel kesobb lesz problema..."

Lehet belőle probléma, de én azt tapasztaltam, hogy amikor már tudnak a gyerekek hóekében csúszni, akkor már könnyebb elmagyarázni nekik, hogy egy másik technikához más testtartás tartozik. Párhuzamos sízéshez és élen sízéshez nem jó az X láb, mert itt már mindkét lábat egyirányba kell dönteni.
Ezért érdemes a hóekéből minél hamarabb továbblépni, mielőtt a A frémet nagyon megszokják.

De ez egy másik kérdés, ez nem a hagyományos léc kontra piskóta léc problémája, hóekézés tanulásakor.
Előzmény: (endre77 219705)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
Offtopic: Az üzenet nem tartozik szorosan a témához
2023.12.16. 01:11
Az elso ket kep az nem eppen a leg egeszsegsebb technika...a masik negy az egy stabilabb helyesebb felallas...
Előzmény: (endre77 219705)
endre77
320 élménybeszámolót írt
320
4 éve tag
2023.12.15. 23:35
Szia!
Ez a csipo riszalas meg X lab ezzel kesobb lesz problema...nehez lesz az .-"A"..framerol leszoktatni oket ....persze meg az oktatok 99%-a is igy siel....az az X alaku lab tartas a terdnek sem igazan jo a terd az egyenesre van csinalva!!..A kanyarban jobb az egyik (belso)rovidebb .....kulso hoszabb ,.... alapon igy aztan bedol szepen es elere all...a lec,-.meg ha kicsit is,- mint a csipo es terd torogetessel...ami nem egy termeszetes viselet sem a terdnek sem a csiponek!!...azzal egyutt igen eloszeretettel tanitjak!!
Előzmény: (magnum56 219704)
terdd-nem-jo.jpg
terd-tores-2.jpg
rs7m1494-1-of-1-150x150.jpg
MenGiantSlalomFISSkiingWorldCup6XU2vTjrvSUx1.jpg
0-02-01-11f31e985a23ddab67e634c81f9b4a1fe96cc17f99700b72fec2714ba0fc3508-e48f5c7f.jpg
0-02-01-2e442fa7b51c8aa04b064f0ea9c7b797af78dbc761faa4a3af23dfea5293d342-e4968559dfdfd17f.jpg
magnum56
324 élménybeszámolót írt
324
16 éve tag
2023.12.15. 22:43
Egyáltalán nem voltál zavaros. Mindent megétettem, és sokmindenben egyet is értek veled, de azért nem mindenben. Nem akarom hosszúra nyújtani a választ, ezért csak azt írom le, amiben más a véleményem.

"ÉLEZ - TERHEL - FORGAT"

Én a kezdők tanításánál szándékosan nem használok szakkifejezéseket, mert azt tapasztaltam, hogy nem értik. Nem mondok olyanokat, hogy élezzünk, terheljünk az ívkülső lécre, és forgassunk balra vagy jobbra, mert egy teljesen kezdő nem tudja hogyan kell élezni, nem tudja hogyan kell terhelni és zavarában azt sem tudja melyik a külső léc, és melyik a bal meg a jobb keze.

Én azt szoktam mondani, hogy:
- lécek V alakba
- csinálj X lábat (ezzel a befelé élezés kipipálva)
- forgasd a csípőd, mintha riszálnád a feneked (ezt a lányok azonnal megértik)

Tudom, hogy ez nem valami tudományos, de van aki 5 perc alatt ráérez. Aki meg nem, amögé beállok én is hóekébe bot nélkül, és lassú csúszás közben kézzel elforgatom a csípőjét. Így szinte vezényszavak nélkül megérzik a kanyarodás technikáját.

Ebből azt akarom kihozni, hogy én hóekézésnél nem forgattatom a léceket, mert lábforgatás nélkül, csupán a csípőforgatástól (ami testsúly áthelyezést jelen) már elkanyarodik a tanuló.

Régebben hagyományos léccel tanultak a gyerekek, és ugyanolyan gyorsan meg tudták tanulni a hóekézést, mint a mai piskóta lécekkel. Ugyanolyan léchosszúság mellett én nem tapasztaltam, hogy különbség lenne a hagyományos és a piskóta léc között a hóekénél.

