Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Legek sorozat: A világ leggyorsabb síelői

2009.01.25. Stánicz Balázs

Legek sorozat: A világ leggyorsabb síelői A gyorsasági síelők jobban gyorsulnak, mint a sportautók; hat másodperc alatt 160 km/h-ás sebességgel suhannak a meredek lejtőkön. Az őrült sebességhajhászok célja a 200 km/h feletti sebesség elérése, de a legkisebb hiba is az életükbe kerülhet!
Sokszor meglepődünk, amikor egyes Alpesi Sí VK lesikló futamokon a versenyzők 130 km/h-ás sebességgel siklanak a cél felé. Azonban a gyorsasági sínél ennél még nagyobb értékeket mérnek, jóval 200 km/h felett. Nem hiába hangoztatják a szervezők; „A Világ leggyorsabb motornélküli sportja”.

A KEZDETEKTŐL A 250 KM/H-ÁS ÁLOMHATÁRIG

A története még 1847-ig nyúlik vissza, ugyanis ekkor rendezték az első ilyen jellegű versenyt, La Portéban. A versenysorozat hasonlóan zajlik, mint az Alpesi Sí Világkupa futamok. Rendszerint 80-100 versenyző - férfiak és nők egyaránt - rajtolnak szezonról szezonra a versenyeken, ami októberben kezdődik Új Zélandon és április végén ér véget Les Arcsban. A ’90-es évek elejétől terjedt el először, hogy a versenypályát gépekkel (ratrak) kezelik. Így egyrészt jóval gyorsabbá tették a lejtőt, mivel egy sima, letaposott felszínen sokkal nagyobb sebességet lehet elérni, másrészt biztonságosabbá is.

A hőskorszaktól kezdve egészen az 1970-es évek végéig svájci, olasz és chilei helyszíneken próbálták egymás eredményeit túlszárnyalni a gyorsasági sízők. Svájcban általában Cervina-Zermatt volt a helyszín, de párszor Sankt Moritz is elnyerte a rendezés jogát. Olaszoknál Sestriereben rendeztek néhányszor, Chilében Portilloban volt a start. A hőskorszakban 100-140 km/h-ás rekordokat állítottak fel. Először 1978-ban sikerült az Andok hegyei közt fekvő Portilloban a 200 km/h-ás álomhatárt átlépni. Az „elkövető” Steve Mckinney, aki ezen a lejtőn 200,222 km/h-ás csúcssebességet állított fel. A következő időszakban jellemzően francia helyszíneken folyik a sebességvadászat. Először kapott rendezési jogot Les Arcs és Vars. 1999-ben Les Arcsban Harry Egger eléri a 248 km/h-át. Két évvel korábban Varsban a hölgyek versenyén Carolyn Curl 231,660 km/h-ával suhant a cél fele.

A mostani rekord a férfiaknál 251,4 km/h , amit az olasz Simone Origone tart. Csúcssebességét a les arcsi pályán állította fel. A lejtő egy kilométer hosszú és 600 méter szintkülönbségű, megtételéhez mindössze 20 másodpercre volt szüksége. A hölgyeknél a jelenlegi leggyorsabb a svéd Sanna Tidstrand, nem kevesebb, mint 242,59 km/h-val. Manapság a férfi mezőny 201 versenyzőből áll, javarészt amerikaiak és kanadaiak, de találunk brit, skandináv, olasz, svájci, német, új zélandi és egyéb országból származó versenyzőket is. Ezzel szemben a női mezőny szerény 13 fővel büszkélkedhet, itt az amerikai és skandináv hölgyek dominálnak.

MEREDEK LEJTŐKÖN

A pályák kijelölésénél az a cél, hogy lehetőleg minél meredekebb legyen, több olyan versenylejtő létezik, aminek hajlásszöge eléri, esetenként meghaladja az 50 fokot ! Ezen egy hétköznapi ember még gyalog is meggondolná a felutat, nemhogy lemenni, ráadásul mindezt sílécekkel és egyenesen. Meredekségükre jellemző, hogy a pálya szélén álló szervezők, bírák a hegymászóknál megszokott hágóvasat (cipőre erősített vaspánt, amiből hegyes szegek állnak ki) hordanak, hogy nehogy lecsússzanak. A pályák - melyek száma a világon harmincra tehető - egy kilométer hosszúságúak. Az első 300-400 métert kiindulás zónának is szokták hívni, mivel a síelők itt gyorsulnak méterről méterre. Az ezt követő 100 méter a sebességmérési zóna, ahol a sebességet mérik. E szakasz kezdete az a pont, ahol a versenyzők elviekben már elérik a 200 km/h-át. Az utolsó 500 méter a fékező zóna. Itt a síelők folyamatosan felemelkednek és lelassulnak, majd a végén lefékeznek. A Les Arcs-i pályán hét másodperc alatt gyosulnak 200 km/h-ra. Itt a maximumlejtés 76 százalékos.

KEVLÁR SISAK ÉS LATEX RUHA

Természetesen ekkora sebesség már speciális ruházatot és felszerelést kíván. A sízők „Darth Vader” szerű kevlár borítású bukósisakot hordanak, és ruházatuk, bakancsuk is minél jobban illeszkedik a légellenálláshoz. A bukósisak érdekessége, hogy esésnél leválik a külső, aerodinamikus része, így a belső rész minél nagyobb védelmet tud nyújtani és óvni a fejet és az arcot a sérülésektől. A speciális latex síruha 750 dollárt kóstál. A síléceknek is kissé szokatlan formájuk van, az orr részük kevésbé emelkedik ki, mint a hagyományos síknél. A hosszúságuk többnyire 240 cm körüliek, hiszen ekkora sebességnél elengedhetetlen a kellő hosszúság és nagy felület. Ha két méter alatt lenne, az annyira beszitálna menet közben, hogy ez minden bizonnyal bukáshoz vezetne. Nagyon fontos még a hát-, és gerincvédő. Erre főleg azért van szükség, mert ha valaki esésnél a hátára kerül, akkor így a nagy súrlódás következtében nem ég meg a háta.

Minden biztonsági intézkedés és védőfelszerelés ellenére is történnek súlyos, olykor tragikus balesetek. 2007-ben a Les Arcs-i pályán a brit Caitlin Tovar elvesztette uralmát a lécei felett és 200 km/h-ás sebességnél kirepült a pályáról, majd egy kilométerrel távolabb állt meg. Súlyos fejsérüléseibe a kórházban belehalt. Ő volt a brit női válogatott egyedüli tagja.

Hazánkhoz legközelebb az ausztriai Goldecken találhatunk gyorsasági pályát, ahol versenyeket is szoktak rendezni, és néhány európai csapat - köztük a csehek - is itt edzenek.
KOMMENTEK

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
KIEMELT SÍTÁBOROK
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
INGYENES TANÁCSADÁS
Havazás Előrejelzés
UTASBIZTOSÍTÁS
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.