Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Kapj kedvet egy erdélyi síeléshez!

2019.03.08. | Szerző: Jeszenszky Géza
Régi jelszavam, hogy Sízzünk itthon - is! De Erdélyben is otthon vagyunk, nemcsak a történelem üzeni ezt, de a Székelyföldön élő, bennünket őszinte szeretettel és egyre jobb feltételekkel váró magyarok is ezt bizonyítják.
Idén február 23-a és március 2-a között három síbarátommal (Kalmár Béla és felesége, Sebestyén Sarolta, valamint Brózs József) körbesíztük a Hargita-hegységet, esténként pedig hat városban mutattam be „Lehet-e sízni a Kárpátok alatt”, Neidenbach Ákos közreműködésével írt, számos képpel illusztrált sítörténeti könyvemet. Várakozásainkat is meghaladták tapasztalataink: egyértelmű, hogy az erdélyi hegyekben egyre jobbak a sízési lehetőségek, vagyis „Lehet sízni a Kárpátok alatt!”
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
Hetvenkilenc évvel ezelőtt az ismét Magyarországhoz került erdélyi havasokban jó színvonalon állt a sísport, a második bécsi döntést követően pedig látványos fellendülés következett be. Megindult Magyarországról a téli vakációzók áradata a Hargita, a Gyilkos-tó (Cohárd) és a Radnai-havasok lejtői felé. Új sípályák és menedékházak épültek. A kommunista korszakban megjelentek a primitív „kutyás” (drótkötélbe kampóval beakasztó) felvonók, ezek többsége a rendszerváltozáskor elveszítette az addigi fenntartó üzemeket és tönkrement, szétlopták. Pár éve azonban megváltozott a helyzet. Az ismert, régóta kabinos felvonóval is rendelkező Brassó-Poiana (a Keresztényhavas, Postaverul, Schuler) 10 felvonóval és 25 km pályával, 800 méter szintkülönbséggel szépen kiépült, vonzó lenne, de zsúfolt és elég drága, ezért nem is ajánlom senkinek. Viszont számos panzió és magántulajdonú menedékház épült a Székelyföldön, és a téli idegenforgalom érdekében egyre több helyen létesül tányéros vagy csákányos sífelvonó is.
Pályaelőkészítő ratrak szinte mindenhová került, és sok terepen hópótló berendezés, havat permetező rendszer garantálja az elegendő havat decembertől március közepéig. Az egykori magyar központban azonban, Borsafüreden, ahová téli olimpiát álmodtunk, csak tervezik a teljes terep modern felvonókkal történő ellátását.

Sí-körutunk első állomásán az idén átadott függőszékes felvonót próbáltuk ki a Kalotaszegtől fél órára, a Gyalui havasokban található Havasnagyfalu (Marisel) határában. Éppen gyermeksíverseny folyt a 915 és 1240 m közti három sípályán. Hópermetezők és esti világítás teszi vonzóvá a Budapesttől 450 km-re fekvő, mind népszerűbb síterepet.

A közeli Kisbányahavason két, külön tulajdonban lévő felvonó működik. Az újabb székes, az 1676 méter magas Buszkát-csúcsról indul, és 1470 méteren ér véget. Ha van elég víz, akkor mesterséges hóval növelhető a hótakaró. Hétvégeken a kolozsváriak tömege jár ide a keskeny utakon, mi most elkerültük és siettünk a Székelyföldre.
A Görgényi havasokban, a Parajdot és Gyergyószentmiklóst összekötő Bucsin-hágón (1300 tszfm) három, egyelőre még össze nem kötött síterep található. A Bujdosó 100 m szintkülönbségű kék pálya, csákányos felvonóval, a Havas Bucsin hasonló felvonója 1200-ról 1360 m magasságba visz föl. E két terep egyelőre csak a ratrakkal tömörített természetes hóra támaszkodik. Közelükben, elragadó fenyvesi környezetben, számos panzió kínál pályaszállást.
Az 1080 és 1211 m. között két tányéros felvonóval és hópermetezőkkel rendelkező Bogdán egy erős piros pálya mellett egy gyönyörű, másfél km-es széles „családi” erdei pályával rendelkezik. Kipróbáltuk, mintaszerűen kezelt terep, az ideális tanulólejtő tetején hangulatos menedékházban 35 személy alhat összkomfortos, de sportos feltételek mellett.
Utunk kellemes meglepetése volt Gyergyócsomafalva mellett a Veresvirág kék és piros sípályája, 931 és 1129 m tszfm között. Mesterséges havat gyártó berendezései, két tányéros felvonóval és ratrakokkal február végén is tökéletes havat teremtettek a Görgényi havasok északi végén, remek kilátással a gyergyói medencére. Távolsága Budapesttől 655 km. Ottlétünkkor egy szarvasi iskola töltötte meg az ízléses panziót. Magyar tulajdonosa a terep továbbfejlesztését tervezi.
A Hargita-hegység sí-sztárja a Madarasi Hargita (1801 m) csúcsa alatt, 1600 m magasságban kialakult telep, ahol összkomfortos, minden igényt kielégítő, de mérsékelt árú menedékházakban lakva öt (Poma, illetve csákányos) felvonóval ellátott pálya várja a vendégeket, a kezdőktől a versenyzői szintig, 1480 és 1680 m. között. A természetes hótakarót mesterséges hóval erősítik. A Zetelaka fölötti Ivó üdülőfalutól 10 km hosszú magánúton traktor vontatta szekérrel szállítják a vendégeket a menedékházakhoz, vagy hólánccal felszerelt saját autón kell nekivágni a keskeny hegyi útnak. Itt április végéig megmarad a hó. A Szentegyházától néhány éve épült út eléggé tönkrement, pedig innen lehetne a legkönnyebben megközelíteni a székelység „szent hegyét,” optimálisan egy függőszékes felvonóval a Vargyas völgyéből.