Abban persze egyetértek, hogy ha már megy a hóekés fordulás, akkor minél hamarabb tovább kell lépni. Én a megállást már keresztbefordulással tanítom, mert a hóeke valóban hatástalan, ha hirtelen kell megállni. De jó pl. szűk helyen becsúszni a felvonóhoz.

Azt nem vitatom, hogy a továbbiakban a piskóta léc előnyösebb. Én már azt is kipróbáltam, hogy hóekézés után nem a párhuzamos lendületet tanítottam, hanem az élen sízést. Volt akinél bejött, volt akinél nem. Szerintem ugyanis az élen sízést könnyebb elsajátítani, mint a párhuzamos lendületet, mert nem kell lábbal forgatni a léceket (és nem igazán kell tehermentesíteni sem), mert az él vezet.

Lehet, hogy ezért többen csóválni fogják a fejüket.
Előzmény: (Lackó 219702)
gaboca
3386 élménybeszámolót írt
3386
15 éve tag
2023.12.15. 22:37
El kell keserítselek, teljesen érthető volt és az összezavarás sem jött össze!
Sőt...

Van az úgy, nem sikerül az amit akar az ember! :-)
Előzmény: (Lackó 219702)
Lackó
3281 élménybeszámolót írt
3281
19 éve tag
2023.12.15. 21:15
Szia!

Látom, közben fellángolt a vita a hóekével és a rádiusz összefüggésével -meg általában mindennel :-) - kapcsolatban.

Megpróbálom leírni azt, amit próbáltam, hogy egyértelmű legyen, mire gondolok.

Szándékosan kiemeltem, hogy -ahogyan ezt írtam is- amikor hóekéről írok, akkor szó sincsen "pizza" jellegű fékező hóekézésről.

Írtam, és ez a lényeg, hogy a mai modern síoktatásban mindenkit egyből kanyarodni tanítunk.

Nem tanítunk hóekében fékezést. Egyrészt gyakorlatilag szart sem ér, ha komolyabb meredeken vagy tempóról kell fékezni, másrészt a tanulás szempontjából teljesen haszontalan helyzet.
Sőt, ami a nagyobb baj, hogy kimondottan rossz dolgok ragadnak a tanulóra, főleg amikor túl meredek pályára keveredik "pizzázás" közben.

A pizza fékezésből nem igazán lehet a jó sítechnika felé fejlődni.
Csúszkálni, sodródni, flatterolni, hátra terhelni, hegynek betámasztani meg lehet tanulni, de ez nem lehet cél.

A cél minden kezdőnél már a legelső lépéseknél is az, hogy KANYARODNI tanuljon.
Ezért -megfelelő körülmények esetén- egyáltalán nem tanítunk pizza hóekét, szakmai nevén szimmetrikus csúszó-fékező hóekét, mert ez nem alkalmas kanyarodni tanulni.

Amit tanítunk, az az úgynevezett aszimmetrikus hóeke. Ez nevében hóeke, de valójában nem az. Tehát nem toljuk vele a havat, nem fékezünk vele, hanem a külső sít élen vezetve síelünk.
A belső sí viszont a kis sebesség miatt szükséges támaszként (is) LAPHELYZETBEN ott marad.

A hóekehelyzet a kezdőknél olyasmi, mint a gyerekbringán a támasztó kerekek. Amíg nincs sebesség, valahová be kell támaszkodni. De ha már van tempó és egyensúly, akkor a támaszkerekeket leszereljük.

A belső sínek a hóekeívekben (is) persze sokkal több szerepe van, mint csak a támasztás, de ebbe most nem megyek bele, mert most fő kérdés a léc rádiusz és hóeke kérdése.


Az aszimmetrikus hóeke tehát egy olyan helyzet, amiben nagyon kis sebességnél és nagyon lapos pályán is meg lehet csinálni azokat a legfontosabb mozdulatokat, amikre a síeléshez szükség van.

Mert hogyan is néz ki egy forgatott kanyar? A lényeg:

ÉLEZ - TERHEL - FORGAT

Ebben a sorrendben, egymásra épülve jön létre a kanyar. NEM más sorrendben. A modern síelésnél már ez a sorrend. Már tanulóknál is. A korszerű soktatásban már a kezdőknek is azokat a mozdulatokat tanítjuk, amik később is használatosak.
Nem tanítunk később elfelejtendő "szükségmegoldásokat", amik magasabb szinten már javítandó hibának számítanak.

