Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡

Chopok: ismertették a déli oldal fejlesztési terveit

2020.03.19. | Szerző: Bata Attila
A Chopok-Jasná mindkét oldalát üzemeltető TMR vállalkozás bemutatta a déli oldalra vonatkozó fejlesztési terveit, amelyet hamarosan az illetékes hatóságoknak is benyújtanak. A kb. 50 millió eurós fejlesztésekben új liftek, új pályák és új szálláshelyek is szerepelnek.
h i r d e t é s
Az üzemeltetők becslése szerint az alábbi tervekből reálisan öt éven belül lehet valami - leghamarabb. Hamarosan a környezetvédelmi szakhatóság elé kerülnek a tervek, amely a korábbi évek tapasztalatai alapján akár három évig tanulmányozhatja a helyzetet.

Chopok déli oldalán jelenleg szinte minden új fejlesztés tiltott, csak a meglévő infrastruktúra felújítása megengedett. A zónahatárok, hol lehetne építkezni és hol nem, kijelölése már régóta esedékes. Ebben is segítene az alábbi terv, amelynek nézzük meg néhány érdekesebb részletét.
Kilépés a vetítésből
másodpercenként
3
váltás
A legtöbb embert mindig az új liftek érdeklik. A terv egy hosszabb vagy kettő rövidebb új liftet tartalmaz ugyanazon a nyomvonalon. A fenti ábra szerint egy hatszemélyes ülőlift épülne, amely Krúpováról a Dereąere vezetne fel. Az biztos, hogy az útvonalon egy új vendéglő is épülne (Koliba Jelenia Luka). Az még változhat, hogy innen átszállással vagy átszállás nélkül lehet felmenni a Dereąere.
A következő fontos kérdés a pályák. Új pályákból kettő épülne, a fenti térkép szerint. Az új lift középállomása alatt egy 1451 méter hosszú (Srdiečko-Krúpová), valamint a kép jobb oldalán látható 657 méteres pálya (Jelenia lúka-Krúpová). Mindkettő kék jelzésű és hóágyúzható lenne. A pályákhoz tartozik, hogy két jelenlegi pályát módosítanának. A balesetveszélyes pontján kiszélesítenének a Slnečná pályát (30-ról 60 méter szélesre), valamint a Vyhliadková pályát (32-es) kiterjesztenék a Veµký Príslop nyeregben, vagyis hosszabb lenne 675 méterrel.
A lenti képen látható az alsó részre vonatkozó tervek. Balról jobbra haladva, egy 260-330 ágyas szálloda (Hotel Krúpova) terve látható, a közelében 30-50 faház kiszolgáló épülettel. Középen állna egy háromszintes, multifunkciós kiszolgáló épület. Felette, a hegyoldalban egy új víztározót építenének. A víztározótól jobbra helyeznék át a síiskolai területet (Maxiland). Mellette épülne meg egy téli-nyári bobpálya, és amellett egy új parkoló.
Hangsúlyozottan, ezek a lifttársaság tervei, amelyet még engedélyeztetni kell a következő években. A korábbi időszakban, az északi oldalon már láttunk példát arra, hogy az ilyen jellegű tervek egy része nem valósult meg, más része nem a tervek szerint valósult meg, a harmadik rész pedig olyan lett, mint a tervekben, csak egy kis késéssel. Ahogy említettük, Chopok déli oldalára nem készült el átfogó övezetei besorolás. A befektetők szeretnék elérni, hogy jelöljék ki azokat a zónákat, ahol lehet fejleszteni. Ez a terv egyfajta javaslat (is) lenne a zónásításhoz.
2020.03.19. 10:03:50 Trailrider
Chopokon már szinte tradíció, hogy nincs megfelelő parkolókapacitás. Ez mindkét oldalra igaz. Azt nem értem, miért nem gondolkodnak mélygarázsban. Schladming, Zauchensee, Hinterglemm kiváló példa. Rengeteg parkolóhely, és ráadásul nem rontja a látképet, a felszínről semmi sem látszik. Az sem hátrány, hogy amikor egész nap havazott, nem kell autót takarítani, és hófúvásban átöltözni.
2020.03.19. 11:14:31 kunosis
Mert drága. Ahhoz lift, elektromos áram, karbantartók, segélyszolgálat stb-stb kell. Egy leaszfaltozott placchoz képest horribilis az építési és az üzemeltetési költsége is.
A mai világban, ha nem értünk valamit, a legjobb ha az anyagi vonzatán kezdünk el gondolkozni, mert szinte biztos, hogy így találjuk meg leghamarabb a választ ...
2020.03.19. 20:22:32 nógrád
Az egyik szemem sír, a másik nevet. Ezek a fejlesztések elészakioldalasítják majd a déli oldalt. Egyre nagyobb lesz a tömeg, egyre kevésbé lehet majd a hegyoldalon megállni, elcsendesedni és elmerülni a természet szépségében. Nyílnak majd a kolibák a felvonók aljában, ahonnan majd üvölt a tuc-tuc zene.
