Ahogy nálunk a metróvonalakat jelölik, úgy Bolíviában a kabinos liftek járatait. Szeptember végén La Pazban már a nyolcadik vonalat adták át, ahol a síterepeken is ismert kabinos liftekkel bonyolítják le a közlekedést. Közben javában tervezik már a következő három vonalat.
La Paz és El Alto Bolívia második és harmadik legnagyobb városa. Bár közel esnek egymáshoz, földrajzi okok miatt nem olyan könnyű a közlekedés a két település között, amelyeket hegyi országút ugyan összeköt, de a meredek, kanyargós és forgalmas úton reménytelen a közlekedés.
Az ötlet, hogy a tömegközlekedést kabinos liftekkel oldják meg már a 70-es években felvetődött, a 90-es években már el is kezdték tervezni, ás 2014 májusára egyszerre három vonalat meg is építettek, amelyeket a bolíviai zászló színeiről (vörös, sárga és zöld) neveztek el.
A nyolcadik (lila) vonal átadás szeptember 28-án
Idén szeptember végén adták át a nyolcadik vonalat, amely a lila színt és nevet kapta. A vonalakat nem lehet eltéveszteni, az összes kabin a vonal nevének megfelelő színben pompázik.
Mára La Paz a világ első városa, amely tömegközlekedését a kabinos liftekre alapozza. Néhány szám ennek érzékeltetésére. A nyolc vonalon naponta körülbelül 250 ezer utast szállítanak. Ez a szám hasonló ahhoz, amit a budapesti M1 és M4 metrók szállítottak összesen 2016-ban egy átlagos napon. A most átadott vonal lesz a legnépszerűbb, naponta 80 ezer utasra számítanak.
Úgy látszik a színek már elfogytak, és a következő három vonal már a bronz, ezüst és arany neveket kapta. 2020-ra ez a három vonal is elkészül, még nagyobb tervezett kapacitásokkal, mint a korábbi vonalak.
A síterepek kabinos liftjei és a városi kabinok között szinte semmi különbség sincs, ugyanazok az ismert cégek gyártják mindkettőt. Egy külön cikk lehetne az előnyei és megvalósíthatósága európai nagyvárosokban. Talán nem csoda, hogy a város önkormányzatának főmérnöke minden héten érdeklődőket fogad a világ minden tájáról.