Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Mítoszok és tények: Mennyi energiát használnak a sífelvonók?

2022.10.21. Wesselényi Andrea

Itt az ideje, hogy a sífelvonók energiahasználatával kapcsolatban eloszlassunk néhány mítoszt, hogy a helyükre valós, bizonyított tények kerülhessenek.
Ultramodern kabinos felvonó Kaprunban
Ultramodern kabinos felvonó Kaprunban
Ausztria a téli sportok nemzete, ez például egy vitathatatlan tény. Többek között az osztrák síszövetség sportsikerei hűen tanúsítják ezt. Évente nagyjából 12 milliárd eurót költenek a téli sportok szerelmesei rajongásuk tárgyáért. Ez azt jelenti, hogy számtalan munkahely biztosítható, aminek következtében nem kevés adóbevétel érkezik az állami költségvetésbe. Ebből is kiderül, hogy a téli turizmus óriási jelentőséggel bír Ausztria számára. Na, de ha ez így van, akkor miért születnek sorra negatív felhangú cikkek és médiatartalmak? Lehet, hogy mégsem minden annyira jó?

Nem tökéletes, de nem is elítélendő!

Biztos, hogy nincsen kolbászból a felvonó, nyilván ennek az iparágnak is vannak gyengeségei. De mindettől függetlenül azért akkora baj nincsen, amekkora feneket kerített a negatív híreknek az utóbbi időben a média. Az tény, egyúttal milliók vitathatatlan tapasztalata, hogy a téli sportok érzelmileg és mentálisan feltöltődést jelentenek, miközben polarizálják a társadalmat. Többek között ezért olyan fontos az adatok figyelése, amik nélkülözik az emocionális hatásokat. Az Osztrák Kereskedelmi Kamara pontosan ezért foglalkozik behatóbban a kérdéssel, holisztikus képet festve a jelenlegi helyzetről, felfedve a realitás talaján nyugvó negatívumokat épp úgy, mint az előre mutató pozitívumokat.

Mi az igazság a felvonók energiafogyasztásáról?

A felvonók, egyúttal a síelés az alpesi turizmus alapvető infrastruktúrájának a részét képezik. Vagyis több ezer cég, alkalmazottaik és családjaik jóllétét biztosítják. Az energia optimalizálása évek óta kulcsfontosságú feladat, amivel sokat foglalkoznak és a bevezetett intézkedéseket végre is hajtják. Tehát nem a levegőbe beszélnek.

Jöjjenek a számok!

Ausztriában az összes felvonó teljesítményigénye 750 gigawattóra, ami a teljes hazai energiaszükséglet mindössze 1,2 százaléka, beleértve a műhó gyártását is.
Tények és mítoszok a síelés energiaigényéről | Forrás: wko.at
Tények és mítoszok a síelés energiaigényéről | Forrás: wko.at
Ez az adat kicsit nehezen helyezhető kontextusba, de mutatunk egy sokat mondó példát. Ausztriában évente több mint 800 gigawattóra megy kárba az elektronikai készülékek készenlétéből fakadó veszteség miatt.

Mennyibe kerül egyetlen napi síelés?

A továbbiakban is beszéljenek helyettünk a számok. Egy síelő napi teljes energiafogyasztása, amiben benne van a felvonók működtetése, a hókészítés, a lejtő előkészítése, a gasztronómia, a fűtés és az infrastruktúra, 18 kilowattóra.
  • Ha valakinek úgy tartja a kedve, hogy Bécsből Palma de Mallorcába repül, akkor abból az energiából harminc napig síelhetne.
  • Vagy ha történetesen Bécsből a Karib-tenger a cél, akkor 105 napi síelés is választható ugyanennyi energiából.
  • Vagy mondjuk egy tengerjáró hajó utasa Hamburgból New Yorkig annyi energiát fogyaszt, hogy abból 351 nap síelés is kijön.
A mérleg másik nyelvén pedig ott van az az évente nagyjából 12 milliárd eurós bevétel, amit a síelők hagynak az osztrák államkasszában. Az biztos, hogy az energiafelhasználás témája a jövőben is megannyi kérdést fog felvetni. A megújuló energiákban rejlő erő kiaknázása a jövő, ami felé ez az iparág is tart.

