Adatvédelmi tájékoztatónkat itt találod. A minőségi szolgáltatás érdekében sütiket használunk.
ELFOGADOM
Menü ≡
Üzenet írásához regisztrálnod kell, vagy be kell jelentkezned.
laponként: összesen 11, rendezés:
Előzmény és válaszok a Kanyarsí programok topikból
Üzenet szövege
Feladó:  JociFérfiKezdő síelő
Dátum: 2015.07.28. 21:48
(Üzenetazonosító: 183130)
Joci Hozzászólások: 461
Regisztrált: 2006.08.25.
22 síterepet értékelt

Szia Laci!

Elnézést, hogy eddig bujkáltam, de nem sem időm, sem energiám nem volt mostanság a sihut nézegetnem.

"Bizonyára látod, nyitott vagyok a kollektív szerkesztésre, illetve (ha van jobb megoldás), módosításra. MIT IS JAVASOLNÁL TEHÁT TE A SÍELŐNEK, HA EGY ILYEN HELYZETBE KERÜLNE? Az komolytalan válasz lenne, hogy ilyen helyzet nem fordulhat elő! "

Javaslatom nem változott az eddig leírtakhoz képest. Első és talán mindig a legfontosabb, -ahogy azaz élet más területein is jól működő dolog- a MEGELŐZÉS!
Az általad írt nagyon keskeny, meredek pályaára utalva biztosan nem mennék bele 60 km/h sebességgel.Kivéve ha kiderülne rólam hogy valójában freestyle mester vagyok és baromira unnám már a kezelt sípálya nyújtotta " nulla ingerküszöb környéki" szituációkat.
De ha már valamilyen oknál fogva mégis odacsöppentem, akkor van-e lehetőség a szituból kikerül? Akadályt kikerülni? Pályából kiugratni? Stb... (Még mindig a megelőzésnél maradva)

Másod sorban, megpróbálnék egy vészfékezést! Legyen 180 cm széles hely előttem és tutira keresztbe vágom a szlalom léceket, aztán mind a két léc 165 cm hosszú éleibe beletennék apait, no meg anyait is.

Harmad sorban pedig eldobnék kést, kanalat, villát no meg persze magamat is ha van rá lehetőség. Kikerülve ezzel az ütközést ha lehetséges.

Negyedik: Bár nem igazán tudom elképzelni, hogy miként kerülnék ilyen általad felvázolt szituációban, bár nem mondanám, hogy lehetetlen. Ehhez egy bob pályán kéne lesíelnem, vagy egy jó meredek és kádszerűen kikotort pályaszerűségben. De mint már többször is írtam ilyen helyre nem megyek bele 60 km/h-val. Ha mégis akkor az azt jelenti, hogy az előttem síelők kotorták ki a kádat rövid lendületet síelve. Kvázi van helyem vészfékezésre. De tételezzük fel, hogy mégse: Akkor jöjjön az fránya csúszó-fékező hóeke. Csak hogy valamit tegyünk fékezés gyanánt. Talán még van idő rá, hogy gyorsan lepörgessük magunkban életünk fontosabb pillanatait mielőtt bekövetkezne az elkerülhetetlen.Mondjuk 60 helyett 50-55 km/h-val történne a becsapódás. Ami ugye bajos végeredményű lenne. Ha jól láttam a táblázatot amit megosztottál velünk 10 m, vagy kicsit nagyobb magasságból történő szabadesésnek megfelelő (negyedik szintről azaz 3 emeletről történő kieséssel egyenértékű). Kevesen szokták túlélni. Azok is maradandó sérülésekkel. De hát ez fizika. Ezzel ugye nem ellenkezhetünk. Mindenkire ugyanúgy hat.

