Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Az idén rövidebbek lesznek a sípályák Ausztriában

2013.09.08. | Szerző: Bata Attila
Évek óta egyre hangosabban tiltakoztak a térképészek a sípályák katalógusaiban megadott pályahosszok ellen. A síterepek nagyon sok esetben jóval nagyobb számot adtak meg a valóságnál. Ausztriában megkezdődött a sípályák újramérése, van olyan síterep, amely 110 kilométeresről 37-re ment össze.
h i r d e t é s
Évek óta gyanús néhány osztrák síterep összesített pályahossza. Az idén februárban egy német újságban egy térképész és egyben sí katalógusok szerkesztője is, példákkal illusztrálta, hogy mekkora különbség van a valóság és a síterepek prospektusaiban szereplő számok között. Erről mi is beszámoltunk és érkezett jó néhány hozzászólás is. A német újságcikk Ausztriában is nagy port vert fel, az idén nyáron, sok helyen megkezdődött a síterepek újramérése, most már egy egységes módszertan alapján.

A térképész által említett módszer lényege, hogy a pályák hosszát mindig a pálya közepén mérik az esésvonalat követve. Ezzel a módszerrel az osztrák pályák hosszát is jobban lehet majd hasonlítani a hasonló módon felmért német és svájci pályákhoz.

Az első mérések adatait már meg is kaptuk Kelet-Tirolból. A néhány évvel ezelőtt összekötött Grossglockner síterep (Kals-Matrei) kilométere úgy elolvadt, mint a tavaszi hó. Az eddigi 110 kilométeres pályahossz 37-re csökkent, és ezt már a honlapjukon is feltüntették, és idén már ezzel a számmal jönnek ki a katalógusaik is. A tartomány többi pályái közül St. Jakob mérete 52 kilométerről 17-re, Lienz pedig 40-ről 37-re (+ 1,7 km sí út) csökkent.

A Kleine Zeitung híre szerint valószínűleg ez a sors vár majd Karintia síterepeire is, itt októberben lesznek meg az új adatok. Kérdés, hogy mi lesz a tiroli számokkal, amelyekkel legjobban kiverték a biztosítékot.

Örök kérdés a Stubai-gleccser és környéke. A térképészek szerint nem valós a sítérképeken feltüntetett 110 km, szerintük az csak 48 km összesen. Valami itt is változott, hiszen az új adatok szerint csak 43 km szerepel (+ 19 km sí út). A síterep pedig amerikai mintára már nem kilométereket tüntet fel a honlapján, hanem síelhető területet. A honlap angol fordításában még mindig 110 km szerepel, de a németül már 250 hektáros a síterep.

2013.09.08. 16:48:33 idavid
Grossglocknerrel egyetértek, nekünk nagy csalódás volt. St. Jakob síterepe valóban nem nagy, ellenben gyorsak a felvonók és kvázi az egész hegyoldal pálya, nekünk nagyon tetszett, egész héten ott csúsztunk Kals-Matrei helyett.

érdemes lenne egy cikket írni amúgy a síterep választásról, szempontokról, sok emberben homályos foltok vannak még :)
2013.09.08. 19:33:27 borz000
Én is szívesen olvasnék ilyen cikket amit idavid javasol, és egyben a sielok.hu terep-keresőjén is lehetne fejleszteni, például hogy csak a várhatóan nyitva tartó pályákat listázza ki. Lavinaveszély, stb miatti lezárásra nem lehet felkészülni, de ez sok fölösleges netezgetéstől kímélne meg szezon elején és végén. Ez csak egy tip a sokból, az előző szezonban rengeteget használtam a keresőt.
2013.09.08. 20:13:11 csabeszka
Vagy ott van - az általam amúgy szeretett - Katschberg, aminél pl. a Tschaneck tetejéről több párhuzamosan futó sípálya között, amikor - legalábbis egy ideig - együtt futó sípályákat is külön-külön számoltak, így jöhetett ki 70 km.
2013.09.08. 20:18:04 csabeszka
Bocs de jó lenne ha az adott síterep mellé odaírnátok, hogy ez új számolású-e!!!
2013.09.08. 22:20:59 vasssy
Katschin azok el vannak választva kerítéssel, tehát külön pályák. Ahol nincs, azt vedd pályakereszteződésnek! ;-)
Ez nem egyedi eset egyébként...
2013.09.09. 00:06:38 huligan
Ez is egy érdekes adat lenne: összes felvonó felvonási ideje (szummázva)/az összes LEsíelhető kilométer...
2013.09.09. 07:55:32 Maté01
Akkor jó lenne ha az árak is hasonló mértékben csökkennének a kedves szomszédoknál mert már nem tudják mit kérjenek a 180 km-es pályarendszerükért ami ezek szerint csak max 40km :)
Ezért megyek idén inkább Jahorinára !
2013.09.09. 11:05:35 Stani
így van, Katschin azok külön lejtők, gondolom keresztbe senki se síel 200 métert? vagy ? :)

ami érdekes lehet az Gerlitzen, ami 2002-ben még 25 km volt, most meg már, ha gy haladnak a 100nál fognak tartani+Mölltal.