A Deresre vezető felvonó viszont jó, tehermentesíti majd a Krupová-Kosodrevina-Chopok útvonalat.
2020.03.19. 20:44:08 kunosis
Ez szerintem is valószínűsíthető ... A kapzsiság a legtöbb esetben a természet szépsége és élvezhetősége, a nyugalom, az elcsendesülés ellen hat. Sajnos ez a szél is a csillapíthatatlan profitéhség felől fúj ...
Mindennek a pozitív odala lehet, hogy divatba fognak jönni a kis, eldugott, olcsó, szerény helyek ... amelyek már aztán sajnos megintcsak nem a régi önmaguk lesznek ... :)
2020.03.20. 08:50:31 bouquetk
Ez a fejlesztés csak megerősít abban, hogy soha többet ne menjek ide - legfeljebb a főgerincen túrasível. Nem akarom összetörni azt a képet, ami bennem van Chopok délről.
2020.03.20. 11:10:53 András80
Nagyon tetszenek a hozzászólások, azt látom, hogy mindannyian ugyanazt szeretjük Chopok-délben: a világtól való távolságot, az érintetlenebb természeti környzetet, a csendet, a kevesebb embert, a nem síipari viszonyokat. Én életemben egyszer síeltem Chopok-délen, 20 évvel ezelőtt, négy napot. Azóta azt mondom, hogy a világ legjobb sípályája Chopok-dél, pedig voltam néhány osztrák és francia síterepen. Akkor úgy éreztem, hogy visszamentem az időben valahova a 60-as évek Csehszlovákiájába. Hatalmas hó volt, ami nem volt elratrakolva (szerintem ratrak sem volt még akkor) és szikrázó napsütés. Egy nap hóvihart kaptunk csupán. Az is csodálatos volt. Alig voltunk néhányan. Rengetegszer kiültem egy sziklára és napoztam, élvezve a csendet. Ugyanakkor veszélyes is volt. Nem volt véletlen, hogy azóta egyszer sem tértem vissza, mert pl. a feleségemet nem akartam kitenni a nomád körülményekből fakadó veszélyeknek. Azóta biztos sokat változott a helyzet. Félek, hogy az ilyen félreeső helyek egyre inkább eltűnnek és mindenhova bejön az ipari síturizmus. A világunk egyre inkább erről szól: tömegtermelés, tömegkommunikáció, tömegközlekedés. Mivel a hely továbbra is elég vad marad szerintem, nem biztos, hogy a fejlesztések akkora kárt fognak tenni benne. Lehet, hogy egy kicsit megszelidítik. Azzal egyetértek, hogy aminek én is megismertem a Chopok-délt az már nem lesz, sőt már lehet, hogy el is tűnt. Amivel én vígasztalom magam, hogy a mostani ittlétünk csak egy fejezet a létezésünkben, így ami eltűnik, csak egy időre tűnik el, közben tapasztalatok gyűjtünk, amikből megismerjük saját magunkat. Egy fontos felismerés szerintem számunkra, hogy szeretjük a csendesebb síelést. Szerintem ezzel a síelők közül egy elenyésző kisebbséghez tartozunk. Különben tömegfelháborodás lenne abból, hogy a pályákon mindenhol bömböl a tuc-tuc zene.
2020.03.20. 20:19:22 kunosis
Európa legtöbb komoly pályarendszerét besíelve mondhatom, hogy a 25 éve a Chopok-Délen átélt szűzhósízéssel egyik világbajnok pálya sem ért fel. A törpefenyők hóból kiálló csúcsait kerülgettük a szikrázó napsütésben. Nem túl sokan, csendben, nyugalomban, elementáris örömöt átélve ... :)
2020.03.21. 18:05:15 bkorompay
Teljesen egyetértek az előttem szólókkal. Rengeteg élményt, megpróbáltatást, örömöt nyújtott évtizedekig nekünk is. Sajnálom a Deres alatti húzóliftek eltűnését, a legtöbb nagy élmény ide köthető. A két Deres pálya volt a TOP 2! Síeltünk itt a törpefenyők között kevés hóban is, de a derékig érő szűzhavas kalandok az igazán emlékezetesek. A Chopok vadsága soha nem tűnik el, építhetnek bármilyen lifteket. Ide, a most már a kezelt pályákra is csak olyanok menjenek síelni, akik bírják a cudar helyzeteket, és erre vágynak is. Én is azt mondom, hog a régi kezeletlen világ volt az igazi, ma úgy mondanánk, hogy egy 'freeride' paradicsom, de akkor csak egy hegyoldal, ahol meg kellett tanulni síelni. Ez a sítúrázóknak még most is rendelkezésre áll a pályákon kívül, de az egész fílingje nem ugyanaz. A Chopokra fanyalgók nyilván nem érzik ennek romantikáját.
Szólj hozzá Te is!
h i r d e t é s
h i r d e t é s
INGYENES TANÁCSADÁS » UTASBIZTOSÍTÁS -10% »
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE »