Súlyos lavinaszerencsétlenség történt ma délben az olaszországi Schnalstal-gleccseren (Val Senales). Egy hétéves kislány és édesanyja, valamint egy másik gyermek vesztette életét a síterep megnyitott pályáján. Mindhárman német állampolgárok.
h i r d e t é s
Sajnos az utóbbi időben egyre többször fordul elő, hogy a pályán kívül elindult lavina a kezelt és megnyitott pályákra zúdul, ahol síelőket sodor el. Az elmúlt napok szerencsésebb eseményei után most halálos tragédia következett be.
Ma délben egy kb. 150 méter széles és 500 méter hosszú lavina szakadt le a dél-tiroli gleccseren. A halálos lavina a Teufelsegg pályára zúdult kb. 2400 méteres magasságban.
Az Euronews magyar nyelvű beszámolója korábbi információk alapján
A pályán többen tartózkodtak. A 35 éves német édesanyát és 7 éves lányát a hegyimentők már holtan találták a hó alatt. Egy szintén hétéves lányt újraélesztettek és súlyos sérülésekkel kórházba szállítottak, de életét már nem tudták megmenteni. Két másik síelőt, az egyik elhunyt kislány édesapját és bátyját, töréses sérülésekkel vittek a mentőhelikopterek kórházba. A mentésben 70 fő, és három, köztük egy Ausztriából érkezett, mentőhelikopter is részt vett.
A síterepet üzemeltető lifttársaság alkalmazottjait nagyon megviselte az eset. Elmondásuk szerint tapasztalt szakembereik naponta ellenőrzik a körülményeket, így tettek ma reggel is, amikor a helyi lavinabizottsággal egyetértésben megvizsgálták a hegyoldalt és nem zárták le a pályát.
Fura, rögtön szezon elején naponta történnek most ilyen esetek. Eddig mindig robbantottak olyan helyeken, ahonnan kezelt pályára zuhanhat lavina, és inkább pályán kívüli/backcountry balesetekről jöttek a hírek. Bízok benne, hogy nem a profit kieséstől való félelem és nagyobb rizikó vállalás az oka az üzemeltetők részéről. A csakis pályán síelő sporttársak erre nincsenek felkészülve és teljesen védtelenek. Nem mintha változtatna a dolgok kimenetelen sajnos, de egy ilyen baleset az üzemeltető felelőssége amúgy?
Volt már rá példa, hogy egy (ilyen esetet túlélt) síelő beperelte a síterepet és kártérítést kapott, mert nem volt biztonságos a sípálya. Olyan példa is van, hogy egy freerider indította el a lavinát, akkor őt ítélte el a bíróság a síterep helyett.
Most még nincs hír arról, miért indult el a lavina.
Van a sípályák üzemeltetői között egy presztizsharc, ami ahhoz hasonló versengést eredményez, mint ami egy évszázada a Titanic tragédiájához vezetett. Minél coolabb felvonó csodák, minél trendibb pályarendszerek. Csakhogy ezek őrült nagy pénzekbe kerülnek, a hitelek kitermelése pedig kockázatos üzleti döntésekhez vezethetnek akár a biztonság rovására is. Emlékszem a 2000-es évek elején az agyamat szétsíeltem Svájcban és Ausztriában, viszont akkoriban a 35 EUR napijegy ár már igen magasnak számított. Csak a top helyek merészeltek annyit bekaszálni. Azóta az 50 EUR lassan már olcsónak számít. S mindez elképesztően alacsony kamatkörnyezetben. Ennek oka nyilván az, hogy a sílifteket a fast fashion mintájára ész nélkül cserélgetik egyre újabb és újabb csodákra, pedig ez egy kurvadrága móka. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a síipar egy a mezőgazdasági termeléshez hasonlatosan a természeti kockázatoknak óriási mértékben kitett műfaj. Egy kicsit alázatosabb, konzervatívabb megközelítés csodákat tehetne e múfajjal.
a közönség ígényeit szolgálják ki az újabb és ujjabb felvonokkal, mintha a felvonó miatt menne az ember. de a sielők többsége ezt várja el, nem jó neki a csákányos, ami gondolom 100-ad annyiba kerül mint egy ülős. a fütőtt, wifis bubis liftekkel..
Nem hinném, hogy a profit kiesésétől való félelem miatt nem megfelelő lavinajelzést adnak ki, vagy hanyagság miatt rosszul ítélik meg a hó állapotát.
Az 1999-es Galtüri lavina balesetet a National Geographic feldolgozta egy dokumentum filmben. A lavina olyan helyre érkezett meg, amit a hatóságok lavinabiztosnak határoztak meg. Akkor olyan időjárási együtt hatások következtek be, amire nem számítottak. Véleményem szerint itt is valami hasonló történhetett.
2018. márciusában Val Cenisben voltam síelni. Minden reggel robbantották a hegyoldalakat, 3-as lavinaveszély figyelmeztetés mellett a kezelt pályán állt meg a lavina. Itt a pályán kívülre merészkedő boardosok indították el a lavinát.
A halálos lavinabaleset nem jó reklám egy síterepnek, ezért én is kicsit értetlenül állok a pályákon megálló lavina belesetek előtt.
Mindig súlyos katasztrófához vezet azt hinni, hogy legyőztük a természetet. Ha már Titanic párhuzam, ott sem a felelőtlen versengés, hanem a túlzott elbizakodás (gyakorlat és mentőcsónakok hiánya, miért is, ha elsülyeszthetetlen?) volt a fő probléma. Itt is valaki valami olyannal nem számolt, amivel kellett volna.
a 3 mas lavina fokozat nem jelenti, hogy közepes az 5-ős skálán! 3-masban van a legtöbb halál eset. A 3-mas azt jelenti, hogy benne van pakliban, a 4-es jó eséllyel, az 5-ős mind meghallunk :-) - nem csak jó eséllyel de még nagy is Isten irgalmazzon lelkünknek.
Megnyitott sípályán nem értelmezhető a lavina skála. Másképp mondva ott csak 0 lehet. Egyébként 3-asban azért van több baleset, mert ebben még mennek tömegesen, feljebb már nem.
Én 2007-ben síztem itt, és ugyanezen a pályán történt ugyanilyen lavinabetörés a pályára. Akkor senki sem sérült meg, de az esetet saját szememmel láttam. Tehát, minimum egyszer volt előzménye, amiből tanulniuk kellett volna.
nem hiszem, hogy a síelők igénye a sok “fejlesztés”. Jobban hiszek abban, hogy a marketing hiteti el a síelő társadalommal, hogy nekik ezekre szükségük van. Ugyanez megy kicsiben a mobilpiacon is.
Steve Jobs, az Apple, az iPhone stb atyja, kitalálója méltatásában hangzott el, hogy olyan igényeket elégített ki, amelyekről a felhasználók nem is tudták, hogy létezik.