A cikk forrása: https://www.eng.snowsports.at/post/cable-cars-and-energy
KOMMENTEK
Kis Kovi | 2022.10.21. 15:19
Jó kis "párhuzamok".

Akkor mondjuk fél hónap (napi 8 óra) full HD/4k HDR tartalmú adások, videók nézésével (55 col környékétől) kijön egy sínap energia igénye, sőt otthon általában más fogyasztások is fajlagosan felmerülnek egy ilyen időszakban :)
Persze az ezzel kapcsolatos utazás, főleg rövid turnus esetén, jelentősen megdobja a fogyasztás "végszámláját".

Amennyiben a hegyoldalak, magasság által nyújtott helyi (megújuló) energetikai lehetőségeket kihasználják jobban a jövőben, akkor lehet majd bőven csökkenteni a "terhelő" fogyasztást, igaz, azon energia termelőkapacitásokra jutó beruházásokat, igényeket is figyelembe kell venni.

Minden esetre például a fapadosok által generált részegedjünk le egy hétvégére pár ezer km-rel arrébb tevékenységre jutó energia fogyasztás már egy esetben is bőven, akár többszörösen meghaladja a síeléssel kapcsolatos átlagos évi energia fogyasztásomat, főleg, ha a repülő útnál csak az odautat számolták.
Mondjuk egy nem síelő átlagos "autóshoz" képest is jóval alacsonyabb lehet az éves energia mérlegem a főként közösségi közlekedés és egyéb környezetkímélő közlekedési szokásaim által.

Számos más párhuzamot is lehetne felhozni (tartós és nem tartós fogyasztási cikkek, étkezés, lakhatás, egyéb szabadidős tevékenységek és abból eredő anyag/energia igény), de természetesen itt elég nagy különbség lenne a síelők között is.

Vannak vicces viszonylatok is, ha például a "hiúsági ipart" nézi valaki, azaz mondjuk sok hajmosás, hajszárítózás, haj vasalás, hajfestegetés, szolárium, vibrációs tréner, szauna kapcsán is össze lehet "szedni" egy-két sínapnyi fogyasztást egy évben, főleg egy kopaszhoz képest :)

Az biztos, hogy meglepő energia mérlegek jöhetnének elő egy-egy embernél.
Ideje lenne, ha végre "elő vennék" a fiókból a fegyver tervek helyett a fúziós erőműveket, bár a korlátlan energia sem biztos, hogy a legoptimálisabb folyamatokat indikálná.
csabeszka | 2022.10.21. 18:49
Csak könyörgöm ne lassítsák a felvonók sebességét, mert így is kb. a síelési időnek
20 %-a síelés és 80 % a felvonózás!
magnum56 | 2022.10.23. 09:25
"Ausztriában az összes felvonó teljesítményigénye 750 gigawattóra, ami a teljes hazai energiaszükséglet mindössze 1,2 százaléka, beleértve a műhó gyártását is."

Ez egy kissé nehezen értelmezhető. Mert a gigawattóra nem teljesítmény mértékegység, hanem energia. Akkor viszont tudni kellene, hogy ez mennyi időre szól. 1 évre? Valószínűleg.

"Ez az adat kicsit nehezen helyezhető kontextusba, de mutatunk egy sokat mondó példát. Ausztriában évente több mint 800 gigawattóra megy kárba az elektronikai készülékek készenlétéből fakadó veszteség miatt."

Ez ugye azt jelenti, hogy nagyjából ugyanannyi energia veszik kárba évente a készenlétben lévő elektromos készülékek miatt, mint amennyi az összes síeléssel kapcsolatos éves energiafogyasztás Ausztriában.

