Az utóbbi években megszokhattuk, hogy a balkáni országok is kitermelnek egy-egy olyan síterepet, amely a komolyabb összegű beruházásoknak köszönhetően már nem nemcsak a helyeiket csábítják, hanem a külföldieket is. Most Montenegró jelentkezett be az európai színvonalú síterepek közé.
Havazás után 2019 januárjában
h i r d e t é s
Infrastruktúrában az átlagos osztrák síterepekkel már nyugodtan összehasonlítható a boszniai Jahorina, a szerb Kopaonik vagy a bolgár Banszkó. Hozzájuk csatlakozik most Montenegró is, amely a Bjelasica-hegységben kapcsolt össze két kisebb síterepet, hogy 45 kilométernyi pályahosszal nevezzen be a régió modern síterepei közé.
A montenegrói kormány elég sokat költ a turizmusra. A nyári tengerparti üdülések már itthon is kedveltek. Az utóbbi időben azonban a "fekete hegyek" országában a téli turizmusra is szépen költenek. A Durmitor (Žabljak) télen-nyáron csodás, de szigorú világörökségi védelem alatt áll, így a komoly fejlesztések akadályba ütköznek. A másik hegyen azonban "szabadabban" lehetett fejleszteni, így Kolašin település közelében először kiépült a Kolašin 1450 síterep, majd később a Kolašin 1600. (A számok a tengerszintfeletti magasságokat mutatják)
Az idei szezonban kerül sor a nagy áttörésre, amikor egy közös sílifttel összekötik a két síterepet. Jelenleg már a tesztelési szakaszban tart a K7-es nevű, hatszemélyes összekötő lift építése. A lift mellett kilenc új pálya, 10,5 kilométer hosszban is megépült az idei szezonban. Az összeköttetés után a közös síterep 45 kilométernyi pályával büszkélkedhet.
Kolasin: sípályák a hegyoldalban
Szerencsére tavaly és eddig idén is jó hóviszonyokat produkált a montenegrói tél. Bár vannak hóágyúk, de a további fejlesztések a következő szezonra tolódnak. Jövőre 19 millió eurót költenek a közös síterepre, amelyből bobpályát, másfél kilométeren esti síeléshez világítást és 7,5 kilométeren hóágyúkat építenek ki. Utóbbiakhoz két víztározó is épül.
Az idei szezon december közepén kezdődött és eddig a tavalyi forgalmat sikerült megduplázni. Új parkoló is épült 1600-on, amely már nagyon kellett. A síterep fejlesztései felhajtották a környékbeli ingatlanok árait, amelyek egy év alatt kb. 50-60 %-kal emelkedtek.
Kolasin: a helyi vendéglő
Jelenleg az osztrák építők a másfél kilométer hosszú, 2600 fő/óra kapacitású, új lift tesztelését végzik, amellyel a tervek szerint február elejére végeznek.
A helyi turisztikai hivatal szerint a faluban már alig van szabad szállás januárra, februárra azonban nincs ilyen sok foglalás. A helyiek és a külföldiek óvatosak a foglalásokkal. Január végéig kedvezményes (irányonként 1 eurós) síbuszokat indítanak Kolašin településről a kb. 10-15 kilométerre található síterepekre.
A következő szezonra a síterep a hóágyús fejlesztéseknek köszönhetően hóbiztosabbá válik. Bár egy kissé messze van autóval Magyarországtól, de aki valami mást szeretne kipróbálni, annak érdemes lesz szezon előtt tanulmányozni az itteni lehetőségeket.
És a covid szabályok is érthetőbbek és magyarok számára kedvezőbbek (pl. keleti vakcinák elfogadása), mint Ausztriában.
Illetve most már néhány héten belül az autópályát is átadják a tengerpart felé...