Hetek óta figyelemmel követjük a síterepről érkező híreket. Az már biztos, hogy az idei szezonban a legfontosabb felvonó, a többi sífelvonó eléréséhez szükséges kabinos nem közlekedhet. Két lehetőség adott: vagy bezárnak, vagy a pályákat csak az olasz oldalról lehet elérni...
A szóban forgó és a fényképen látható sífelvonót közel 50 évvel ezelőtt építette a francia Poma cég. Már nagyon ráférne egy teljes felújítás. Az utolsó felülvizsgálat az üzemeltetést csak 2023 decemberéig engedélyezte. A síterep nem tett lépéseket még az alapvető felújítások elvégzésére sem. Egyrész, ez körülbelül 3 hónapig tartana, másrészt, túl sokba kerülne, harmadrészt, a síterep tulajdonosának, a helyi önkormányzatnak nincs is erre pénze.
Szlovénia idén páratlan
síterepfejlesztésbe fogott. A síterepek a beruházások költségeinek 80%-át „ajándékba kapják”, nem kell visszafizetniük, „csak” a 20% önrészt kell kigazdálkodniuk. Ezen a pályázaton Kanin is indult, de nem sikerült érvényes pályázatot benyújtaniuk. Ekkor ez még annyira nem volt annyira lesújtó hír, hiszen évek óta hallani, hogy a szlovén kormány Kanint, mint Szlovénia legmagasabb síterepét egy külön törvényben segítené meg, egy kb. 50 millió eurós támogatással. A dolgok tényleg még ennél is rosszabban alakulhatnak, az utóbbi időben kiderült, hogy sokan nem értenek egyet a külön Kaninra szabott támogatással. A minisztérium sokalja, hogy egy síterep ilyen kiemelt támogatásban részesüljön, így ennek a reménye is elúszni látszik.
Az elmúlt hónap egyik legfontosabb kérdése volt, hogy télen üzemelhet-e a kabinos? A minisztérium kiküldte a műszaki ellenőröket, akik megállapították, hogy a felvonó műszaki állapota nem megfelelő. Ezek után az üzemeltetők egy néhány éves Poma jelentésre hivatkoztak, amely szerint a felvonó üzemeltethető. A jelentés végül eljutott az ellenőrökhöz, de abszolút nem festett rózsás képet a felvonóról. Abban leírták, hogy milyen feltételekkel, folyamatos karbantartási munkákkal lehetne a felvonó üzemidejét meghosszabbítani, de ezeknek a munkálatoknak az elvégzéséről sem a helyszínen nem tudtak megbizonyosodni az ellenőrök, sem jegyzőkönyveket nem találtak a munkálatokról.
Pénteken megszületett a végső döntés, az idei szezonban nem közlekedhet a kabinos. Ezzel mintha „kivégeznék” a síterepet és a helyi idegenforgalmat. A kabinos ráhordó liftként működik a fenti három síterülethez, amelyeket enélkül Szlovéniából nem lehet elérni. Az egyetlen megoldás, hogy az összekötött olasz síterep (Sella Nevea) oldaláról át lehet csúszni a szlovén oldalra és így lehetne használni a fenti pályákat. Ehhez azonban sok mindenben meg kell állapodni az olaszokkal. A helyi szállásadók és idegenforgalomból élők aggódva várják a fejleményeket.