(Igen, sajnos még manapság is látni olyan oktatásokat, ahol kihajolós, fékezős, kicsavarodós hóekéket és egyéb borzalmakat síeltetnek a tanulókkal. Ez szakmai szemmel szomorú látvány.)

Régen, a carvingsík előtt amatőr szinten más volt a sorrend. A terheletlen, szándékosan tehermentesített síket kezdtük forgatni, (mint manapság mélyhóban), a mai sorrendben csak a legjobbak tudtak síelni.


A jó (aszimmetrikus) hóeke tehát egy eszköz, amit teljesen kezdő szinttől egészen az erős haladó szintig használunk, hogy lassabban tudjunk síelni eldőlés nélkül.

A jó hóeke alkalmas a kezdőknél arra, hogy megtanulják azonnal a forgatást, tehát a sebességüket rögtön kanyarokkal szabályozzák.
Nekik nagy segítség, hogy a V helyzet miatt a külső léc eleve valamennyire szögben van, tehát nem a nulláról kell megindítaniuk a kanyart.

De haladó szinten egy rövidlendületet sem igazán lehet megtanulni megfelelő hóeke, az úgynevezett hóekecsóva nélkül. Ez gyakorlatilag egylábas síelést jelent, nagy terhelésekkel, komoly forgatásokkal. A nyitott léchelyzet miatt már kisebb sebességgel is meg lehet csinálni, és a belső támasz is segítség, amíg még nem megy egyszerre két lábbal a forgatás.

Szóval a lényeg, hogy a kezdőket forgatni, kanyarodni tanítjuk. Ideális esetben nem tanítunk fékezést. A pizzát meghagyjuk arra, hogy ácsorogjunk egy helyben a lejtőn, vagy odacsússzunk laposon a felvonóhoz.
De ezt nem kell külön tanítani, amennyi kell, azt mindenki magától is megtanulja.

Kanyar és rádiusz.

Tehát a cél a kanyar. Mondom kanyar. Tehát nem "farolás" "sodródás" "flatterolás" "síkanyar" "fordulás" és egyebek, hanem íven kanyarodás.
Eleinte forgatással, ami mindennek az alapja. Azt kell megtanulni.

A forgatás nem egyenlő a sodródással, kifarolással, lapján rángatással, testből vagy térdből csavarással.

A forgatott kanyarodás lényege, hogy a sít a leendő kanyarba a csőrével irányítva vezetjük be. Mindezt tesszük úgy, hogy a sít legalább valamennyire élére billentjük.
Az élére billentett -és jól terhelt- léc eleje a szélessége miatt "megakad" a hóban, és elkezdi a sít abba az irányba vezetni, amerre a csőre görbül.

Minél inkább babapiskóta alakú a léc, az eleje annál szélesebb a közepéhez képest, tehát annál inkább magától "akad bele" a hóba, kezdi el a kanyart, és az egész kanyar folyamán annál inkább magát vezeti a kanyarban, annál kevésbé kell rádolgozni a forgatással.

A kis rádiusz, tehát széles csőr a tanulók kis sebessége mellett is működik, vezeti a sí elejét ívben a kanyarban.

Nagy rádiuszú léc ugyanígy működik, vezeti magát befelé a kanyarba, de nagy sebesség kell hozzá, ami nyilván nem egyeztethető össze a tanulókkal. Jó esetben... :-D


Tehát a kis rádiuszú léc lehetővé teszi a tanulóknál azt, hogy nagy tempó nélkül is tudjanak technikailag jó kanyarokat csinálni. Pontosabban egyáltalán tudjanak jó kanyarokat csinálni.

A külső sí élezését hóekében az aszimmetriával érjük el, tehát a test nem a külső, hanem a belső sí fölött próbál maradni, ezáltal létrehozva a külsőn automatikusan az élhelyzetet.

A régi dióverőkkel, amiknek hatalmas rádiusza volt, egy tanulónak a mai forgatást megtanulni esélytelen, mert a léc eleje nem fogja megkezdeni a kanyart és a forgatás közben sem fog segíteni. Sőt, a kanyarból kifelé fogja vezetni, nem pedig befelé, ívben.

