Az idei szezon is elég sok újdonságot hozott Chopok mindkét oldalára. A déli oldalon ötéves szünet után helyreállítottak egy legendás húzóliftet, a nosztalgiázók és a pályán kívül síelők örömére.
h i r d e t é s
Új kabinos lift épült az északi részen, ugyanitt hatalmas szálloda építésébe fogtak, délen pedig egy öt éve használaton kívüli sífelvonó reaktiválásának lehetünk szemtanúi.
A Zadné Dereše (Hátsó-Deres) részen 1981-ben adták át a klasszikus felvonót. A hazai gyártóról a keretes részben írunk lentebb.
Kép: Jasná
Kép: Jasná
Kép: Jasná
A lift annak idején Csehszlovákia leghosszabb és legnagyobb szintkülönbséget áthidaló felvonójának számított. Legény volt a talpán, aki a kb. másfél kilométeres távot és az 500 méteres emelkedést kibírta, főleg az indulás utáni hatalmas és hirtelen húzóerő után is a talpán maradt. A sílift a napos oldal piros pályáját és a freeride zónát szolgálta ki.
Öt évvel ezelőtt a felvonó meghibásodott, azóta várt jobb sorsára. A legendás Tátrapoma H210 az idei szezonban 720 fő/órával növeli a síterep szállítási összkapacitását óránként.
A sítérképen C6-os jelű lift helyreállítása december végére fejeződött be. Ezen a héten, a megérkezett havazás után már tesztüzemmódban működött. A "hivatalos" átadást szombaton tartják meg.
A lift adatai:
|
|
Típus |
H210 húzólift |
Gyártó |
Tatrapoma |
Hossz |
1553 méter |
Szintkülönbség |
507 méter |
Átadás dátuma |
1981 |
Oszlopok |
14 db |
Vonszolók |
155 db |
Kapacitás |
720 fő/óra |
Sebesség |
4 m/s |
Tátrapoma – Tátralift
A hetvenes években Késmárkon (Kežmarok) alakult egy vállalkozás, amely a régió különböző műhelyeiből jött létre, elsősorban javítási-karbantartási munkákra szakosodva. A szlovákok átszervezték a járási rendszerüket és hamarosan az egész poprádi járás hozzájuk tartozott. Ugyanebben az időben lett egyre népszerűbb a síelés Csehszlovákiában, azonban hiány volt síliftekből a síterepeken.
A csehszlovákok tárgyaltak a kor legismertebb felvonógyáraival, végül a francia Poma gyárral kötöttek licenszszerződést 1975 novemberében. Az első H210-es típusú felvonót 1977 februárjában telepítették Jasnára, az északi oldalra, a Zahradky részre.
A csehszlovákok fokozatosan átvették a franciák termékpalettáját és már ülőlifteket is forgalmaztak. A 100. felvonójukat Donovalyban építették meg, ugyanitt, ugyanebben az évben készült el az első háromszemélyes felvonójuk 1983-ban.
Privatizáció után 1995-ben vették fel a Tátrapoma nevet, amelyet 2010-ben változtattak Tátraliftre.
Az elmúlt évtizedekben Csehszlovákián kívül számos országba szállítottak sílifteket. Magyarországon 1988-ban építették meg az első húzóliftjüket, amelyet több is követett. Az utóbbi években libegőket is átadtak nálunk, például Lillafüreden vagy Sátoraljaújhelyen.
Nehéz leírni, milyen érzés a liften a viszonylag nagy tempóval felsiklani a hatalmas hegyoldalon, ezt jobb megélni:)
Természetesen napos időben a legszebb, azonban ködös időben, havazás idején is elég izgalmas. Alig várom, hogy újra mehessünk!