Alpe d'Huez 2012 Február
Február 3-án indultunk a Skilines szervezésében. Szokásos hosszúkás buszos út, 20 és fél óra alatt meg is érkeztünk. Azt hagy jegyezzem meg, hogy ennyire kényelmetlen buszon még életemben nem utaztam (Volvo), pedig nem az első buszos utazásom volt.
Szállás a Couleurs Soleil 5 fős apartmanjában Ozban. Franciásan szűk, kicsi, de aránylag minden fontosabb eszközzel felszerelt, így a 7 éjszakára pont megfelel.
A check listát érdemes végignézni minden esetben és rászánni azt a fél órát az ellenőrzésre, mert egyre jobban figyelnek az aprób hiányosságokra, takarítási dolgokra is. (persze pénzt még eddig mindig visszakaptuk, főleg, hogy lassan többet takarítok ott mint itthon...)
Amúgy van ingyen tv "szuper" kis francia adókkal, melyek között találtunk is egy zenecsatornát ami jó szolgálatot tett az esti órákban főzés, étkezés, vagy csak úgy pihenés közben.
A szállás körül két helyen is lehet kapni friss pékárut (bagett 0,90 Euro, croissan 0,85 Euro, sütik 2,2 Euro, stb.), plusz vannak kölcsönzők, éttermek és egy Sherpa bolt is, ahol mindent lehet kapni amit egy kis itthoni közértben.
Oz csendes kis üdülőfalu, így aki pörgésre vágyik az max a "Jeti"-re támaszkodhat ilyen téren. Van viszont wifi amihez a szállás recepcióján lehet hozzáférést kapni, ha valaki nem bírja ki ezt a pár napot net nélkül.
Az idővel szerencsénk volt, mivel napos tiszta időnk volt itt-ott egy kis köddel (felhővel), de ezek ahogy jöttek úgy mentek is. Egy kis friss hó elkelt volna mert eléggé kemények, több helyen jegesek voltak a pályák napközben is.
A pályák:
Kezdeném azzal, hogy a csendes Oz-i szállás számomra legnagyobb előnye, hogy két-három percnél tovább egyszer sem kellett várnom a felvonókra. Szinte csak a L'alpette felvonót használtam, mert a várakozás itt másodpercben sem volt mérhető és errefelé indulva sokkal kevesebb alaklommal ütköztünk tömegbe, mint Alpe d'Huez felé.
Montfrais:
Eldugott kis rész a terep térkép felőli bal oldalán, kicsi rövidebb pályákkal, kevés síelővel, családiasabb rész. Edelweiss pálya ottjártamkor tükörjég volt, így hamar rájöttem miért is vagyok egyedül...
Vaujany:
L'alpette felvonótól indulva chalets - les travers - vaujaniate pályák élvezhetően hosszúak és szép a táj is. Kissé rontja az összképet, hogy a szakasz végén oda kell "lépni", hogy ne kelljen botozni vagy rollerezni, valamint az is, hogy visszafele kettőt is kell felvonózni 2050-ig és a Vaujany-Alpette felvonó nem épp a járatsűrűségről híres. Gyorsan meg is jegyzem, hogy a 160 fős Alpette felvonók csak akkor indulnak ha tele vannak, így megesett, hogy 7-8 perces álldogállás nézelődés is megelőzte az indulást.
Oz fölött:
2800-ról két lehetőség az indulásra a le dome, vagy le belvedere. A le dome közepén a kanyarban szó szerint emelkedik a pálya így bot vagy roller... a le belvedere első 100 métere teljesen sík, sétálós-botozós. Itt gyorsan megjegyezném, hogy életemben nem láttam még olyan jelenséget mint a le belvedere pálya felső harmadában. Szeles időben egy pillanat alatt valami hiperhurrikán söpört át rajtunk. Én felborultam a többiek térdeltek-fenékre ültek, egy kb. 10 fős francia társaság egymás hegyére-hátára borult. 20 másodpercig tartott, így esélyem sem volt előkapni a kamerát, de utána jót nevettünk a franciákon akik nem bírták szétszedni az összegabalyodott síléceiket.