A carving, de nagyobb rádiuszú léc valahol félúton van. Kicsit vagy nagyon szenvedve, sok kudarccal lehet vele tanulni a modern tematika szerint. Nem is sikerül mindenkinek, csak a sportosabb tanulóknak.



Nagyon bízom benne, hogy kellően összefüggéstelen voltam, és azokat, akik eddig valamit is értettek, most sikerült összezavarnom. :-)
Előzmény: (magnum56 219583)
VÁrpád
273 élménybeszámolót írt
273
5 éve tag
2023.12.13. 22:38
Ebbe nem hinni kell, ki kell próbálni a két végletet. Egy nagyon kis rádiuszost, és egy egyeneshez közelit.
Ha mérnök vagy, akkor ki is tudod számolni
Adott hozzá :
a két léc rádiusza,
Talpfelülete
Egy gyerek tömege ,
Lendület,
Lejtő dőlésszöge,
léc dőlésszöge,
Két léc által bezárt szög
Haladás iránya
~ hó keménysége
Stb


,,Majdnem lapján”

Én belátok a léc alá, tehát szögben áll a vele érintkező felülethez.

Zöld
Az ívelt léc sodródása a haladási irányhoz képest:
A léc farka zárja be a legkisebb szöget a haladási iránnyal,
a csőr felé haladva ez a szög nő, itt nagyobb az ellenállás, kényszeríti a kanyarodásra a lécet

Kék toll
Míg az egyenesnél, ez a szög ,,szinte egyforma a léc elejétől a végéig.

Ékszerűen kapaszkodik=bekap
,, Szinte “egy differenciálgeometriai alakzat.
Előzmény: (magnum56 219673)
7C8B93BA-E736-4A7E-B9E9-9C91365373EA.png
D530275B-D341-4693-9CD9-49E4727FEA18.png
EE239DCB-C4F6-45EF-9FB0-2FDF8DCB51FE.png
ABA62390-30AF-44C8-AB7B-F35907DA2E90.png
B7A5EBE2-88B9-4C4E-BCFB-4D9E306BF30E.png
0A17729F-EAF5-47F7-B280-4CF695441AA2.jpeg
magnum56
324 élménybeszámolót írt
324
16 éve tag
2023.12.13. 21:17
"A rádiuszos léc szinte egy differenciálgeometriai alakzat..."

Nem tudom, hogy ez mit jelent, de nagyon tudományosan hangzik...
(Mérnök vagyok, tanultam differenciálszámítást és geometriát is. )

"terhelés hatásra egy ív (él ) mentén (szinte teljes hosszán arányos terhelés eloszlással) érintkezik a hozzá csatlakozó felülethez. Független, a felületre csatlakozó élszögtől, és a csatlakozó felület domború és homorúságától.

Lehet, hogy így van, csak azt nem látom be, hogy ennek mi a szerepe a hóekézésnél.

"Hátránya, egyenes haladásnál, (lapján csúszva) a szélesebb csőr, szélesebb nyomon tapos, ill kötéstől a farok ,,végéig” szélesedik , ékszerűen kapaszkodik. (Lassabb)."

Nem csak az a baj, hogy lassabb, hanem könnyen "bekap" a hátsó rész a szélesedés miatt. Olyan, mintha oldalról kapnál egy ütést. Az én Rossignol lécen nagyon széles hátul, ezért a lapján nem is szoktam vele csúszni. Ha egyenesen megyek, akkor én is enyhén billegve, élen megyek. Így nincs probléma.

"Hóekénél szintén ez a helyzet, az egyenes léc egyenesen haladva, míg a rádiuszos az ívben produkál jobban, már-már íven élt fog."

Hóekénél majdnem lapján csúsznak a lécek, inkább kissé befelé élezve, hogy a külső kantni ne akadjon meg. Ilyenkor szerintem semmi jelentősége a "differenciálgeometriának".

Természetesen én sem javaslom, hogy a kezdők hagyományos lécet vegyenek, mert azzal később nehéz lesz megtanulni a karving technikát. Vagyis készséggel elismerem, hogy a piskóta léc többet tud, mert karvingozásra is alkalmas. De hóekénél, (és páros lendületnél) szerintem tökmindegy, hogy mekkora a rádiusz.

