A síelés és a kerékpározás szezonális tekintetben kiválóan kiegészítik egymást. Amellett, hogy az éves ciklusok során jól megférnek egymás mellett, terrénum szempontjából is kéz a kézben járnak - és itt főleg az extreme-gravity, azaz a downhill (dh) és freeride szakágakra kell gondolni. Mi is ezzel a helyzet?
Bikearena az ausztriai Aflenz Bürgeralmon - itt tárt karokkal várják a hegyibringásokat
Magyarországon sajnos a hegyi bringázás gyerekcipőben jár. Nálunk szerencsésebb történelmi fejlődésű, és kedvezőbb hegyi adottságokkal rendelkező országokban már régóta rájöttek, hogy szezonon kívül ezer montis sem jelent akkora veszélyt semmilyen környezeti szempontból sem, mint például rossz időben egy teherautó. Simán megengedett a downhill, ha máshol nem, a felvonók alatt. Itt az a pénzügyi megfontolás húzódik a háttérben, hogy a montisok is igénybe veszik a felvonót, a szállást, az étkezdéket, így az ottaniak profitot realizálhatnak télen-nyáron - hiszen a legdrágább szolgáltatás mindig a kihasználatlan szolgáltatás.
Kezdeményezések ugyan vannak itthon, mint például a Kékestető-Mátrafüred útvonalat üzemeltető Hegyi Sportok Bázisa. Sőt, a Gellért-hegy versenyeknek is teret ad, bár nincs mindenhol ekkora szabadság: a sátoraljaújhelyi Zemplén Kalandparkban például nem engedélyezett a már említett bringázási forma. A honi helyzet átfogó értelmezése sajnos kimerül abban, hogy a hegyvidéki tájak Magyarországon természetvédelmi övezeteknek minősülnek, ezért a.) tilos arra dh-zni, b.) a beruházások, fejlesztések sem mehetnek végbe a szigorú szabályozások miatt - azaz nem épülhet rá montis ösvény. Ahol mégsem "annyira" tilos, ott pedig fő az óvatosság, hiszen akár a vad lejtmenetben is történhet baleset, nem csak velünk, hanem egy arra járó turistával, aki adott esetben a vad lejtmenetünk szenvedő alanya lehet.
Eplényben éveken át működött a Bringaréna, ami 2019-ben megszűnt, de 2023-ban azonban újraéledt. Két piros és egy fekete minősítésű downhill pályával nyitotta a tavaszi-nyári szezont a Síaréna Vibe Park. A felvonónak köszönhetően egész napos és változatos szórakozást garantál mindenkinek, aki vágyik egy kis lejtőzésre, legyen az akár gyakorlott montis vagy profi DH-s.
Ausztria legjobb bikeparkja Leogangban található. A leogangi park igen gazdag változatos kihívásokban (downhill, fourcross, dirt jump park, single trail, bongo bongo freeride trail) és látványos nemzetközi versenyeket is rendeznek itt. Igazi bringaparadicsom, összesen 720 kilométernyi hegyi és 480 km völgyi bringaút várja itt a kerékpárosokat.
Bad Kleinkirchheimben található a Európa leghosszabb, 15 km-es flow downhill pályája. 1000 méteres szintkülönbséget lehet megtenni a Kaiserburg felvonó hegyi állomásától a völgyállomásig, ahol gyakorló pumpapálya is található kezdőknek és gyerekeknek.
A 15 km-es flow downhill bringapálya Bad Kleinkirchheimben
A Bikepark Schladming 40 km downhill útvonalat kínál, ezek között van minden nehézségi fokozatú pálya van kezdőtől a világbajnoki szintig. A Jumpline 99 ugratót tartamaz. A Planaira vivó 10-fős gondolák felét bringaszállításra is alkalmassá tették, a kerékpárokat kettessével be lehet vinni kényelmesen a kabinba.
Bikepark Schladming | Fotó: síelők.hu
Szlovákiában (Ruzomberok, Kálnica, Jasná, Bachledova) vagy Szlovénia magyar határhoz legközelebb fekvő síterepe Maribor, és Krvavec valamint az olasz határ közeli Kranjska Gora is kínálja magát. Ha tudsz ajánlani jó dh lehetőségeket a közelben, kérjük kommenteld a cikkhez!
Kihívás a bringások számára: Innsbruck fölött a Nordkette Singletrail Európa egyik legmeredekebb, leghosszabb és legnehezebb downhill terepe.
Egyébként Lillafüreden is fel lehet vinni a kerékpárokat, van az erdőben régebben készült, kicsit elhanyagolt pálya is félig szétesett ugratókkal stb. De az is jó túra lehet, hogy nem idegesítve az erdészeket,a libegő tetejéről az erdei úton be Bükkszentkeresztre, onnan az országúton vissza a völgyállomáshoz. Szép nagy kerülő, jó kirándulás. Vagy ellenkező irányban, Bükkszentkeresztről Bükkszentlászló felé lemenni, az az út szerencsére kevésbé forgalmas.