Legtöbb esetben korrekt. Eltérések abból is adódhatnak, hogy egyenes mentén vagy ténylegesen, ahogy átlag síelő sízik mérik a hosszt. Ettől függetlenül van pár kihágó, bár úgy gondolom, hogy Ausztria tekintetében azért a legtöbb terep korrekt.
2013.09.09. 15:50:37 Emőke07
Van arra esély, hogy jeleznétek valahogyan, régi vagy új számolású a síterep?
Vagy novemberre már minden új számítású lesz?
jó lenne tudni!
2013.09.09. 16:09:25 Guszti666
jahorina biztos jó, de én sielni megyek inkább mint sort állni a felvonónál, de ez vonatkozik szinte minden szlovák pályára
2013.09.09. 16:11:50 Guszti666
Emőke sztem meg kell nézni a sítérképet és arról eldönteni én ugy szoktam
amugy hova tervezitek menni ? hátha tudok segiteni.:-D
2013.09.09. 16:13:58 bouquetk
Guszti! Jahorina Boszniában van, és nincs sor, a többi stimmel.
2013.09.09. 16:19:02 Guszti666
lehet rosszul értelmezhetöen irtam :-(
voltam szarajevó környékén de vagy 20 éve és akko sokan voltak mint a szlovákoknál általában
a hétvéga pl, haláli szar csak sorban állsz
2013.09.09. 16:35:17 Csabee
Azért, ha valaki figyelt, eddig is láthatta, hogy a sógorok elég lazán kezelik ezeket a számokat ;-)
Pár éve még Obertauern-t 90 km-nek tüntették fel de a közelmúltban inkább 3 számjeggyel jellemezték a pályák hosszát, pedig az a csodaszép völgy nem tágult ki és új pályát sem építettek, ha jól tudom.
És Gusztihoz csatlakozva én is azt mondom, hogy nem a PR Km-ek alapján döntsön senki sem !
2013.09.09. 17:39:03 százas
Hosszú évek után összeszorítottam a fogam s elmentem sízni a Chopokra. Nagyon kellemesen csalódtam, tetszett. Most már úgy vagyok a szlovákokkal, mint a juhász a birkájával: " Hej, ha még autópályád is lenne!..."
2013.09.09. 19:14:26 batus
Egyébként ez nemcsak osztrák specialitás. Aki kirobbantotta a vitát, állítja, hogy a 3-Völgy nem 600 (493), a Val d'isere nem 300 (232), Grand Massif nem 265 (172), Portes du Solei nem 402 (263). Zárójelben a műholddal mért számok.

Az osztrák újramérések oka a helyi fogyasztóvédelem nyomása.
2013.09.09. 21:17:43 Emőke07
Guszti! Pont a Matrei-t néztük ki, még tavaly! Így most nagyon meglepődtem! Nekem az segítene, ha tudnék viszonyítani! Ezért várom nagyon pl. Stubai, Obertauern új adatait. Talán könnyebb választani! És amire nagyon kíváncsi vagyok, az a Stuhleck! :-)
Vajon változnak Fraciaország és Svájc adatai is?!
2013.09.09. 21:21:40 Emőke07
És itt látom,hogy talán hóvakságot kaptam:-) Stubai adatai már fent vannak!
Akkor lehet viszonyítani! Csak át kell állni az új szisztémára!
2013.09.09. 21:40:14 öt szolnoki
Sziasztok!
Hát én nagyjából végigsíeltem a magyar,csehszlovák,osztrák terepeket és max egyetértek ezzel a cikkel.Pontosabban az ebben felvetettekkel.Legtöbb probléma és mellébeszélés km témában a széles pályák ill.azokból néhány hurok meglétével egy lejtő dupla,tripla beszámítása az összértékbe.Meglepődtem már tucatnyi alkalommal,hogy közel 100 km-es pályarendszert sógoréknál egy erős napon letudtunk.Voltak egész komikus dolgok,pl. a saját km számlálója egy terepnek MINDEN pálya teljesítése után lehozta a kiírt térképadatok kb.65%-át aznapi teljesítménynek.ÖNGÓL!
Nincs ezzel semmi gond.én nem háborodom fel ezeken,csak értelmetlen a ferdítés.Egy haladó,rutinos síelő számára családdal pláne nem a versenyzés a célja a km-ekkel,de valóban nem elegáns esetleg így csalogatni a vendéget.
Húsz éve még az volt a cél,hogy 200 terepet megnézzek...ma már inkább a kis ékszerdobozaimat látogatom visszatérőként,bevált szállásokkal,kajákkal és egyéb általam vélt előnyökkel.
Jöjjön már az első hó!!!
2013.09.10. 09:44:47 pentole
Az osztrák pályákra jellemző trükközés Magyarországon is megállja helyét. Mátraszentistvánon triplán számolják a parkolótól az étteremig terjedő igen rövid, ugyanakkor széles pályaszakaszt, míg Eplénykében duplán számolják az alsó csákányos melletti 1-es és 2-es pályával jelzett keskeny pályaszakaszt, ami a sok gyermek és a pálya szűk áteresztő képessége miatt fokozottan balesetveszélyessé vált.
2013.09.10. 11:21:06 Lackó
Na végre! Jó, hogy vége lesz a sok adat-kozmetikázásnak, a magányos fát vagy sziklát két oldalról megkerülő A és B pályáknak.