Összegezve. Nem ellentmondanék Neked, hanem a korábbi (kiinduló állításodat) az én olvasatomban igyekeztem megválaszolni. Még egyszer kihangsúlyozom, hogy a csúszó-fékező hóeke valóban használható sebességszabályozó eszköz a maga helyén és idejében. De abban a szituációban nem tartanám szerencsésnek. Természetesen ha bizonyos körülményeken változtatunk. Pl. sebesség 10 km/h akkor teljesen hasznos lehet. Akár, még egy bocsánatkéréssel is elintézhető a dolog egy esetleges karambol esetén. Vagy egy szaftos káromkodással, hogy pont itt kellett kinőnie annak a k.... fának...Szóval magát a szituációt (meredekség, szűk helyzet nagy sebességnél, és hogy relatív nagy sebesség csökkenést feltételeztél) nem tartottam életképesnek.

A reflexekre vonatkozóan egyet értek VELED. Minden mondatában megerősítelek. Én is pont így gondolom, de szerintem mások is.

Természetesen jó, hogy beszélünk ezekről. Hasznos, logikus gondolatok jönnek elő. Amik végül összeállhatnak egy nagy kerek történetté.

Jó éjszakát!
Feladó:  Kanyarsíklub ReplaciFérfiProfi síelő
Dátum: 2015.06.03. 14:50
(Üzenetazonosító: 183049)
Kanyarsíklub Replaci Hozzászólások: 1227
Regisztrált: 2004.12.16.
17 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Szia Joci!

Joci, azért irkálok itt (és másutt) ezekről a dolgokról, mert abban reménykedem, hogy (talán) bekerülhet a hétköznapi síelők gondolkodásába, hogy összehasonlíthatatlanul esélyesebb (előbb) a tudatos, majd (később) a reflex -é vált kontrolltechnikákban bízni, mint a szerencsében. Ha ez bekövetkezne, akkor az kedvezően befolyásolhatná a baleseti statisztikákat. Persze valójában nem a statisztika a fontos, hanem hogy van -e a síelőnek egy olyan "kialakított reflex raktára", melyből, (ha olyan helyzetbe kerül), pánik helyett a "legkisebb rosszat" tudja kiválasztani. Mert változatlanul úgy vélem, hogy az, életet menthet.

Szívem szerint három szálon válaszolnék, de miután ezt ítélem a legfontosabbnak, most ezen indulok:

„Utolsó mondatoddal élve. Hiába kérődzöm rajta, csak nem veszi be a gyomrom. Újra és újra vissza jön. A megfelelő helyen, hozzá alkalmas sebességnél a történet rendben van a részemről. Síeléskor napi szinten alkalmazom még én is. De nem ott, és úgy, ahogy azt te lefestetted.” –írod.

Gondolom, erre a (ez az utolsó) mondatra utalsz: ”Ennek a fizikai törvényszerűségnek az ismerete (adott esetben) életmentő lehet, amennyiben tehát NINCSEN MÁS LEHETŐSÉG, akkor a használata erősen javallott.” Azt fűzöm most hozzá, hogy amikor ezt leírtam, két alternatívát láttam: 1. Ütközés az aktuális sebességgel. 2. Sebességcsökkentés bármi áron!

Bizonyára látod, nyitott vagyok a kollektív szerkesztésre, illetve (ha van jobb megoldás), módosításra. MIT IS JAVASOLNÁL TEHÁT TE A SÍELŐNEK, HA EGY ILYEN HELYZETBE KERÜLNE? Az komolytalan válasz lenne, hogy ilyen helyzet nem fordulhat elő!

Várom válaszod, üdv. Replaci
Előzmény: (Joci 183048)
Feladó:  JociFérfiKezdő síelő
Dátum: 2015.06.02. 22:02
(Üzenetazonosító: 183048)
Joci Hozzászólások: 461
Regisztrált: 2006.08.25.
22 síterepet értékelt

Szia Laci!

Egy ideig nem voltam, de látom Többen is lecsaptak a fizikai értelmezésekre.Nekem egyáltalán nem ez volt a célom.Részemről az rendben van amit arról írtál.

