Szia Laci!
Egy értelmes vitában, beszélgetésben bármikor benne vagyok, nem titkolva, hogy ha az tényleg jó, akkor tanulhatok, okulhatok belőle, bővíthetem a tudásomat. Vagy a beszélgetőpartneremnek tudok esetleg valami hasznosat mondani. Remélem a kettő közül legalább az egyik most is megvalósul. :-)
A félreértésről: Mivel én igyekeztem a felhozott témára szorítkozni, ezért csak az általad leírt ""Műveleti sorrend" a síoktatásban" (sic!) alattiakról írtam én is, e kettő sorrendjére írtam, hogy nálam fordítva van.
"
"Műveleti sorrend" a síoktatásban...
1. A síelés sebességszabályozásainak az 1. számú eszköze a csúszó – fékező hóeke...
2. A síelés sebességszabályozásainak a 2. számú eszköze a hegynek kanyarodás...
"
A léchez szoktatást -mint a síoktatás alapját-, ahogyan te sem, így én sem vettem be a sorrendiségbe. De természetesen -fontossága miatt- később kitértem rá.
Ellenérveidhez gondolataim:
"1. Ponthoz. Az én tapasztalataim szerint az egyenes vonalú csúszó – fékező hóeke fenntartása néhány tanulónál (20 –ból 1. -nél) jelent nehézséget. Azonban ez sem technikai, hanem szokatlansága miatt anatómiai."
No,a kutya éppen itt van elásva, jó, hogy ezt így megfogalmaztad helyettem, köszönöm! "Anatómiai szokatlanság". Igen, szokatlan. Ráadásul később, a haladóbb technikáknál már nem lesz rá szükség. Sőt! Túlzott rögzülése még nehezíti is a párhuzamos lendület kialakítását. (a belső sí külső élén vezetését)
És attól hogy a legtöbb tanuló hamar megtanulja, ettől még a hasznossága nem nő. (Flatterolni is gyorsan meg lehet tanulni, akár önerőből vagy havertól is, de attól még nem hasznos "technika".)
"Az „ilyen – olyan” hóekét részemről nem tudom értelmezni, nálunk olyan hóeke (ívelés, kanyar) tanítása van rendszerben, melybe (alapszinten) már tudatosan vannak beépítve az egymásba illeszkedő élezések, terhelések, forgatások."
Igen, ilyen-olyan hóeke. Jól írtam. Azért így, mert a tanuló tanuló, és egy, két vagy három napos síelőként nem tudja, és nem is várható el tőle egy tökéletes kanyar.
A helyes kanyarképzés kialakítása egy folyamat, amely egyszerű gyakorlatokkal, mozgásokkal, próbálkozásokkal kezdődik, majd folytatódik egy nagyon nyers, gyakran több hibát is tartalmazó végrehajtással, és a -oktató általi irányított- gyakorlással folyamatosan csiszolódik. Egy egy vagy két napos síelőtől még nem várható el egy tökéletes hóekeívelés, amelyben "minden" benne van. De ez így is van rendjén.
"melybe (alapszinten) már tudatosan vannak beépítve az egymásba illeszkedő élezések, terhelések, forgatások"
Ez természetesen lehetetlen, vagy csak megint félreértettelek.
Egy még meg sem tanult mozgásban nem lehetnek benne a felsoroltak. Még kevésbé lehetnek benne a tanuló részéről tudatosan, hiszen szerencsétlennek még fogalma sincs ezekről a fogalmakról.
De! Nem is kell, hogy fogalma legyen ezekről. Neki nem ezeken kell agyalnia, hanem jól kell magát éreznie, és a jól kitalált gyakorlatokat kell ügyesen síelnie, ennyi a dolga.
Ám ha arra gondoltál, hogy az oktató tudatosan építse fel a tematikát, hogy a gyakorlás közben beépüljenek az említettek, akkor más a helyzet. Csak hát ez teljesen természetes, mert ha nem így lenne, akkor az oktatónak gőze se lenne, hogy egyáltalán mit miért gyakoroltat.
"2. Ponthoz. A sebességszabályozás ezen eszközét a világ síelőinek tízezrei alkalmazzák nap, mint nap, ez miatt aztán az a vélemény, hogy a sebességszabályozásnak ez a fajtája (később) szükségtelen lenne, számomra értelmezhetetlen."
Persze. Használják, használjuk, te is használod, én is használom. Így állok be a felvonóhoz, vagy ha nagyon lassan érek oda, így állok meg a kocsma előtt. Igen, működő lassítási, megállási módról van szó, "gyök kettőről" enyhe lejtőn meg lehet vele állni, ha úgy alakul, erre való.
Ám ettől még nem fogok vidám fékező hóekében lejönni a pályán, sőt menet közben sem jut eszembe, hogy így lassítsak, ha esetleg azt érezném, hogy sok a tempóm.
"3. Ponthoz. Aki síelő a csúszó – fékező hóekét "szándékosan elfelejti", az a sebességszabályozásnak az egyik alapvető eszközéről mond le"
Nem, erről szó sincsen. Nem kell, és persze nem is lehet elfelejteni, csak súlyán kell kezelni, és nem kell "belevésni" a tanulóba. Ismerje, és ha kell (de csak akkor), használja. Véleményem szerint a vészhelyzetekből kikerülés módjaként pedig semmiképpen.
