Főleg azok kedvéért, akik rendszeresen síelnek Szlovákiában, összegyűjtöttük, hogy milyen újdonságok várják a síelőket északi szomszédjaink síterepein az idei szezonban. Van még remény, hiszen egymást követő katasztrofális évek után is sikerült pénzt szerezni néhány nagyszerű fejlesztéshez.
A képlet egyszerű, ha nincs bevétel, akkor nincs miből fejleszteni, vagy visszafizetni a felvett kölcsönöket, már pedig a tavalyi (és néhány korábbi) szezon forgalmától sem voltak elájulva az üzemeltetők. Ennek ellenére, kissé meglepő módon öt új ülőfelvonót (lanovkát) is átadnak (átadhatnak) az idén.
Ez az öt kissé érdekesen jön ki. Az idén üzemel először a selmecbányai (Banská Štiavnica) Doppelmayr lift, amely ugyan már régóta megépült, de jogi viták miatt a síterep zárva tartott tavaly az amúgy is hómentes tél alatt. A magyar határtól nem messze található csodálatos kisváros felvonója a legdélebbi szlovákiai lift címével is büszkélkedhet, amely meggondolandó az egynapos túrák tervezésénél.
Az egész országban körülbelül annyit költöttek liftekre az idén is mint korábban, de hatalmas a különbség, hogy ezekben a liftekben már szinte csak uniós pénzek vannak, szemben a korábbi gyakorlattal, amikor a síterepek magukra voltak utalva. Ennek az összegnek majdnem a felét Chopokon költötték el, az itt épülő új kabinos kb. 13 millió euróba kerül. Az új Otupné lift terheléspróbáját ma reggel tartják, amikor a kabinokat megpakolják homokkal és kövekkel töltött zsákokkal. A tervek szerint körülbelül 21 tonna teherrel próbálják ki az új liftet.
Látványos dolgokat találunk idén Jasnán
Chopok és Tátralomnic (Tatranská Lomnica) síterepeit egy kézben tartó üzemeltetők elhalasztották a lomnici lift megépítését, de a szűk pályát teljes hosszban kiszélesítették, így a Lomnici-nyereg (Lomnický sedlo) és Tátralomnic között létrejött az ország leghosszabb sípályája.
A harmadik lift is ismerős lehet olvasóinknak, hiszen a Csorba-tó melletti fejlesztésekről sokat írtunk. Az idei szezonra elkészül a hatszemélyes lift és a mellette már tavaly megépített pályát pedig az idén telepítették végig hóágyúkkal.
A negyedik lanovkát a lengyel határhoz közel a Zdiar (Zsgyár) melletti Bachledova-völgyben (Bachledova dolina) találjuk. A síterep Jezero oldalán egy új négyszemélyest építenek.
A Körmöci-hegységben (Kremnické vrchy) található Kraliky (Királyka) az idén májusban kezdett bele egy négyszemélyes, kétsebességes Doppelmayr lift építésébe. A 675 méter hosszú, és óránkénti 2250 fős kapacitással rendelkező lift átadási határideje az idei szezonkezdet.
Az új lifteken lívül egyéb fejlesztések is történtek Szlovákiában. Számos helyen vettek új hóágyúkat, építettek új pályát, vagy kiszélesítették a régieket. A következő részben a kisebb nagyságrendű, de fontos szlovák fejlesztésekről lesz szó.