Szépen burkoltan csomagoltad be pont a csúszó-fékező hóekét egy megfelelőnek ítélt sztoriba. Alapjában tudom is mi célod volt ezzel. Ha ennek létjogosúltságát úgy említed meg, hogy alkalmas helyen és időben használják még támogatnám is. De tudjuk jól, hogy itt most az volt a lényeg, hogy a sokunk által bizonyos helyzetekben igencsak megkritizált csúszó-fékező hóekének tudjál létjogosúltságot adni.

Utolsó mondatoddal élve. Hiába kérődzöm rajta, csak nem veszi be a gyomrom. Újra és újra vissza jön. A megfelelő helyen, hozzá alkalmas sebességnél a történet rendben van a részemről. Síeléskor napi szinten alkalmazom még én is. De nem ott, és úgy, ahogy azt te lefestetted.

Apropó. Említetted a szerencsétlenűl járt 12 éves kislány esetét. Azt mondom 100 ból 95-en hóekével próbálnának vagy próbáltak volna az Ő sítudásával megállni. Pedig lehet, hogy csak egyszerűen elég lenne vagy lett volna egy sima elkanyarodás is. De fölösleges is erről vitatkozni egyikünk sem volt ott és látta az esetet.
h i r d e t é s

Feladó:  Kanyarsíklub ReplaciFérfiProfi síelő
Dátum: 2015.05.26. 21:33
(Üzenetazonosító: 183022)
Kanyarsíklub Replaci Hozzászólások: 1227
Regisztrált: 2004.12.16.
17 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Szia!

Köszönöm Gyulának a linket, így kevesebbet kell szaporítanom a szót.

- Hogy a téli sport mennyire bonyolult, relatív.
- Amikor a 12 éves kislány egy focipályánál alig meredekebb terepen való ütközés után meghalt, meg nem tudnám számolni, hány szülő kérdezte, „hogyan történhetett ez meg?
- Bármilyen témának számtalan megközelítése lehetséges.
- Egy új megközelítést gyakran kérdőjeleznek meg, általában nem kevés idő szükségeltetik az elfogadáshoz.
- Fizikai képletekkel síelést tanítani nem lehet.
- A gyakorlatban tudom bizonyítani, hogy a biztonságos – könnyed síelés megtanítása a síelés fizikájának az egyszerű megértése, és az alkalmazkodások edzésjellegű beidegezése módszerével, nagyon eredményes tud lenni.

Köszönöm a hozzászólásod, hasznos volt, mert az újragondolások mindig hoznak új szempontokat, érveket.

Replaci

Kattints a képre a videó megtekintéséhez:
Előzmény: (Chopoker 183020)
Feladó:  skioutletFérfiProfi síelő
Dátum: 2015.05.26. 18:16
(Üzenetazonosító: 183021)
skioutlet Hozzászólások: 702
Regisztrált: 2006.01.21.
92 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Laci akkor nem fogalmaz egészen pontosan, amikor ezt lineáris összefüggésbe helyezi. Sajnos ennél durvább a helyzet: az összefüggés exponenciális!

Tessék olvasgatni:
http://www.baleset-megelozes.eu/cik...k.php?id=254
Előzmény: (Chopoker 183020)
Feladó:  Chopoker
Dátum: 2015.05.26. 16:16
(Üzenetazonosító: 183020)
Chopoker Hozzászólások: 423
Regisztrált: 2008.02.18.

"Az első esetben (60 km/h) kétszer nagyobb az esélye annak, hogy a síelő súlyos sérülést szenved, mint a második, (30km/h) sebességnél."

Tisztelt Replaci!

Azért nem ennyire bonyolult a téli sport, hogy fizikai törvényekkel akarjuk leírni és megértetni a mozgást, de ha mégis így gondoljuk, akkor tiszteljük annyira a rokon tudományt a matematikát, hogy ilyen értelmezhetetlen gondolat ne kerüljön papírra!