Vagy rosszul értelmezem?
WAndrea | 2022.10.23. 12:53
Az első kérdésre, másképp fogalmazva:
Ausztriai teljes éves energiafelhasználásának 1,2 százalékát teszi ki az összes sífelvonó és hóágyú működése.
A második kérdésre: igen, így van.
VÁrpád | 2022.10.23. 17:49
Üdv. Esetleg olyan infóval is tudnátok szolgálni, hogy az ipari áram kwh/€ ill milyen további költségek terhelik a felvonójegyet, amitől csillagászati az ára.
A felvónójegy a benne elfoglaló energiaköltség 18 kw/h /nap emelkedésével nőne az nem lenne megeröltető, de komoly % áremelésekkel riogatnak a hírek. Esetleg egy átlátható táblázatot az idei áremelésekről ha biztosítanátok az segítség lenne.
VÁrpád | 2022.10.23. 18:00
Üdv, találtam egy 9-10% os áremelést a cikkek között, meg azt is, hogy átlépheti a napi 70€ a bérlet. (18kw/h) < 70€ ?
admin2 | 2022.10.24. 07:33
Ausztriában a legdrágább napi bérletár alulról súrolja, de nem éri el a 70 eurót: https://sielok.hu/siberletarak/ausz...tria/arszerint/
magnum56 | 2022.10.24. 13:26
Vendel: "milyen további költségek terhelik a felvonójegyet, amitől csillagászati az ára."
- bérleti díj (az osztrákok bérlik a pályákat a gazdáktól)
- a felvonók amortizációja, és karbantartási költsége
- a hóágyúk amortizációja és karbantartási költsége
- taposógépek amortizációja és karbantartási költsége
- a személyzet bérköltsége (pénztáros, felvonókezelő, hóágyú üzemeltető, taposógép vezető és karbantartó, stb.)
- és még sok más apróbb költség.
Ezek mind azt szolgálják, hogy elegendő havon, jól előkészített pályán tudjunk csúszni, és kényelmes felvonókkal tudjunk felmenni a hegyre.
Ha azt akarjuk, hogy mindez meglegyen, akkor sajnos meg kell fizetni az árát.
VÁrpád | 2022.10.24. 15:48
Köszönöm válaszát, gyanítottam, hogy halmozott költségek vannak a háttérben, fontos tudni a síelni szándékozóknak. Én sem csupán önmagamért kérdezem, hanem mindannyiunkért. Köszönet a csapatnak, amiért biztonságosan liftezünk, hóban, szélben, esőben életüket kockáztatva minket szolgálnak. Reméljük idén is lessz részünk síelésbe. Mindenkinek jó szezont kívánok.
Bata Attila | 2022.10.24. 17:32
Vendel: ez egy cikk 2015-ből egy svájci síterep napi költségeiről:
https://sielok.hu/rovat/hirek/cikk/...84-millio-forintba-kerul-...

Természetesen a forint gyengülése miatt az már nem 84 millió, de mutat néhány költségnemet, és annak arányait.
bpsielek | 2022.10.25. 10:11
A síeléssel kapcsolatos legtöbb szennyezés (CO2) a síterepre való autózással kerül kibocsátásra. Hasonlóan sok más emberi tevékenységhez.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Szállástippek
AKCIÓK (3)
Hotel Sonnhof Rauris csillagcsillagcsillag
A 45 szobás Hotel Sonnhof Rauris egy magyar családi tulajdonban lévő, sí- és motorosbarát szálloda a festői Rauris üdülőfaluban. A hotelben bár, medence, fallabda pálya, szauna áll a vendégek rendelkezésére.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Das Alpenhaus Kaprun csillagcsillagcsillagcsillag
4 csillagos wellnesshotel mindössze 200 méterre a Maiskogelre/Kitzsteinhornra szállító kis kabinos lift alsó állomásától. Tágas, modern szobák félpanzióval és uzsonnával, uszodás wellness részleg sokféle szaunával.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Tauernsuites Mitterwirt
30 db modern részben kutyabarát apartman 2-10 fő részére Piesendorf településen, Kaprun/Kitzsteinhorn síterepétől 4,5 km-re, Zell am See-től kb. 6 km-re. A főépületben wellness részleg és egy étterem is található.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE