Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Schumacher baleset: folyik a vizsgálat

2014.01.02. Bata Attila

Folyik a vizsgálat a vasárnap síbalesetet szenvedett Michael Schumacher ügyében. Teljesen megszokott eljárásról van szó abban az értelemben, hogy az ilyen balesetek után mindig megpróbálják tisztázni a baleset körülményeit és az esetleges felelősséget megállapítani.
A francia Dauphiné Libéré újság megszólaltatta a vizsgálatot vezető ügyészt, aki a folyamatban lévő vizsgálatról nem akart konkrétumokat mondani. Csak azt erősítette meg, hogy a keddi nyilatkozata után szeretnék hivatalosan is meghallgatni Sabine Kehm-t, Schumacher menedzserét. Kehm újságírói kérdésre válaszolva, igaz végig feltételes módban, de tagadta, hogy Schumacher túl gyorsan síelt volna a baleset időpontjában.

Ami jelen pillanatban biztosnak látszik, hogy Schumacher egy kék és piros pálya közötti kisebb területre síelt be, ahol bukott és a fejét beverte egy nagyobb kőbe (sziklába). Arról még csak találgatásokat és különböző állításokat hallottunk, hogy milyen útvonalon síelt be, milyen sebességgel és pontosan hogy történt a bukás.

Sokan azt gondolják, hogy helyi ingatlantulajdonosként Schumacher jól ismerte a síterepet. Ez nem feltétlenül igaz. Közel öt éve vett egy házat a völgyben, de a helyiek elmondása szerint jószerivel csak az ünnepeket tölti itt minden évben. Egy helyi síoktató szerint az is lehet, hogy korábban is síelt már a baleset helyszínén, de a hóviszonyok miatt itt minden évben mások a körülmények. Az idei szezon például eddig az átlagosnál kevesebb havat hozott, így a baleset helyszínén is könnyebb volt egy gödörbe vagy egy kiálló kőbe belesíelni. A helyzetet bonyolítja, hogy a baleset napjának reggelére kb. 20 cm friss hó esett, amely csak arra volt elég, hogy néhány kiálló sziklát részben vagy teljesen eltakarjon.

Az AFP hírügynökség verziója
Az AFP hírügynökség verziója
Különös, hogy a vizsgálatot vezető ügyész is pont ennyit mondott az újságnak: „Voltak sziklák, amelyek láthatóak voltak, és voltak olyanok, amelyek nem. Az egyetlen dolog, amiben jelenleg biztosak lehetünk, hogy Michael Schumacher az egyik szikla miatt elvesztette az egyensúlyát és bukott.”

Azóta több, néha egymásnak is ellentmondó, grafika készült a baleset helyszínéről és Schumacher feltételezett útvonaláról. Ezekben egy a közös, hogy a baleset nem a karbantartott pályán történt, hanem pályán kívül. Ehhez kapcsolódik a felelősség, és ezen belül a síterep felelősségének kérdése is.

Az olasz La Gazzetta dello Sport grafikája
Az olasz La Gazzetta dello Sport grafikája
Az egyértelműnek tűnik, hogy az üzemeltetett (megnyitott) pályákon történt baleseteknél felvetődhet a síterep felelőssége, de a pályán kívüli esetekben már nem. Jelenleg azon folyik a vita, hogy a síterep megtett-e minden józan ésszel előrelátható intézkedést annak érdekében, hogy világosan kijelölje a pálya (piste) és a pályán kívüli rész (off piste) határait. A síelők is megosztottak ebben a kérdésben. Vannak, akik úgy gondolják, hogy a táblázás és a nyomvonal is világosan mutatja a pálya vonalát, mások további intézkedésekkel, pl. védőhálóval tették volna ezt egyértelművé.

A  Picture Alliance/Photoshot grafikája
A Picture Alliance/Photoshot grafikája
KOMMENTEK
Szecsi | 2014.01.02. 15:53
Index.hu: "Felmerülhet az is, hogyha két pálya közötti, egyértelműen veszélyes területről beszélünk, akkor miért nem volt az elkerítve a síelőktől, vagy miért nem jelezte valami, hogy problémás szakasz következik. A videón is látszik, hogy a pályán van olyan rész, ahol hálóval védik a síelőket a veszélyektől, de ezen a kritikus, sziklás helyen semmi nincs."
A cikk írója szerintem még életében nem látott sípályát.
A teljes cikk: http://sportgeza.hu/forma1/2014/01/...02/megis_gyorsan_ment_sch...
HPali | 2014.01.02. 16:22
A síterep helyében most tényleg piszok gyorsan elkeríteném ezt a részt, mielőtt valamelyik riporter is odaveri magát a nagy oknyomozásban.

A másik megoldás, hogy állandó helikopter-leszállót építenek a sziklás rész tövéhez, mert az arra vetődő összes turista keresztül akar majd síelni Schummacher balestének helyszínén.
HPali | 2014.01.02. 16:25
Bocs, Schumacher.
Bata Attila | 2014.01.02. 17:08
http://www.express.de/promi-show/im...-skigebiet-von-meribel-ge...

Helyszíni jelentés két nappal a baleset után. Rendőrök vizsgálják a nyomokat és még mindig véres a hó...
szegeditibor | 2014.01.02. 17:08
Ha a valóságban is olyan jól látszanak a sziklák, mint a videón, akkor nagy hibát követett el szegény Schumi, hogy nem a jelölt pályák valamelyikén sízett. közel 60 éve sízek és velem is előfordult, hogy rossz döntést hoztam, amit később megbántam és több volt a szerencsém, mint az eszem és megúsztam! Szegény Schuminak most nem volt szerencséje, de bízni kell benne, hogy felépül és fog Ő még síelni!
Bata Attila | 2014.01.02. 17:37
kicsit off-topik

sokan kiakadtak, hogy Hamilton kiposztolta a képeit, amelyeken a hóban "bulizik, miközben Schumacher kómában van...

http://www.tgcom24.mediaset.it/spor...t/formula1/2014/notizia/d...
skioutlet | 2014.01.02. 18:15
HPali

Nem lehet könnyű kérdés annak eldöntése, hogy ezt a bizonyos veszélyes területet most lekerítésék, avagy nem.

Amennyiben esetleg - ne adj'isten! - valaki megint súlyosan megsérülne ugyanitt, akkor joggal merül fel a kérdés: Miért nem kerítették el a baleset után szinte azonnal ezt a szakaszt?

Ha pedig megtörténne a lezárás, elkerítés, erősebb jelölés, ami által nem lesz ott több baleset, akkor pedig felmerül: Miért nem tették meg ezt előbb?

Talán abban bízhatnak, hogy nem lesz ott több súlyos baleset rövid időn belül.
pszabo | 2014.01.02. 19:14
Banális és egyben iszonyú balszerencse! Szegény Michael! Kb egy órával a baleset után jártunk ott és mondhatom tucatnyi nyom ment át a köves részen. Vélhetően előtte és utána is haladtak ott át. A terep alig lejt ott, majdnem vízszintes - szó sincs száguldozásról... (ez pl ma reggel hangzott el a Magyar Rádóban)

Másrész előző éjjel tényleg esett vagy 20-40 cm hó (hol mennyi a környéken) és az tényleg eltkarhatott kisebb köveket. Amik persze ahhoz pont elég nagyok, hogy a léc elakadjon bennük a hó alatt.

Nagyon szerencsétlen baleset és az ilyet szerintem - ez a véleményem - nem lehet elkerülni, akármilyen óvatos valaki. Merthogy akkor kizárólag mindig csak frissen ratrakolt pályán lehetne menni, ahol mindig mindent látunk. Tegye fel a kezét itt az oldalon az, aki soha nem ment még át egy pályáról a másikra "pályán kívűl"!! Vagy soha nem vágott le egy kanyart sem a kék/piros/fekete oszlopot kikerülve??? Ez vele jár.

A teljes pályát, fentről egész le végig meg nem lehet hálóval kétoldalt lekeriteni - ez nem életszerű, mindannyian tudjuk. A "veszélyes helyeket" (hóágyú töve, műtárgyak, vas/acélszerkezetek, oszlopok, táblák szára) elkerítik amúgy is. El kell fogadni, hogy sajnos a sí egy relative veszélyes tevékenység, ezt tudomásul kell venni. Én pl motorozok is, az dettó ugyanez: kontoroll, koncentráció, figyelem, technika és sok(!) gyakorlás. És még akkor sem biztos, hogy nem lesz balestem!