Egyébként tényleg komolyan gondoljuk, hogy a sebesség és a súlyos sérülés összefüggésére létezik matematikai algoritmus? Ha igen, akkor szabadna megtudnom, hogy pontosan mi is az?

Előre is köszönöm a választ!
Feladó:  Kanyarsíklub ReplaciFérfiProfi síelő
Dátum: 2015.05.25. 21:43
(Üzenetazonosító: 183017)
Kanyarsíklub Replaci Hozzászólások: 1227
Regisztrált: 2004.12.16.
17 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Laci ez a sorozat a síelés fizikájáról próbál szólni. Tiszteletben tartom a véleményed, de amit leírsz, az, semmilyen módon nem befolyásolja magát a törvényt.

Elvileg, (de csakis elvileg), ahol elfér egy (a helyzetnek megfelelően változtatható nagyságú) hóeke, ott elférhet a léc is keresztben. Ha mégsem, legfeljebb beakad valamibe, vagy valakibe. Az itten a nehézség, hogy a vészfék kivitelezéséhez különlegesen jól, (beidegezetten) szükséges ismerni a (léchez képesti) előre – hátra történő terhelések következményeit. Három éve a saját szememmel láttam, amikor hokifékezés közben egy „haladó síelő” testtömege nem arra haladt tovább, amerre ő szándékozta, következményként, pedig letarolt egy teljes 10 fős álló tanulócsoportot. A „bűnös” keresztszalag szakadással, a csoport egyik tagja, pedig bordatöréssel úszta meg a dolgot. Ha hóekével próbálkozott volna, elfért volna a csoport mellett. (Az illető nem a csoporthoz tartozott.).

Továbbra is azt mondom, hogy a 60/30 EGY PÉLDA A SEBESSÉG ÉS ÜTKÖZÉSI ENERGIA arányának a megértésére. Azt a millió lehetőséget, ami a kezelt és kezeletlen sípályákon előfordulhat, előre programozni nem lehetséges. Ami lehetséges, az a törvényszerűségek előzetes megfogalmazása, majd az alkalmazkodások ALKALMAZÁSSZINTŰ BEIDEGEZÉSE. Mert végül is minden eset a fizikai törvények hatálya alatt alakul ki, és fejeződik be.

Síelünk, a helyzetek adódnak, a bátrak a szerencsében, a képzettek a törvényszerűségekhez való alkalmazkodások alkalmazásszintű beidegezéseiben hisznek.

Köszi a hozzászólást, jó éjszakát a baglyoknak, síbarátsággal, Replaci
Előzmény: (klaci 183015)
Feladó:  klaciFérfiHaladó síelő
Dátum: 2015.05.25. 17:49
(Üzenetazonosító: 183015)
klaci Hozzászólások: 2873
Regisztrált: 2007.07.19.
35 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

"Használható –e fékezésre meredekebb lejtőn a szimmetrikus csúszó – fékező hóeke?
Az könnyen belátható, hogy meredek pályán a fékező hóekének csekély a hatékonysága. A gyakorlatban azonban nem ritka, hogy sem kanyarra, sem hoki fékezésre NINCSEN elég hely. Mint (már) tudjuk, az ütés, amit a síelőnek ütközés esetén el kell viselnie, négyzetesen aránylik a sebességéhez. Nagyon nem mindegy tehát, hogy a síelő 60 –al, vagy a hóekés fékezés eredményeként egy csökkentett, (mondjuk) 30 km/órás sebességgel ütközik neki valami kemény tárgynak. Az első esetben (60 km/h) kétszer nagyobb az esélye annak, hogy a síelő súlyos sérülést szenved, mint a második, (30km/h) sebességnél. Ennek a fizikai törvényszerűségnek az ismerete (adott esetben) életmentő lehet, amennyiben tehát NINCSEN MÁS LEHETŐSÉG, akkor a használata erősen javallott."