"3/a. A forgatások egyik alapvető kezdeti formája"
Igen,a forgatás bizonyos elemei fellelhetők a csúszó-fékező hóekében, ez teljesen igaz (a leendő külső élezése, a sarok kitolása, jobb esetben a csőr befelé vezetése),
De közben sajnos ott vannak azok is, amelyekre később nem lesz szükség. Ráadásul -és ez a nagyobbik gond- ezek éppen ellene dolgoznak a kialakítandó forgatásnak. Tehát ahelyett, hogy engednénk, hogy a tanuló -legtöbbször csak kis segítséget igényelve, szinte ösztönösen ráérezve -(eleinte "ilyen-olyan") forgatást hozzon létre a külső sí élét használva, ezt nem engedjük neki, és rákényszerítjük, hogy ez ellen dolgozzon.
"3/b. A belső éleken történő élezés"
Na, például ez! Erre éppen semmi szükségünk nem lesz később. Egyetlen egy sítechnika közben sem terheljük a két sí belső éleit egyszerre. (kivéve a csúszó-fékező hóekét természetesen)
"3/c. A tehetetlenségi erőkhöz való alkalmazkodásokhoz nélkülözhetetlen terhelések. Negyed évszázados síoktatói praxisom alatt még nem találkoztam olyan tanulóval, aki ezeket oktató nélkül, csupán az ösztöneire hagyatkozva tudta volna alkalmazás szintre tanulni."
Itt legyőztél, megadom magam! Tényleg ne haragudj, de nem értem, mire gondolsz a "tehetetlenségi erőkhöz való alkalmazkodások" alatt. Ezért nem szólok hozzá.
"4. Egy a síelés fizikája mentén felépülő, a síelés kontrolltechnikáit leltárba vevő korrektnek szánt rendszer a sebességszabályozásnak ezt az eszközét nem hagyhatja ki, a maga helyén azt tárgyalnia kell."
Persze. Minden tematikának tárgyalnia kell, mint minden mást is, igazad van. Éppen ezt tesszük. :-)
Persze helyezzünk mindent a helyére az őt megillető súlya szerint, én azt mondom, ezért soroltam én hátrébb (sokkal hátrébb), mint te.
Viszont a csúszó-fékező hóeke sebességszabályozó súlyát nem tartom jónak túlértékelni, mert a tanulóban hamis biztonságérzetet kelthet.
"5/a. A megfelelő lejtésű terepen (helyen) történő sebességszabályozás"
Így van, erről írok én is, előző soromban is. Kezeljük helyén a fékező hóekét, akkor semmi baj sincsen vele.
"5/b. A csúszó fékező hóeke beágyazása a lejtő felé irányuló egyenes vonalú mozgás gyakorlatsorába, a síelés fizikájához történő alkalmazkodások következő alapszintű beidegezéseit teszi elérhetővé:
- a gravitáció és a síelő tömegének az összefüggései
- a közegellenállások mibenléte és hatása a síelésre
- a tehetetlenségi erő működése egyenes vonalú gyorsulás és lassulás közben"
Ez így igaz, ezeket remekül lehet szokni, gyakorolni csúszó-fékező hóekében. A nagy kérdés csak, hogy amikor így gyakoroljuk ezeket, akkor vajon annyival több-e az előnye, mint a hátránya, vagy inkább hagyjuk ezt, és ha nem muszáj, akkor azonnal lépjünk a hóekeívelés felépítése felé (felé, nem pedig rögtön az ívelésbe!), a felsoroltakat pedig azok közben is ugyanúgy megismerheti a tanonc.
Én az utóbbi mellett vagyok.
"6. A síelés biztonsága szoros összefüggésben van azzal, hogy a síelő milyen szinten van birtokában a síelés kontrolltechnikáinak. Amikor a síelés kontrolltechnikáiról beszélünk, akkor valójában a síelés sebességszabályozásairól beszélünk. A síelés sebességszabályozásainak a tudatos „leltárba vételénél”, megkerülhetetlen a síelés közben érvényesülő fizikai törvényszerűségek ismerete."
Természetesen így van, az oktatónak pontosan tisztában kell lennie a fizikai összefüggésekkel. (bár a sízés is folyamatosan fejlődik, egyre több mindenre jövünk rá, időnként igen érdekes dolgokra)
A tanulónak viszont természetesen ezekkel nem kell foglalkoznia, ez nem az ő dolga, az ő fejét nem kell kitömni leltárakkal, képletekkel, az ő dolga az élvezetes tanulás, síelés. Úgyis csak két eset lehetséges: vagy nem érdekli, akkor teljesen felesleges szögfüggvényekkel és vektorokkal bombázni, vagy éppen nagyon érdeklődő, akkor viszont akadályozhatja, ha nagyon fejből akar síelni.
(Nem az erős haladó sízőkre gondolok, akiknék nagyon hasznos lehet belemenni a részletekbe elméletben, a "fejben síelésbe" is!)
Remélem nem maradt ki semmi, és nem értettelek félre!
"Én így látom a síoktatást" jeligével :-) és üdvözlettel:
Lackó