Ez meg az én meglátásom.
Előzmény: (VÁrpád 219671)
VÁrpád
273 élménybeszámolót írt
273
5 éve tag
2023.12.13. 12:28
A rádiuszos léc szinte egy differenciálgeometriai alakzat, amely, terhelés hatásra egy ív (él ) mentén (szinte teljes hosszán arányos terhelés eloszlással) érintkezik a hozzá csatlakozó felülethez. Független, a felületre csatlakozó élszögtől, és a csatlakozó felület domború és homorúságától.

Hátránya, egyenes haladásnál, (lapján csúszva)a szélesebb csőr, szélesebb nyomon tapos, ill kötéstől a farok ,,végéig” szélesedik , ékszerűen kapaszkodik. (Lassabb).
Jobbra-balra billegtetve a lécet, ( élen haladva ) ezt a hatást mérsékelni , kanyarodásnál megszüntetni tudjuk!

Míg az egyenes léc kanyarodásnál sodratva, nagyobb ellenállassal lassulva halad, domború talajnál, egy rövidebb él mentén ,a terhelés aránytalan eloszlásával halad.
Előnye, egyenes haladásnál (lapján csúszva) keskenyebb sávot tapos, és azon a nyomon halad, hátulja nem kapaszkodik.( gyorsabb)


Hóekénél szintén ez a helyzet, az egyenes léc egyenesen haladva, míg a rádiuszos az ívben produkál jobban, már-már íven élt fog.

Itt a rádiuszos előnye, a további fejlődési szakaszba való átlépést segíti.

Szerencsére mindenki kedvére válogathat, legyen az oktató, tanuló, haladó, vagy profi.

Vita tárgyát nem képezheti, kinek mi a jó, vagy ki mit szeret.

Én mindenkit arra bíztatnék, próbálják, tanulják, értsék és használják bátran mindegyiket, és élvezzék , mert mind jó, csak tudni kel használni.

Szerintem az oktatok is hasonlóképp gondoljak, de a szűkös téli vakációban, nem jut idő az embereknek személyenként ennyi féle módon oktatást felvenni . Pedig megérné!

Ez az én meglátásom.
Előzmény: (magnum56 219666)
magnum56
324 élménybeszámolót írt
324
16 éve tag
2023.12.12. 22:14
Az én több évtizedes tapasztalatom az, hogy a hóekét tanulni ugyanúgy lehet hagyományos (nem piskóta) léccel is, mint 10 méteres rádiuszú léccel. Persze a piskóta jobban mutat, meg aztán mást már nem is árusítanak.
A hossza viszont lényeges. Egy kezdő nehezen kezeli a hosszú sít, folyton összeakad a két léce. Röviddel könnyebb kezdeni.

Szerintem kezdőknél a kötés fontosabb, mint maga a léc. A régi felpattintós Tirolia kötések voltak az ideálisak kezdőknek, mert ha elesett valaki, és nem tudott felállni, akkor kézzel könnyedén ki tudta kapcsolni a kötést. A mostani kötésekkel ez lényegesen nehezebb.

De ez csak az én véleményem.
gaboca
3386 élménybeszámolót írt
3386
15 éve tag
2023.12.12. 21:48
Így ment az akkoriban... :-)
800-72975-496830327034625-668938997-n.jpg
hamoriarpi
212 élménybeszámolót írt
212
8 éve tag
2023.12.12. 19:56
Mellre ne szívd! Én csak szeretek a szavakon lovagolni… :)
Mit javasolnék? R 10,5-öt. A legpuhábbat, amit a tanuló még nem érez instabilnak.
Én ezen az objektumon tanultam sielni 1994-ben, Szlovákiában.
Csak szólok.
Sem nem carving, sem nem puha.
Ha nem lett volna elől-hátul diagonal a rajta lévő Tyrolia, akkor lehet, hogy már térdprotézisem lenne…
Előzmény: (gaboca 219661)
IMG-2690.jpeg
gaboca
3386 élménybeszámolót írt
3386
15 éve tag
2023.12.12. 19:03
Ugyan olyan keménységnél, R11 m vagy R29-et javasolnál tanulónak...
(direkt sarkítottam)
hamoriarpi
212 élménybeszámolót írt
212
8 éve tag
2023.12.11. 23:19
Kisebb rádiuszú léc kisebb íven fordul. Kisebb erőtől a puhább szerkezetű léc fordul.
Az én olvasatomban.
Előzmény: (gaboca 219634)
következőutolsó
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.