Csütörtökön hivatalosan is átadták a síterep új büszkeségét, az új tízszemélyes kabinos liftet, amely kb. 12 perc alatt repíti fel a síelőket a csúcsra.
Az átadás napján (Kép: Szántó György | fotoszanto.com)
Az elmúlt 33 évben a régi, 165 darab hatszemélyes kabin körülbelül 35 millió utast szállított a síterepen. Április elején nekiálltak a régi lift szétszerelésének. A régi lift igencsak hosszú útra indult, kb. 12 ezer kilométeres távolságba. Egy malajziai cég vásárolta meg a liftet, amely az argentínai Las Lenas síterepén építi fel újra, valamikor 2021 nyarán. Az osztrákok szerint nagyon vigyáztak erre a liftre, így még legalább 15 évig biztonságosan üzemelhet.
Annyira szomorkodni nem fognak a régi lift miatt, hiszen az utódja, természetesen, több tekintetben is modernebb lesz. A nagy különbséget a kapacitás jelenti. A síterep kommunikációja szerint náluk épül a világ egyik legnagyobb kapacitású síliftje, amely óránként 3800 utast képes szállítani. Ehhez képest a régi 2200 fő/órás kapacitás elenyészőnek tűnik, de ahogy a példa mutatja ezt bármelyik dél-amerikai vagy akár közép-európai síterep is elfogadná.
Az április munkakezdésnek, mármint egyből az előző szezon zárónapja utáni bontásnak praktikus okai voltak. A Doppelmayr D-Line típusú liftjének ebben a magasságban történő megépítéséhez általában másfél év szükséges. A schladmingiak mindent beleadtak, és közel nyolc hónap alatt (pontosabban 234 nap alatt) elkészültek a lifttel, amelynek engedélyeit múlt héten, közel 20 órányi megbeszélés után kapták meg az illetékes hatóságtól.
Az új lift mind a 153 kabinjának fala üvegből készült, így semmi sem akadályozza a kilátást utazás közben. Érdekesség, hogy a kabinok alumíniumból készültek, így a 889 kilogrammos önsúlyuk eléggé könnyűnek mondható ebben a kategóriában. Ülésenként 46 cm jut szélességben egy fenékre, a helyiek szerint ez az első kényelem tekintetében "igazán" tízszemélyesnek mondható kabin. A nyári használatra is gondolva, egyszerre két kerékpár is elhelyezhető a kabinban.
Ezeknek a kabinoknak kellene elnyelnie a sorokat, amelyek a 2013-as helyi világbajnokság után egyre hosszabbak lettek, néha előfordult, hogy 35 percet is kellett várni a liftre. A Doppelmayr a beléptető rendszerét is az új kabinokhoz alakította át, így elvileg 40 másodperc alatt minden utas megtalálhatja a helyét valamelyik ülésen.
Planai az idén 35 millió eurót (kb. 11,6 milliárd forintot) szánt fejlesztésekre, amelynek nagy részét kb. 28 millió eurót az új lift építésére költötték.