Breiul-Cervinia / Zermatt, 2017.01.14. - 2017.01.21.
Pontosan 10 év Franciaországba járás után, miután kipróbáltuk az összes TOP-terepet (Tignes, La Plagne, 3 Völgy, L2A, Alpe 'd Huez, Briancon) úgy véltük, hogy lehet még ezt fokozni. Általános iskolából és gimiből származó 5 fős brigáddal megjártuk ezt a síterepet is.
A költségek csökkentése érdekében az olasz oldalon voltunk, Breiul-Cerviniában, 2100 méteren a "Residence Petit Tibet" nevű szálláshelyen. Csak rosszat tudok róla elmondani, életemben ilyen undorító helyen nem voltam még, vizes falak, befagyó ablakok, ágynak nehezen nevezhető tákolmányok, kicsi és egyáltalán nem felszerelt konyha, (semmi mikró, vízforraló, grillsütő, vagy bármi), csak két ócska rezsó. Egyetlen előnye az volt, hogy nem volt nagyon drága. Egy méretes hazugság volt az is, hogy ez pályaszállás, baromira nem az, ugyanis a város keleti felének hegyoldalán (Ciao Alto) egyáltalán nem üzemelnek a felvonók, ránézésre egy jó ideje használaton kívül vannak. Mi nagy havat kaptunk el, így hátul, a szálló mögött le tudtunk síelni egész sokáig, de egyébként reménytelen és kifejezetten sokat kell gyalogolni nagy szintkülönbséget. Buszok óránként egyszer járnak, még véletlenül sem igazodnak a felvonónyitáshoz/záráshoz, és fizetni kell értük 1,10 eurót.
Az olasz oldal nem egy nagy szám, tálszerű az egész, ezért jól belátható, könnyű tájékozódni, de sok a hasonló esésű pálya. A pályák zöme piros, de ez inkább kékbe hajlik néha, kicsit keveselltük a meredekséget, érezhető, hogy a francia színezés azért nem ilyen. A snowpark kicsi és nem lehetett használni, arról nem tudok mit mondani. A pályakezelés egészen kiváló, a mikroklíma is (napsütéses déli lejtők) és mindenképp előny a nagy magasság. A felvonók modernek, sorbaállás nem jellemző, csak az alsó pályákon voltak többen, de azt már a délutáni óráktól hóágyúzták, így nem volt vészes. A Valtournenchebe vezető pályák nagyon jegesek, és itt korán is zárnak a felvonók, utána már csak busszal lehet visszamenni, az is ritkán jár, 15 óra már ne menjetek arra.
Ottlétünk alatt volt az eddigi tél talán leghidegebb hete, az első négy napon nem ment -20 fok fölé a hőmérséklet 3000 méter környékén, de lent is -10 is alig volt. Ekkor még szél is volt, életemben nem síeltem még ilyen hidegben, az egyik hajnalban, -32 fok volt. Embert próbáló volt, többünknek megfagyott az orra, illetve a visszatérő vérkeringés után pokoli fájdalom volt az elgémberedett testrészeken. Az óriási magasságok miatt ide tényleg sok réteg ruha kell, ezt vegye mindenki komolyan! Az első két napon fújt a szél, ezért zárva volt a két átjutási lehetőség (Theodulpass és Platuo Rosa.) Zermatt felé. Az látszik, hogy csak kiváló időjárási viszonyok esetén nyitják meg a hágókat, nincs reszkír.
A harmadik napon megnyitottak az átjárók és onnantól már csak Zermattnak éltünk négy napig. A rendkívül hideg ellenére hat napon át azúrkék ég volt felettünk, felhőnek még nyoma sem volt, és a szél is leállt, szerintem erre nagyjából 5% esély van így januárban. Ez egy teljesen más világ. Habár csak 10 km-re van légvonalban a digó résztől, és a tőle nyugatra eső következő völgy is már francia nyelvű, de itt még a német az uralkodó mindenben. Elképesztően tökéletes minden, minden működik, semmi felesleges cicoma, itt 5-10 percenként jár a busz, a hegyi vasút is nagyon sűrűn a Gornergratra és minden ingyenes a bérlettel, természetesen. A kitáblázottság kiváló, a felvonók gyorsak, modernek, a pályakezelés hihetetlenül magas színvonalú. Itt igazi örömsízés van, a pályákon nincsen jég, nincs bucka, a fekete pálya sem küzdelmes (egy kivétel: 8-as pálya), épp ezért és a magas árak miatt sok a korosabb síelő. A tempó ezért elmarad mondjuk egy francia terepen tapasztalttól, sok a "tatásabb" síelő. Ordít a jómód, sok amerikai, ázsiai síelő van, hogy elmondhassa magáról, hogy itt síelt.
A terep sokkal tagoltabb, mint az olasz oldalon, kell a térkép, és észnél kell lenni a visszafelé jutásnál. Fontos, hogy Zermattból legkésőbb olyan 14:50 - 15:00 között el kell indulni felfelé, különben zárnak a felvonók. Első zermatti napunkon elkéstünk, jellemzően a felvonószemélyzet kérdezte, hogy az olasz oldalra megyünk? Folyamatosan figyeltek minket, CB-én szóltak a következő állomásnak, hogy még ne zárjanak, mert még van öt idióta, aki késésben van. Persze megvártak. Igen, ez a német-svájci mentalitás. Mindenki mosolyog, kiegyensúlyozott, alap, hogy az étteremben négy nyelven tudnak kiszolgálni, és még magyarul is ki vannak írva üdvözlő szavak pl. a Goernergratbahn állomásánál!
A pályák esetében itt sok a "szekérút" jellegű összekötő szakasz, ami legalább a pirosak 30-40%-ra igaz, ez nekünk nem tetszett. Ilyen magas arányt talán csak Les Arcs - La Plagne vonatkozásában láttam, és ez nem előnye a terepnek. Jópár helyen, főként a gleccseres részen padlógázzal kell ledöngetni, hogy elérjük a Trockener Steget, de így is kellett valamennyit botozni, de igaz ez a Furi-Zermatt részre is, ezt időnként lefelé is lifttel tettük meg. Ez kifejezetten zavaró, mert ezekre a helyekre nem ártana egy kis felvonó, vagy kötél (mint pl. Tignesben sok helyen) és már sokat javulna az ember komfortérzete, nem izzadná szénné magát. Kevés a fekete pálya, szinte mind piros, de a lejtésük hasonló, mint az olasz oldalon, kissé laposak. Mindegyik nagyon széles, jól kezelt. A Trockener Steg felett van a snowpark, kiváló a maga nevében, a felvonója pont az államhatáron van. A Klein Matterhornra mindenképp érdemes felmenni, életem legmagasabb síelési pontja volt eddig (3883 méter), onnan ideálisan el lehet dönteni, hogy hogyan megyünk vissza a digó oldalra, a Platuo Rosanál a Ciao Altó felé, vagy a Theodulpasson keresztül le egyenesen a városba. Ez utóbbi út egyébként gyorsabb. Jó volt az árnyékos, északi zermatti oldalról a nap végén visszaérni az olasz napfényfürdőbe.
Az árak drágák, de nem szédítően, mindenkinek ajánlom a Rothornon található éttermet 3100 méteren, és egyébként talán innen vezetnek le a rendszer legjobb pályái. Hohtälli csalódás volt némileg, Riffelberg sem nagy dobás, de a Schwarzsee környéke még nagyon ütős. :)
A kilátás meseszerű, a tájat teljesen uralja a Matterhorn, mindenhonnan látni, mintha egy ócska giccses képeslapot nézne az ember, pedig ez a valóság. A zermatti oldalon sok az éjszakai szórakozási lehetőség, az olasz oldalon szinte semmi. A pizza finom, annyira nem is drága, Cerviniában vannak jó éttermek. A jéggokart óriási csalódás volt, kamu emberek, lefulladó motorok, jobbra nem kanyarodó autók, flegma személyzet, sufni tákolmányok.
Összegezve, hihetetlen táj, kiváló infrastruktúra, példaértékű hozzáállás (a svájci oldalon), hibátlan pályakezelés, de síélményben hiányoltuk a kicsit meredekebb, sportosabb pályákat. A pályák tényleg nagyon hosszúak szinte mind, szélesek, de sok az átkötő jellegű. Az eszményi idő nagyon sokat dobott a hangulatunkon, a hat sínapból kettőn voltunk az olasz oldalon, négyen a svájcin.
Azért megkapja az öt csillagot, de nekem Tignes és Briancon síélményben többet nyújtott.