Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM

Előzmény és válaszok a Melyik lécet válasszam? topikból

ÜZENETEK (14)Időben csökkenő Időben csökkenő
magnum56
322 élménybeszámolót írt
322
15 éve tag
2023.12.09. 16:52
Amikor az első lécet vettem a feleségemnek, megkérdeztem, hogy milyen lécet szeretne. Csak ennyit válaszolt: pirosat. ;)
Persze ez régen volt. Akkor még nem volt ilyen nagy választék.
Előzmény: (VÁrpád 219588)
VÁrpád
266 élménybeszámolót írt
266
4 éve tag
2023.12.09. 16:07
,, Nyilván van aki rendeltetésszerűen uralni tudja ezeket” ők akikről beszélsz, és én is utalok a lenti mondandómban.
Ők vannak kevesen .

A mag réskitöltés az alsó és felső (húzott és nyomott öv) teherviselő rétegek között.
Teherviselő réteg a húzott és nyomott övön:
- üvegszövet,
- karbon,
- grafén,
- fémlemezek,
- stb
(és ezek radiális és diagonális elhelyezése, duplázása és kombinációja))

Magok:
- habmagok
- kompozitmag
- kisfa +habmag
- dupla fa +habmag
- nyárfa
- karubafa
- bükkfa
- tölgyfa
Stb
és ezek különböző alakzata és mátrixa.

Ilyen széles a portfólió a szerkezetet tekintve, és még ki sem tértünk mire is szeretnénk használni.

Jön még rá a rocker/camber, rádiusz, hossz, derékszélesség, technológiák, kötések és cipők szövevénye.

A lécválasztásnál a tudás és a fejlődéshez vezető útirány (nem túllőve) csak egy db információ a többszáz lehetőség közül. ( A márka iránti elfogultság leharmadolja a lehetőségeket az ajánlásnál)
Előzmény: (Lackó 219579)
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2023.12.09. 13:09
Lehet, hogy nem teljesen értem, amit írsz, de ha mégis, akkor kicsit vitáznék veled.

Amikor a versenysík súlyáról írtam, arra utaltam, hogy nincs, azaz nem létezik stabilitás, torziós elenállás anyag nélkül. Anyag, aminek tömege van. A levegővel teli hab nem anyag. Hőszigetelésre jó, síépítésre nem.

Nem lehet megoldani azt a fizikai problémát, hogy a sí ne csavarodjon vagy ne csapkodjon az eleje, ha nincsen benne anyag. Persze nem mindegy, hogy milyen anyag.

Ezért van nagyobb súlya a komolyabb terhelésre gyártott léceknek, mert annak a síelő rétegnek, akik ezeket használják, már nem lehet eladni a marketing bullshitet és az ezerféle csillogó-villogó ilyen-olyan hangzatos nevekkel és dizájnnal felcicomázott sít.

Egy síelni még nem magas szinten tudó vesz egy neki tetsző "szép" lécet, amiről leírta a prosi, hogy az pont neki való, alpesi életérzést és fene tudja még miket garantál, felcsatolja, boldog, csúszkál vele. Ha jó, ha nem jó, az van neki, azt gondolja, hogy minden sí ilyen.

Egy síelni tudó rááll egy síre, kipróbálja, és az vagy jó vagy nem jó.
Egy jó síelő soha nem fog venni a kinézete alapján lécet, vagy a prospektusban leírt szöveg miatt sem.
Őket nem lehet átverni a purhabbal, mint az évezred csodaanyagával.
Ha szar a léc, nem fogja megvenni, sőt mindenhol szidni is fogja.

Tehát a gyárak kénytelenek jó léceket (is) gyártani azoknak, akik meg tudják különböztetni az átlagosat a jótól. Ezek lesznek a felsőkategóriás lécek és a versenylécek.

És nem kizárólag versenysíkről írtam. A felső kategóriáról beszéltem. Utcai lécekben is létezik a felső kategória, amik anyaghasználatban általában a versenysíkre hajaznak, de könnyebben kezelhetők, vagy más formájúk, jellegőek a más felhasználás miatt.