Laci, ez annyira elméleti feltételezés, hogy az általam ismert pályákon egyetlen olyan részt sem tudok felidézni, ahol ilyen helyzet előfordulhatna. 60-nal lefelé "Pozor b.m." pozícióban egy olyan szűk helyen, ahol nem lehet hokifékezést csinálni, hol kerülhet ilyen helyzetbe egy amatőr síelő? De ha mégis, mennyit tudhat fékezni hóekével? Hogy a hóekének ekkora tempónál bármekkora sebességcsökkentő eredménye legyen, ahhoz akkorára kellene nyitni az ollót, hogy akkor már keresztbe is lehetne vágni a léceket.
Feladó:  Kanyarsíklub ReplaciFérfiProfi síelő
Dátum: 2015.05.24. 10:43
(Üzenetazonosító: 183010)
Kanyarsíklub Replaci Hozzászólások: 1227
Regisztrált: 2004.12.16.
17 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Szia Joci!

Egyfajta misszióként élem meg, hogy az eddig még sehol nem tárgyalt síelés közben érvényesülő általános fizikai törvényszerűségeket érthetővé téve, egy kicsit közelebb hozzam azokhoz a síelőkhöz, akiket ez érdekelhet.

A kezelt és kezeletlen sípályákon naponta adódnak helyzetek, melyeket kezelni kellene. Hogy hatvannal mentünk, vagy ötvennel, vagy harminccal, arra a balesetet vizsgáló szakértőnek jól bejáratott módszerei vannak, (sajnos volt benne részem). A síelőnek, amikor helyzetbe kerül, csak reflexszerű cselekedetekre marad ideje. Az ilyesfajta (mentő) cselekedeteknek azonban csak akkor van esélye, ha a cselekedet már tényleg reflex szinten működik. Amit a km. (60/30) és ütközés összefüggéseiről írtam, AZ EGY PÉLDA, AZ ÉRTHETŐSÉG KEDVÉÉRT.

Ezt írtam: „Ennek a fizikai törvényszerűségnek az ismerete (adott esetben) életmentő lehet, amennyiben tehát NINCSEN MÁS LEHETŐSÉG, akkor a használata erősen javallott.”

Bírósági szakértő szerint néha nüansznyi különbség dönt a „végeredményt” illetően. Kórház, vagy zsák, ez itt a kérdés.

Tudom, ennek emésztéséhez nem ártana egy kérődző gyomor.
Üdv. neked és az olvasónak, Replaci
Előzmény: (Joci 183009)
Feladó:  JociFérfiKezdő síelő
Dátum: 2015.05.24. 09:07
(Üzenetazonosító: 183009)
Joci Hozzászólások: 461
Regisztrált: 2006.08.25.
22 síterepet értékelt

Szervusz Laci!
Veszem a bátorságot és egy kicsit pontosítanék a csúszó-fékező hóekét illetően. Természetesen saját megítélésem szerint.

Én azért lapot húznék a 19-re, és bepróbálkoznék azzal a vészfékezéssel.
Nem próbálnám ki a 30-km/h -val történő ütközést sem. Annál a meredekségnél ahol 60 km/h- val lehet csapatni lapján, ott tutira nem lehetne 30-ra lassulni csúszó-fékező hóeke segítségével néhány méteren belül. Jó esetben is csak 50-re.

Feltételezem 60-al be sem mennék egy olyan területre, ahol nincs hely kanyarodásra. A sebességemet pedig úgy választanám meg, hogy az adott terephez megfelelő legyen!Vagyis egy nem kifejezettem sí tematikai "MEGELŐZÉSSEL" többre mennék.