Más!
Ami tanulság lehet, az a sisak használat kötelezővé tétele mindenkinek, mindenhol. Esetleg...
De nem ezeké a mai sí sisakoké, mert ezek valódi behatást (pl ezt) nem képesek kivédeni!!! Megnéztem az én márkás sisakom (u betűvel kezdődik a neve és elég drága...) kívűlről-belülről most: 2 mm gagyi műanyag héj + 2.5 cm Hungarocell! És persze egy textilréteg belül... :) Nevetséges! Ezt a földre letéve, kézéllel be lehet törni. Nem igazi impact ellen tervezték. (a motoros sisakok egy fokkal jobbak az üveg-, szénszál, kevlár vagy karbon erősítéssel, de nyilván nem abban síelünk)

Megoldás lehetne a sokkal komolyabb sí sisakok gyártása és bevezetése. Nyilván még drágább lenne, de gondolom ezek utan nem ezzel kezdenénk a spórolást.
ogrecito | 2014.01.02. 19:38
A sisakokat tompa, direkt erő behatásának kivédésére tervezték. Szikla ellen semmi nem véd!
Egyébként pedig mindig mindenben felelősöket keresünk- persze soha sem magunkban. Ez így van sajnos az élet minden területén. Felelősséget nem vállalunk semmiért, azt mindig a más nyakába varrjuk. Ezzel együtt sajnálom, remélem felépül.
cszsolti | 2014.01.02. 19:47
Nem kellene ezzel ennyit foglalkozni! Évente több száz ember szenved balesetet síelés közben. Ha minden balesettel ennyit foglalkoznának, tele lennének a pályák rendőrökkel, szakértőkkel, riporterekkel az egész szezonba. Kedves ismerősöm a kezelt pályán szenvedett koponyasérülést. Ő is sziklába verte be a fejét, ott nem tapasztaltunk ilyen mérvű nyomozást, sőt semmit, elvitte a mentő, és ezzel letudva! Michael nem, a kijelölt pályán ment, és balesetet szenvedett ( sajnos ) Reméljük legközelebb jobban betartja a szabályokat és mások is! Mindenkinek BALESETMENTES SÍELÉST és Nagyon, Nagyon Boldog Új Évet Kívánok!
blint63 | 2014.01.03. 00:59
Ha van egy kis esze a síterepnek már hívják is a McKinseyt, hogy kivakarják őket valahogy ebből a kommunikációs rémálomból, mert ebből a történetből nehezen jönnek ki (presztízs)veszteség nélkül, függetlemül attól, mennyire voltak hibásak.Fejek fognak itt hullani.
HPali | 2014.01.03. 09:56
skioutlet:
Itt most azért kellene elkeríteni, mert boldog boldogtalan meg akarja mutatni, hogy ő átsiklik ott, ahol Schumacher fejre esett.
Ha nem lenne ilyen kultikus jelentősége, szerintem nem lenne szükség pont ezen a helyen hálóra.
cannibale | 2014.01.03. 18:26
Egyenlőre mindenki csak találgat, szeretném ha felépülne és elmesélné mi az igazság! Én Puyn tévedtem egy hasonló részre, meg tudtam állni de a lapom bánta. Szégyen vagy nem én lecsatoltam és kisétáltam a boardal a hónom alatt. Így is lett rajta javítani való..
skioutlet | 2014.01.03. 19:30
HPali

Nem feltétlenül csak háló lehet elkerítés.
A jelenleg már ott lévő rudak között sok helyen alkalmazzák a piros szalaggal való lezárást. Ezáltal jobban látható a pálya széle, viszont aki nagyon bevágyakozik - még éppen bemehet.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
KAPCSOLÓDÓ GALÉRIA
h i r d e t é s
h i r d e t é s
h i r d e t é s
KIEMELT SÍTÁBOROK
UTASBIZTOSÍTÁS 10% KEDVEZMÉNNYEL
KIEMELT SZÁLLÁSAKCIÓK
SZAKÜZLET AJÁNLATOK
KIEMELT APRÓHIRDETÉSEK
Havazás Előrejelzés
FELIRATKOZOM A HÍRLEVÉLRE