És egy tévhitről.
A versenysível csak száguldani lehet.
Ez nem így van. Ugyanúgy lehet vele lassan is síelni, ugyanolyan lassan, mint egy purhabos tanulóléccel.
Hóekézni is ugyanúgy lehet vele. Igaz, talán nem olyan kényelmesen, hanem kicsit többet kell vele dolgozni, ezért nem is ajánlott egy kezdőnek egy ilyen léc. (Más hátránya egyébként nem lenne vele, sőt, egy ügyes tanuló még jobban is járna.)
Sok oktató egész nap versenysível a lábán hóekézik a tanulóival. Nem csinálná, ha nem lehetne vagy olyan rossz lenne neki. :-)

Viszont lehet velük nem csak lassan, pontosabban nem csak kis terheléssel síelni. Mert a lényeg a terhelés, és nem a sebesség. Ezért sem kell orvosi személyzet a pályára, ha valaki egy szlalomsível csúszkál szinte olyan sebességgel, mint bárki más.

Mert a komoly szerkezetű lécek előnye a nagyobb terhelésnél jön elő. Terhelés, nem sebesség. Bármilyen sível lehet menni nagyon gyorsan, de nem lehet akármilyen sível komoly terheléssel vagy egy kemény pályán kanyarodni.
Mert a gyenge léc nem fog tartani még közepes terhelésnél sem, nem lehet vele normálisan, íven kanyarodni, hanem megsodródik, kitör az eleje az ívből, beremeg és egyebek.

Amiben teljesen igazad van, hogy mindenkinek olyan léc kell, amire szüksége van. Ezt osztom.

Viszont ez nem azt jelenti, hogy olyan kell, amit éppen kezelni tud. Mert ha ugyanis fejlődni akar, akkor már egy fokkal jobb, erősebb, sportosabb léc kell, ami biztosítja, hogy a sítechnikáját ahhoz tudja fejleszteni.

Nem biztos, hogy akiket említesz, a haladó síelők túllövik a lécválasztást, mert így van mibe belenőniük, legalább nem a léc lesz az, ami a fejlődésüket visszafogja, nem alécen, hanem rajtuk múlik a fejlődés.
Az egy dolog persze, ha megvan a komoly cucc, de a síelő nem tanul, csak ugyanazt csinálja sokat, abból nem lesz fejlődés.

Státusszimbólumként versenysít venni nem nagyon szoktak, én ezt legalábbis nem láttam. Úgysem tudja, aki nem ért hozzá, hogy az mi. Az ilyesmi kukihosszabbítást az autóval, a ruházattal és persze a hüttében jól látható pénzköltéssel lehet inkább kimutatni, az sokkal mutatósabb. :-)

Ami én látok a pályán kicsit más, mint amiről te írsz.
Egyrészt sem az osztrákok, sem más alpesi népek nem síelnek olyan jól, ahogy azt a körülmények indokolnák. Sőt, ahhoz képest, hogy milyen és mennyi lehetőségükk van, sítechnikailag kimondottan gyengék.

Hogy ez miért van, ebbe nem menjünk bele, ez már nagyon síoktatós szakmázás lenne. :-)

Amikor pedig azt figyeled, hogy ki milyen lécet használ, akkor soha ne azokat nézd, akik pár napokat síelnek felállva az íróasztal mellől, a nap negyedét a hüttében sültkrumplizva, hanem nézd meg a jó síelőket, a "hegyi embereket", rajtuk mi van, mivel és főleg hogyan csúsznak! :-)
Előzmény: (VÁrpád 219561)
endre77
317 élménybeszámolót írt
317
4 éve tag
2023.12.08. 23:51
Ja konnyu leccel is lehet puhabb palyan sielni..de igazan jo iveket venni es kemenyebb palyan azt csak verseny..vagy versenyszeru lecekkel lehet azok pedig nehezek..a puha lec az olyan mint a csizligumi tekeredik ha meg odanyomod akkor rogton "felbehajlik"..az ele nem tart egy meredekebb kemenyebb palyan meg kozepes temponal sem..
Előzmény: (Pisti P 219546)
endre77
317 élménybeszámolót írt
317
4 éve tag
2023.12.08. 23:46
igy igaz 100% ban
Előzmény: (gaboca 219533)
VÁrpád
266 élménybeszámolót írt
266
4 éve tag
2023.12.08. 23:33
Dupla pénzért dupla súly jár, ahogy a hentesnél is, nem lehet más magyarázat.
,, egy szarv öt márka, egymillió szarv ötmillió márka”

A komolyabb teljesítmény, komolyabb agyagokat kíván és rezgéscsillapítást.
Mindinkább a haladó, és a profinak képzelt réteg az, aki túllövi az igényét lécvásárláskor!