A les rousses pálya nagyon tetszetős száguldozós szakasz, leszámítva a L'alpette felvonó előtti lapályt, ahol nagy sebességgel ugyan át lehet csúszni, de állandó a sétáló-botozó forgalom.
A 2700-ról induló chamois-poutran piros összeköttetés is nagyon szuper szakasz, itt viszont a poutran alsó szakaszán van állandó jegesedés, amire nem árt figyelni, mert nagyokat lehet esni egy-egy váratlan jégfolton.
A másik oldalon az alpette-chevreulis piros-kék "hazacsúszó" pályák voltak a kedvencek.
Alpe d'Huez:
Próbáltam nem sokat időzni itt, mert a sorbanállás ezen a központi részen sajnos nem ritka. Megesett 10-12 perces araszolgatás is a Marmottes, Troncon felvonónál. Ettől függetlenül a "teknő" közepe tele van nagy széles zöld pályákkal, teljes mértékben gyakorlós, bemelegítős rész.
Signal szakaszról jó minőségű kék és piros pályák futnak le, bár szerintem nincs különbség a pályák nehézsége között.
Annál inkább a "Mormota" felvonóktól indulók között.
A Combe charbonniére jelzésű fekete pályával kezdők ne nagyon próbálkozzanak. Első szakaszán pálya nélkül a Clocher de Macle hegyoldalon kell a síléc nyomban csúszni, hajtani jó 150-200 métert, majd kiérve a pályára a gyönyörű kilátás melett, a tunnelt megszégyenítő jeges-buckás szakasz kezdődik a chalvet felvonó környékéig. Innen a campanules piros pálya viszont teljesen üres, széles jól kezelt, élvezetes rész, mondhatni ajándék annak aki idáig "leér" :)
Említésre méltó még a mormota kettőről induló promontoire-olimpique piros rész is, ami a rendszer egyik legjobb piros szakasza, ráadásul az olimpique résztől szinte állandóan üres.
Pic Blanc:
A tunnelt sokan emlegetik akik megforulnak Alpe d'huez-ben. Én nem tudok semmi különlegeset írni. Az első 30 méteres buckás meredek részt magunk mögött hagyva a pálya bal oldalán szuper kis szűzhavas terület van, ahol nagyon jól meg lehet ereszteni a "lovakat". Ezután a Lac Blanc felvonó felé haladva jön egy kis emelkedős sétálós rész, majd újabb buckapálya és a már említett felvonó. Szerintem nem olyan "halálos" mint ahogy sokan írják, inkább csak azért tűnhet "legendásnak" mert sokan rámennek megfelelő sí-snowboard tudás nélkül csak azért, hogy onnan is legyen fényképük, vagy netán kéz-lábtörésük...
A 3060-ról induló kék pályákon nincs semmi különös kivéve a szép kilátást, valamint azt, hogy a közöttük futó piros hermine pálya 6 napig ratrakolatlan-kezeletlen volt.
A Sarenne feketeségéről nem akarok vitatkozni, éjjel biztos elég sötét, és a páyla felső szakasza mind kilátásban, mind élményben kitűnő, de abból a 16 km-ből 6-ot simán lehúzhatunk, sőt az Auris alatti részt még zöldnek sem nevezném, inkább csak sífutó pályának. Itt még gyorsan megjegyezném, hogy a 3330-ról induló részek nagyon kövesek, sziklásak ezért akár pályán is könnyen össze lehet szedni egy-két mélyebb sérülést a sí, board talpán.
Az Auris-i részre nem jutottam át, mert az arra szánt napon épp le volt zárva az "átvonó" a szél miatt, a másik arra szánt napon pedig inkább Les 2 Alpes-t választottam... azt hiszem ez érthető :)
Összegezve Alpe d'Huez egy nagyon szép környezetben fekvő jó adottságokkal rendelkező pályarendszer, élvezetes és kevésbé élvezetes (botozós, lépkedős) szakaszokkal. Egyszer mindenképp érdemes kipróbálni, ha van sok hó, csalódást biztos nem fog okozni.