A Doppelmayr/Garaventa Group osztrák-svájci felvonógyártó cég a mai napig összesen 15 400 felvonót épített a világ 96 országában. Szinte minden világrekord és mérföldkő az ő nevükhöz fűződik a sífelvonók fejlődésének történetében.
h i r d e t é s
Így kezdődött
A Doppelmayr céget
Konrad Doppelmayr alapította 1893-ban az ausztriai Wolfurtban. Kezdetben mezőgazdasági és egyéb gépalkatrészeket illetve szerszámokat gyártott, majd később a dél-tiroli bortermelőknek készített présgépeket. Ezután fedezte fel a liftgyártásban rejlő lehetőséget.
A Garaventa céget
Karl Garaventa alapította 1928-ban a svájci Immensee-ben. A cég faanyagok szállítására alkalmas kötélpályákat gyártott a kezdetekben, majd később személyszállítással is elkezdett foglalkozni.
Az első sílift megépítése
Az első világháborút követően az idegenforgalom Ausztriában először Lech-ben és Zürs-ben kezdett el fellendülni. A
síelés nemzeti sporttá fejlődött, ezért szükség volt a pályák megközelítésének egyszerűbbé tételére. A síliftépítés úttörőjének számító
Ing. Sepp Bildstein kezdeményezésére a Doppelmayr cég megépítette az első sífelvonóját egy kezdőpályán
Zürs síterepén.
Ez az akasztós tányéros lift volt
Ausztria első sífelvonója, mely egy új korszak kezdetét jelentette az osztrák sísport történetében. A kötélpálya 390 méter hosszú volt 150 méteres szintkülönbséggel és 420 fő óránkénti szállítókapacitással. Összehasonlításképpen egy mostani tányéros felvonó kb. 6-700 fő/óra kapacitással működik.
Ausztria első síliftje Zürs síterepén | Fotó: doppelmayr.com
A világ első forgó felvonója
A 90-es évek elején egy új 80 személyes kabinos építésével bízták meg a Garaventa céget a svájci
Titlis síterepén, mely nem kis kihívást jelentett. A nyomvonala nagyrészt magas alpesi övezetben fekszik, a hegyállomás 3024 méteren van és az új kötélpályát egy már meglévő épülethez kellett csatlakoztatni.
A felvonó 1992-ben készült el és
a kör alakú kabinokat úgy tervezték, hogy az út során a padló körbeforduljon a saját tengelye körül, így menet közben 360 fokos panorámában gyönyörködhetnek a benne utazók.
A világ első forgó felvonója körpanorámával a svájci Titlis síterepén | Fotó: doppelmayr.com
A világ első kétszintes felvonója
A svájci
Samnaun síterepén a Luftseilbahn Samnaun AG cég megbízásából a Garaventa cég elkészítette a világ első kétszintes felvonóját, mely
összesen 180 fő szállítására képes. A látványos Twinliner mindössze 8 hónap alatt készült el és az 1995/96-os szezonban adták át. Az alsó szinten 114-en utazhatnak, a felső szinten foglal helyet a liftkezelő és mellette további 54 álló és 12 ülőhely található.
A világ első kétszintes felvonója a svájci Samnaun síterepén | Fotó: doppelmayr.com
2002 - A két cég egyesül
Az eddig külön tevékenykedő két nagymúltú cég, a Doppelmayr és Garaventa
2002-ben összeolvadt Doppelmayr/Garaventa csoport néven. Az egyesülés után a cég rendkívül gyors ütemben kezdett fejlődni és mára a világ legismertebb felvonógyártó cége lett. Két fő központja közül az egyik az ausztriai Wolfurtban, a másik a svájci Goldauban található.
Izgalmas, úttörő projektek
A cég mindig is az innovatív megoldásairól volt híres. Készítettek
autók szállítására alkalmas lifteket a pozsonyi Volkswagen gyárnak, kifejlesztették a
fűthető üléseket és bevezették
a 3S biztonsági technológiát, mellyel hiba esetén vissza tudják küldeni a lifteket a legközelebbi állomásra.
A cég innovatív megoldásaival lett sikeres és világhírű | Fotó: doppelmayr.com
A
Ski Arlberg síterepén, St. Antonban építették meg a Galzigbahn nevű liftet, melynek különlegessége, hogy az állomáson
a kabin egy nagy keréken fordul át az alacsonyabb szintre, így az utasoknak nem kell lépcsőzni és egyfajta "óriáskerék" élményben lehet részük ki- és beszálláskor.
A keréken átforduló lift St. Antonban | Fotó: doppelmayr.com
A svájci Stanserhorn-on pedig megépítették
az első nyitott tetejű "cabrio" liftet, melynek felső szintjén egy fedetlen terasz található, ahonnan zavartalanul gyönyörködhetünk a panorámában.
A svájci Stanserhorn csúcsára vezet ez a nyitott tetejű cabrio felvonó | Fotó: doppelmayr.com
A
világ leghosszabb liftjét is a cég jegyzi: 2013-ban Vietnámban készült el a Bana Big Ropeway névre keresztelt 5801 méter hosszú egyszakaszos kabinos felvonó. Nem csak a hossza világrekorder, 1369 méteres szintkülönbsége is egyedülálló.
A vietnámi Bana Big jelenleg a világ leghosszabb felvonója | Fotó: doppelmayr.com
A
világ legnagyobb városi kötélpálya hálózatát 2014-ben Bolíviában adták át. La Paz és El Alto városokat összekötő közel 10 kilométeres hálózat 11 állomásból, három kötélpálya vonalból, hat levehető gondolából és 443 kabinból áll. A vonalak napi 17 órát üzemelnek és irányonként 3000 utast tudnak szállítani óránként.
Bolíviában található városi kötélpálya hálózat I Fotó: doppelmayr.com
Forrás:
https://www.doppelmayr.com/