De ettől függetlenül vallom, amit eddig is, hogy egy pályarendszer nem a sok kilométertől jó. Inkább egy kisebb, de jó hely, mint egy sok kilométeres, de alig élvezhető.

Ja, és akkor már számolják újra az összes európai pályát, ne csak az osztrákokat...
2013.09.10. 15:15:17 Chopoker
Engem is érdekelnek a számok, de teljesen más szempontok szerint. Amit mindig megnézek egy síterep viszonylatában: völgy és hegyállomás magassága, a sícentrum Bp-től mért távolsága, a síbérlet ára, a gulyásleves és a sör árjegyzékre felírt ára, valamint a szálláshely éjszakánkénti ára. Kb. ezek alapján döntök, és szinte abszolút nem érdekel az össz. pályahossz kamu adata. Gondoljatok bele, ezek közül pont ez az egy az, amit nem tudunk egyszerűen ellenőrizni, mégis majd minden hozzászóló ezekkel foglalkozik. Nekem annyi km pálya van, amennyit "kijelölök" magamnak.

És igen, lehet, hogy 2 egymásutáni csúszáskor egy fát egyszer jobbról, egyszer balról kerülök, az nekem már 2 különböző pálya volt. De nem ez érdekel. Hanem, az, hogy képes legyek közelíteni a "netto" csúszással a "brutto" 50%-ához.

Ha 1000m szint, 20-25 percnél is lényegesen rövidebb ideig tart, az már felejtős nálam!
2013.09.10. 15:23:29 Chopoker
100as, megmondjam, akkor mi lenne?

Fél órával hamarabb odaérnél, jó pár ezer Ft. felárért. Sokkal többen jönnének, ugyanis van, aki jobban szeret "autópályázni", mint csúszni.

Sajnos így is már egyre többen vagyunk, ugyanis a nép sokkal jobban szeret a buborék mögött ücsörögni, mint a póznákon kapaszkodni.
2013.09.11. 09:04:42 százas
Jó az az autópálya meg az ülőlift! A múltban én már kibumliztam és kicsimpaszkodtam magamat Chopikám.
2013.09.11. 09:32:55 bouquetk
Az, hogy mitől jó egy pálya, pályarendszer, nagyon sok mindentől függ. Ezek közül egy adat a km száma. Tudnék számtalan példát - Graukogel. Arnoldstein -hozni, ahol kicsi ez a szám, mégis kiválókat síztem. Egyszerűen azért mert volt 2-3 olyan pálya, amit nem lehetett megunni.
Ez a szempont sztem inkább akkor fontosabb, ha az ember hosszabb időre megy.
2013.09.11. 11:33:49 Chopoker
100as, egyetértek, szerintem is jó. Csak mindkettőnek ára van, ráadásul az egyiknek pénzbelileg is. Persze, valamit valamiért.
2013.09.11. 12:52:14 lekvar1
Gyertek Kopaonikra sielni.Az elmúlt 2-3évben hatalmas változásokon ment keresztül...55km sipálya melynek 80 százaléka hóágyúzott,snow park, 12km sifutó pálya, 4-6 üléses liftek összesen 24 lift,autópálya végig csak az utolsó 90km nem, a sibérlet pont a fele mint ausztriába.
2013.09.11. 14:46:14 larpi
Csak üdvözölni tudom, hogy végre valaki észre téríti a nagyot mondókat. Meg persze a hiszékeny síelőket. Nem reális amúgy sem sok adat, sok függ a helyiek hozzáállásától is. És ami még mindig probléma, az a pályák színnel való jelölése: végképp nem egységes. Van olyan osztrák kék pálya, ami itthon már sötét fekete lenne. Mivel a pálya hosszát arányosították a szintkülönbséghez, ezért fordulhat elő, hogy gyengébb szín jön ki egy pályára, mint kellene, hiszen hozzátoldottak néhány száz métert. Egyébként meg pont annyit síelek, amennyit bírok. Remegő lábakkal már nem indulok úgysem még egy körre, de amíg jól esik, addig had szóljon:)
2013.09.11. 20:06:45 Szkíta1
Azt gondolom, hogy a magyar pályákra is ráférne egy hasonló, adott esetben auditált pályamérés.
Szólj hozzá Te is!
h i r d e t é s
UTASBIZTOSÍTÁS -10% » INGYENES TANÁCSADÁS » SÍELŐK NAPTÁRA »
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 6 vendég és 0 regisztrált felhasználó látogatja.