Egyszerűbben, közúton közelíthető meg a már a magyar időkben is közkedvelt Hargitafürdő, 22 km-re Csíkszeredától, 1300 m magasságban. Itt három tányéros felvonó és öt (különböző nehézségi fokú) pálya található gyönyörű erdei környezetben, síutakkal összekötve az 1800 m magas Csicsói Hargita csúcs alatt.

Egyelőre csak a természetes hóra hagyatkoznak, idén ebből bőséges volt az ellátás. Végre közös jeggyel használhatók a felvonók, de a jobb pályaelőkészítés elkellett volna. Fájdalmas, hogy az évek óta tervezett, a csicsói csúcs fennsíkjára vezető felvonó eddig nem valósult meg, 500 szintkülönbséggel itt lenne a Székelyföld legvonzóbb pályája, a szezont egy jó hónappal meghosszabbítva. Ráadásul a csúcstól északnyugatnak indulva egy pályával és felvonóval a vargyasi völgyön át megteremthető lenne az összeköttetés a madarasi sítereppel. Hargitafürdő menedékházai és magánpanziói, valamint gyógyhatású mofettái négy évszakban kínálnak üdülést.
Csíkszereda mellett, a csíksomlyói zarándokhely tőszomszédságában is szép, 400 m hosszú, 130 m szintkülönbségű sípálya található, 30 km-rel odébb pedig, Gyimesfelsőlokon, 900 m magasságban, az országút mellett három 160 m szintkülönbségű pályán 700-1000 m hosszan lehet lesízni. A meleg idő ellenére a hópermetezéssel megerősített hótakaró nagy volt.
Utunk utolsó állomása Sepsiszentgyörgy, illetve az onnan negyed órára, Sugásfürdőn, gyönyörű környezetben 750 és 900 m között kiépített két felvonó és a hozzájuk tartozó két, kényelmes tányéros felvonóval ellátott pálya volt. Az előző napi 8 fok meleg után éjszaka pár cm hó esett, így a példásan előkészített terepen remekül lehetett sízni. Kovászna megyében a megyeszékhelyen is működik egy sípálya, és újjáépülőben van Kommandón, Románia legmagasabban fekvő településén a sífelvonó.
Hargita megyében a felkeresett terepek mellett kezelt, felvonós, többnyire a havat mesterséges úton is pótolni képes sípálya működik Borszéken, Piricskén, Tusnádfürdőn, Homoródfürdőn, Szovátán és Maroshévizen. Erdélyben valamennyi felvonó pontjeggyel, egy részük napijeggyel is működik, így napi 2000 forintnak megfelelő árért már jót lehet sízni, és a legdrágább terepen sem több a napijegy 5000 Ft-nál. Február végén sorban állás sehol sem volt, persze a hétvégeken más a helyzet. A legtöbb helyen az autóparkolás biztosított és a cipőcsere, öltözés is megoldott. Felszerelés is bérelhető.

Sajnos bürokratikus okok miatt meghiúsult a Gyilkos-tónál egykor működő pályák és felvonó helyreállítása, és még tervek sincsenek az 1792 méteres Nagy-Hagymás és a 900 m magasságban fekvő Háromkút közti széles legelő téli kihasználására, pedig itt jöhetne létre a Székelyföld legjobb síterepe.

Az említett központok elsősorban az alpesi sízőkre számítanak, de többségük ideális a túrasízéshez, sífutáshoz is. A Székelyföld végtelen havas lejtői, jelzett és jelzetlen ösvényei és szánútjai sível, de gyalogosan is, vagy még inkább hótalpon jobbnál jobb célpontokat, kilátóhelyeket kínálnak a télen napot és egészséget keresőknek. A Székelyföld helyi és megyei magyar önkormányzatai tudatában vannak az idegenforgalom kínálta lehetőségeknek. Már készültek nagyszabású tervek, ebben komoly pályarendszerek, székes és kabinos felvonók is szerepelnek, és reméljük, hogy EU-pályázatok révén, a közbirtokosságok meggyőzésével meg is valósulnak. De nem kell addig várnunk, számos székely sípályán most is 3-4 hónapos a síidény. A Tátra és az Alpok mellett (vagy helyett) a Kolozsvárt elkerülő autópálya révén már 8-9 óra alatt vendégszerető magyar környezetben - jóval kevesebb pénzért - remek téli napokat tölthetünk a havas Erdélyben. Akár a következő hosszú hétvégét kihasználva március 15-ét ottani honfitársainkkal együtt ünnepelhetjük. Tipp: szállásajánlataink síelőknek Székelyföldön
2019.03.19. 11:36:57 Rolitúra
Remélem nem lesznek sehol újabb sípályák, mert azzal még jobban tönkreteszik a természetet, több szemét és még nagyobb forgalom lesz!!! Sokkal többen kirándulnak, túráznak, mint síelnek, ráadásul az év jóval nagyobb részében, így a nagy többség biztosan egyetért velem...
2019.03.19. 11:49:17 Szalai Gizella
Sztem jut is marad is!
Szólj hozzá Te is!
h i r d e t é s
h i r d e t é s
UTASBIZTOSÍTÁS -10% » SÍELŐK NAPTÁRA »
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »
KÖVESS MINKET!
facebook twitter youtube instagram
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 27 vendég és 2 regisztrált felhasználó látogatja.