Józanul átgondolva, miért is lenne szüksége egy versenylécre, egy haladó/ képzelt profinak, amikor sem a sebessége, sem a reflexei, sem a technikája, sem a mögötte álló tapasztalat, lesíelt kilométer, sem a testsúly többlet, stb, nem indokolja a jóval nagyobb teljesítményű sporteszközt.

Továbbá nem áll rendelkezésére, egy lezárt ,,akadálymentes” kijelölt pályaszakasz.
Az egészségügyi és pályabiztonságért felelős személyzet.
A több tucat képzett szakemberből álló csapat.

Ezek hiányában, a rendelkezésére álló idő ~60/70% nyűg, míg 40/30% élvezet. Viszont cserébe jól mutat a fotókon a prémium sporteszköz.

Nekem olyan Teréz-körúti offroad klub.
( szervizintervallumonként kuplungcsere, aligátor gumi az aszfaltra)

Esetleg státusszimbólum. Mint a legújabb almás teló,
Ferrari a belvárosba.

A léc talpa meg fenyőmintás horzsolásokkal teli képet mutat. Ki tudja miért?!

Nyilván van aki rendeltetésszerűen uralni tudja ezeket a sporteszközöket, de a többség nem.

Szerintem az Osztrák sitársadolom, kevesebb arányszámban használja ezeket az eszközöket, még úgy is, hogy nagyobb tapasztalattal rendelkeznek mint honfitársaink.
Előzmény: (Lackó 219559)
9C17AABD-7FB6-4AC6-9BBA-D5AE7D510123.png
808314E4-CB92-4819-B5C9-EC0BD626BCBF.png
0E32CF35-06CE-4581-8A08-41635B4A70BA.png
Lackó
3275 élménybeszámolót írt
3275
19 éve tag
2023.12.08. 21:01
Ez "érdekes".

De akkor miért van az, hogy a versenysík, amik nagy terhelést kapnak, mind nehezek? Én még nem találkoztam könnyű versenysível. Párat már matattam vagy álltam rajta.

