Szeretsz sífutni? Ezeket a helyeket ajánljuk Szlovákiában

2019.12.30. 2023.02.17. Wesselényi Andrea | frissítve: 2023.02.17.

Mióta rákaptunk a sífutásra, minden évben többször is kiruccanunk Szlovákiába, hogy hódoljunk új szenvedélyünknek. A szlovákok egyre jobbak a sífutópályák kezelésében, és van pár titkos hely, ahol szinte mindig jó minőségű a hó és kezelt pályák várnak.
Skalka - egy hangulatos menedékházat is érint a sífutóút

Kedvenc helyünk: Skalka

Skalkában még nem csalódtunk! Nem telhet el úgy tél, hogy ne töltenénk ott legalább egy hétvégét. A Körmöci-hegységben (Kremnica) általában korábban beköszönt a tél, mint nálunk, így már decemberben be lehet írni a naptárba az első sífutó hétvégét. Mi karácsony és szilveszter között szoktunk kimenni, kiváló alkalom lemozogni a bejglit meg a sok otthon ücsörgést, közben pedig látni, ahogy életre kelnek szemünk előtt a karácsonyi képeslapok: hótól roskadó fenyők, csúszkáló családok.
Sífutópályák és menedékház (Chata Hostinec) Skalkán, a legközelebbi sífutócentrumban
Igen jó mikroklímája van a helynek, bízhatunk a jó hóviszonyokban és a pályákat is rendszeresen kezelik. A kitáblázáson még lenne mit javítani, szlovák barátaink nem viszik túlzásba a jelöléseket, de ebben is láttunk az elmúlt években némi fejlődést. Érdemes a stadionból indulni egy gyakorló körre, aztán lehet egyre nagyobb kör-túrákra vállalkozni.

Ha már erre járunk, érdemes megnézni Körmöcbánya és Selmecbánya világörökséghez tartozó városát, valamit kipróbálni az extrémen forró Szklenói barlangfürdőt. Tökéletes relax egy átfutott nap után.

A magyarok kedvence: Donovaly

Itt is kipróbáltuk már a sífutást: vannak előkészített nyomvonalak és élvezetes kirándulásokat lehet tenni a sípálya környéki fenyvesekben. Donovalyra inkább klasszikus sífutólécet érdemes vinni, korizásra nem mindig van lehetőség, bár e téren is van fejlődés, egyre több útvonalat alakítanak ki, ld. itt. Létezik egy hosszabb, 14,2 km-es jelzett útvonal is, ami Buly - Krcahy - Zliabkar - Horny Sturec irányában elvezet egészen Sachtickára. Ez már egy komolyabb erőnlétet kívánó kirándulás. Még jobb, ha a Besztercebánya közeli Sachticky-ból is indulunk, hiszen ha Magyarország felől érkezünk, kevesebbet kell autózni. Ha elég korán indulunk neki, oda-vissza is teljesíthető egy nap alatt az útvonal. Félúton van egy kis büfé is, ahol lehet enni-inni, pihenni.

Az elegáns üdülőhely: Csorba-tó

A Magas-Tátra települései közül Strbské Pleso kínálja a leghosszabb, összesen 26,5 km hosszú sífutópálya hálózatot. A Csorba-tónál a téli szezonban rendszeresen vannak profi és amatőr versenyek, sok sportoló is használja a pályákat edzésre. Figyelni kell, mert nagyobb versenyek idején a pályák nagy részét lezárják a nagyközönség elől. Klasszikus és szabad stílusú pályák is vannak párhuzamosan, ezeket naponta ratrakolják. A pályák nagy része haladó tudást és jó kondíciót igényel, a nagy szintkülönbségek miatt, de van egy rövidebb lankás kör is a kezdőknek.
Csorba-tó északi síközpont

Cserpatak - Besztercebánya közelében

A ránézésre kimondhatatlan nevű Osrblie (ejtsd: oszebli - magyarul: Cserpatak) a világkupa naptárában is gyakran szereplő biatlon-centrum, méretes lőtérrel és sporthotellel. Besztercebányától keleti irányban mindössze 44 km-re található a festői falucska, ahonnan a sífutó stadion és a pályák elérhetők. A leghosszabb biatlon/sífutópálya 20 km-es.

Kelet-Szlovákia: Grajnár

Kelet-Szlovákiában, Iglótól (Spisska Nova Ves) déli irányban mindössze 17 km-re is találhatnak ideális helyszínt a sífutás szerelmesei. Grajnárban 6 különböző hosszúságú és nehézségi fokú jelzett pálya van. A sífutóutak nagy része gyönyörű fenyvesekben kanyarog. A komolyabb kihívást keresők 13 km hosszú fekete pályát találnak itt 360 méteres szintkülönbséggel. Néhány hasznos tipp, ha Szlovákiában tervezel sífutni:
  • A szlovákiai sífutópályák állapotáról a bezkar.sk oldalon van mindig friss infó
  • Itt lehet megnézni, hogy mikor és hol ratrakolták a skalkai sífutópályákat: bielastopa.sk
  • Érdemes letölteni okostelefonra a mapy.cz alkalmazást, ezen megfelelő beállítás mellett láthatod az összes sífutópályát.
Jeszenszky Géza | 2019.12.30. 11:16
Gyermekkoromban egy léccel futottunk, lesiklottunk, sőt még ugrottunk is. Norvégiában újra rászoktam a sífutásra is. Ehhez mindenütt természetes hóra van szükség, nálunk 700 m fölött erre alakalmas utak vannak az Északi Középhegységben. A Börzsönyben Magas Tax lehet az ideális kiinduló pont - pláne ha megnyílna az átépítésre váró ottani turistaház. És kellene ott is nyomfektető jármű - s persze fáktól, ágaktól megtisztított utak.
kócos | 2022.02.16. 16:17
Csak az akarat kell hozzá!, Ha az meg van akkor talán más is. Az akarathoz nem kell pénz, csak reménység. Ragozzam még?

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK
Szállástippek
Sport Hotel Donovaly csillagcsillagcsillag
A 2016-ban felújított, gyerekbarát szálloda Donovaly központi részén, a sípályáktól 400 méterre található. Donovaly legnagyobb wellness részlege itt található szaunákkal, medencével, jacuzzival és sok más szolgáltatással.
Magyarul beszélünk Wellness Pályaszállás
Gothal Rezort
Néhány éve épült üdülőházak és apartmanok a Liptói fenyőerdők szomszédságában, Donovalytól 12 km-re. Wellness szolgáltatások: uszoda, medencék, szaunavilág, stb...
Villa Gloria csillagcsillagcsillag
Felújított panzió Donovaly Nová Hola oldalán, 300 méterre a legközelebbi lifttől. Háromféle szobatípus 2-4 fő részére modern berendezéssel, LCD TV-vel és wifi internettel. Ellátás: reggeli.