Abban az esetben, ha már a megfelelő sebességgel vágtam neki ennek a bizonyos szűk helyzetnek, természetesen már lenne létjogosultsága a csúszó-fékező hóekének. Szóval igen vannak helyzetek amikor használható és használjuk is, de csak ott ahol relatív kis sebességről beszélünk.Például amikor besíelünk a felvonó előtti tömeg közé.Egyszerűen mert nincs értelme keresztbe vágott lécekkel megállni.
Továbbá az is helyes, hogy a kisebb sebességnél kisebb a sérülés veszélye.
Feladó:  Kanyarsíklub ReplaciFérfiProfi síelő
Dátum: 2015.05.24. 07:42
(Üzenetazonosító: 183008)
Kanyarsíklub Replaci Hozzászólások: 1227
Regisztrált: 2004.12.16.
17 síterepet értékelt
BEMUTATKOZÁS

Jó reggelt, vasárnap!

A síelés fizikája, a síelő sebességének a szabályozása

A síelő sebességét befolyásoló objektív, (nem a síelőtől függő) tényezők
Amikor a síelő elindul a völgy felé, gyorsulni kezd. A gyorsulás mértéke attól függ, hogy:
- mekkora a síelő + felszerelésének a súlya
- mennyire meredek a lejtő
- mekkora a légellenállás
- hogyan van befolyásolva (vaxolás) a lécek és hó közötti súrlódás.

A lejtő meredeksége
Egyenletes lejtőn (a kezdeti gyorsulás után), a síelő sebessége egyenletesre áll be. Amikor a lejtő meredeksége nő, a síelő sebessége nőni, amikor a lejtő meredeksége csökken, a síelő sebessége csökkeni fog. A gyakorlott síelő jól ismeri, és síelése közben alkalmazza a síelés sebességét befolyásoló objektív törvényszerűségeket.

A síelő sebességét befolyásoló szubjektív, (síelőtől függő) tényező, amikor a síelőnek valamilyen okból fékeznie kell.

Egyszerűtől a bonyolult felé
Ha elfogadjuk ezt az elvet, akkor célszerű először az egyenes vonalú síelés sebességszabályozási lehetőségeit tanulmányozni.

A síelés sebességszabályozásainak az 1. számú eszköze, a szimmetrikus CSÚSZÓ – FÉKEZŐ hóeke, (ék)
Aránylag lapos területeken, (kék pályákon) használható sebességszabályozásra és megállásra. Mennél nagyobbra nyitjuk az éket, annál erőteljesebb, mennél szűkebben hagyjuk az éket, annál enyhébb egyenes vonalú fékezést érhetünk el a szimmetrikus csúszó – fékező hóekével.

Használható –e fékezésre meredekebb lejtőn a szimmetrikus csúszó – fékező hóeke?
Az könnyen belátható, hogy meredek pályán a fékező hóekének csekély a hatékonysága. A gyakorlatban azonban nem ritka, hogy sem kanyarra, sem hoki fékezésre NINCSEN elég hely. Mint (már) tudjuk, az ütés, amit a síelőnek ütközés esetén el kell viselnie, négyzetesen aránylik a sebességéhez. Nagyon nem mindegy tehát, hogy a síelő 60 –al, vagy a hóekés fékezés eredményeként egy csökkentett, (mondjuk) 30 km/órás sebességgel ütközik neki valami kemény tárgynak. Az első esetben (60 km/h) kétszer nagyobb az esélye annak, hogy a síelő súlyos sérülést szenved, mint a második, (30km/h) sebességnél. Ennek a fizikai törvényszerűségnek az ismerete (adott esetben) életmentő lehet, amennyiben tehát NINCSEN MÁS LEHETŐSÉG, akkor a használata erősen javallott. (Folyt. köv.)


További szép vasárnapot kíván, Replaci

laponként: összesen 11, rendezés:
h i r d e t é s
h i r d e t é s
FELIRATKOZÁS HÍRLEVÉLRE » UTASBIZTOSÍTÁS -10% » INGYENES TANÁCSADÁS » SÍELŐK NAPTÁRA »
A SIELOK.HU SZÁMOKBAN
A portált jelenleg 132 vendég és 18 regisztrált felhasználó látogatja.