És általában, ahogy haladunk egy adott gyártó léceivel a kezdőtől az egyre komolyabbak felé, azok egyre nehezebbek. Ők nem tudják, hogy ez nem jó így?
Mert akkor szólni kellene nekik...
Előzmény: (Pisti P 219546)
fezso6
139 élménybeszámolót írt
139
15 éve tag
2023.12.08. 17:20
Hajrá Elan !Nekem egy 78 Ti-m van ugyanazt tudnám mondani róla mint amit Te írtál.
Előzmény: (TZoli 219545)
Pisti P
8 élménybeszámolót írt
8
10 éve tag
2023.12.08. 15:57
Nem erről a képen látható lécről írtam, ez egy ősrégi darab. A saját GS lécem - amiről írtam - sok amerikai cikkben fellelhető, ahol az ottani oktatók ódákat zengenek róla. Nem véletlenül ;) Az élváltás sebességét több tényező is befolyásolja. Azért emeltem ki a tömeget, mert - még ha furcsának is tűnik - az is hatással van rá. A fa mag alap, ezt talán az amatőrök is tudják. Az is nyilvánvaló, hogy a sítudás is befolyásol. Aki a léc tömegében bízik csak egy keményebb pályán, annak még van fejlődnivalója. Aki pedig tapasztalt egy könnyű léccel, annak a kemény pálya sem jelent akadályt egy könnyű léccel.
Előzmény: (gaboca 219533)
TZoli
1157 élménybeszámolót írt
1157
20 éve tag
2023.12.08. 15:41
Szerintem is. Van valahol egy optimális tömeg. Sokmindentől, gyakorlatilag mindentől függ és mindenkinek más. A tökéleteset nehéz eltalálni, mert ahhoz már azért sokat kellene cserélgetni. De az biztos, hogy megérzem, ha nem is rögtön, hogy ha valami nem ott van. Alatta túl könnyen repkedek, buckák problémát okoznak, bizonytalankodok. Felette kikészül a térd, elég hamar jelenteznek mindenféle jelzések. Az elején sokat cserélgettem, olcsó használt cuccokkal mentem, mert prior volt a low budget. A jelenlegi, újonnan vett Elan lécemmel, amit a gyártók kemény jelzővel illetek, olyan érzésem van, mintha sínen mennék. Stabil, biztonságban érzem magam, nincs bucka amin ne menne át szinte észrevétlen, úgy irányítom, ahogy én akarom, a kedvem szerint hasítok vele és akkor és úgy állok meg, ahogy akarok. Három szezont lenyomtam vele, és semmi maradandó károsodás se benne, se bennem. Ennél jobbat nem akarok.
VÁrpád
266 élménybeszámolót írt
266
4 éve tag
2023.12.08. 13:46
Jó az a léc! Négy évszakos. Csak irigykednek, ne is hallgass rajuk! Télen síléc , tavasz -nyár kerítés vagy kertigarnitúra alkatrész, ősszel dióverő.
A titka, hogy síszezon végén waxold, ne kapard le. Tavasztól őszig az egyéb alkalmatosságban ne sérüljön. Ráérsz lekaparni diószezon végén. Egyébként személy szerint örülök, hogy nem a szemét között kötött ki. Sok lécet próbálok én is visszahozni a halál torkából, ha csak egy-két évet is használják, akkor már megérte! Most is van pár darab jó állapotú, szerviz árban elvihetők! (Élezve, talp javítva, waxolva , kötés leszervizelve).
Funkcióját betölti, van aki kimondottan ilyesmit keres, a környezetvédelem jegyében.
Előzmény: (Pisti P 219532)
hamoriarpi
204 élménybeszámolót írt
204
7 éve tag
2023.12.08. 10:29
Véleményem/eddigi tapasztalataim az általad elmondottaknak a szöges ellentéte. Az, hogy milyen gyors az élváltás azt leginkább a síléc geometriája és torziós stabilitása határozza meg.
Torziós stabilitást fa nélkül nem lehet elérni. Kiegészítésként használnak még szénszálat, térhálósan egymásra merőlegesen összeállított üvegszövetet, Titánt, alumíniumot és egyéb fémeket is, de csak kiegészítésként. Önmagukban ezek a dolgok különböző mechanikai jellemzők miatt nem működnek. A carbon pl extrém mód öregszik és törik a folyamatos hajlítgatástól.
A fának már önmagában tömege lesz.
Az első famagos lécem előtt az összes habszerkezetű ipari hulladékot utáltam és ősi ellenségnek gondoltam. Tekeredik, csavarodik, remeg, stb. Élváltás ezekkel??? Megcsavarod a közepét ha mered, de az eleje, vége csak órák múltán mozdul.
Előzmény: (Pisti P 219532)
gaboca
3375 élménybeszámolót írt
3375
15 éve tag
2023.12.08. 09:37
Akkor szerinted hab léceket kell venni... ?!

A gyors élváltást a sí derakának szélessége befolyásolja, szerintem...
Mivel nem emelgetem váltásnál, így a tömege a lécnek nem releváns, a be épített anyagok, mennyisége, minősége, annál inkább és ez bizony súllyal jár.
A szűzhavas léc nyilván élmény ott ahová való, a kemény kompakt havon már nem hinném, ott a kis súly=kevés anyag, korlátai hamar megmutatkoznak.

Ha a Rossi ez a léc, akkor ott meg nincs platni, a kötés full műanyag, ezekhez képest egy verseny léc nyilván nehezebb már csak a platni fémet tartalmazó kötés és minőségi keményfa mag miatt is.
Előzmény: (Pisti P 219532)
rossi.jpg
Pisti P
8 élménybeszámolót írt
8
10 éve tag
2023.12.08. 09:22
Nem, nem csak sítúrázásnál !
Lesiklásnál is minél könnyebb léc, annál nagyobb az élmény!
Annál gyorsabban tudsz élváltást csinálni, annál kevésbé fáraszt stb-stb.
Minél könnyebb legyen a lesiklóléc is, ha nagyobb élményt akarsz!!!

A szűzhavas lécem egy olasz SkiTrab sítúra léc, ami 178 cm és csak 1440g/1 db !!!
Na, azzal is csúcs az élmény ;)

A LÉNYEG A SÍLÉC TÖMEGE!
MINÉL KÖNNYEBB, ANNÁL JOBB!!! :)
h i r d e t é s
facebook twitter youtube instagram linkedin pinterest google cégem rss tiktok

Megjelenési ajánlatunk:
sielok.hu © Copyright 2000-2024 - Síelők Bt.